Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

God analyse om bompenger

Startet av elektrolux, torsdag 25. juli 2019, klokken 07:33

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.nettavisen.no/nyheter/bomringene-et-tveegget-miljotiltak/3423820007.html

Liker selvfølgelig ikke at artikkelforfatteren vil innføre bompenger også på elbil ( men ikke på sykler, gående, L1- L7e?)

Klimasammenligningen med skipstrafikken skremmer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

At privatbilismen ikke er den store, stygge ulven i klimasammenheng er fra før kjent. Jeg vet egentlig ikke hvorfor norske politikere har bestemt seg for å handle som om den er det. Kanskje fordi det er en enkel måte å få inn avgifter på.

Jeg har tidligere påpekt det Orwellianske med at statens offisielle standpunkt på klimakvoter er at det fungerer for å få ned utslipp, mens klimaavgiftene på personbiler er mange ganger høyere enn det klimakvoter ville ha kostet for alle bilens utslipp.

Når det er sagt er det klart at insentiver for kjøp og bruk av elbil, herunder bompenger, er viktige virkemidler dersom målet er å få flest mulig til å kjøre elbil. Om dette er et mål som det er verdt å bruke mye penger på er en annen diskusjon.

De insentivene vi har i Norge fungerer bra her, men vil ikke fungere i de fleste andre land, hvor "engangsavgift" og "bompenger" er fremmede begreper.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Bompenger er kanskje den mest ineffektive,usosiale regressive skatten som finnes.  Som miljøtiltak i storbyen med differensierte satser der nullutslippbiler begunstiges kan det ha lokal effekt, men de sosiale urettferdige sidene, der den som har mest betaler relativt sett minst ,  og de ineffektive sidene ved innkrevingen forsvinner ikke.  Det mest fornuftige, etter min mening, ville være å skrote alle bommer og innføre nullutslippsoner, og rene forbudssoner for biler i storbyene samt la all finansiering av vei gå over skatteseddelen, Det er en enkel, sosial rettferdig løsning som f.eks ikke kommer i konflikt med personvernet slik alternativet veiprising gjør. Ingen burde få lov til å kjøpe seg fri fra lokal miljøfiendtlig adferd slik bomavgifter åpner opp for.  Dagens avgift og miljøpolitikk mister fullstendig  troverdighet når en vet at regjering og storting bruker skattepenger for å ØKE verdens CO2 avtrykk gjennom økt oljeproduksjon, støtte til mer eksport av fisk til fjerne strøk, støtte til innovasjon Norge for å få ennå flere turister til landet fra fjerne strøk osv. Det skal ikke mye tankevirksomhet til før en ser det fullstendige ulogiske, usosiale handlingsmønsteret  i miljøpolitikken. Erna – vår egen statsminister – synes f.eks det er helt på sin plass at folk skal få lov til å spy ut tilsvarende et helt årsforbruk av CO2 for en dieselbil på en enkelt tur til syden med familien UTEN en eneste krone i avgifter skal dras inn, mens familien som kjører diesel bilen skal skattes og avgiftsbelegges så mye at de føler de ikke har råd til å bevege seg i nærmiljøet.  Elbilen  har sin naturlige plass som et fornuftig transportmiddel , ikke minst i storbyene, men et svært viktig klimatiltak for verden vil det nok aldri bli. Bompenger er heller ikke et viktig lokalt miljøtiltak, fungerer usosialt, er svært ineffektivt. Bompenger bør fjernes fullstendig og erstattes av rene forbudssoner for fossile biler der det er behov.  Moms på nullutslippbiler bør ikke innføres i overskuelig fremtid for å fase ut alle fossilbiler fullstendig og fjerne all tvil om hvorvidt en skal velge en slik bil eller fossil ved neste billvalg. Og tapte avgiftskroner bør tas tilbake over skatteseddelen – det er det systemet som over tid har vist seg å fungere.

cra

Det handler nok om at det er en enkel måte å få inn penger på ja, men ikke undervurder virkningen av endring av mindset. Når mange nok er "hjernevaska" (og det trenger ikke nødvendigvis ha negativt fortegn i denne sammenhengen) til å ville minske utslipp vil grunnsteinen være lagt for å gjøre det på større områder, f.eks. innen skipsindustri osv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hELgenen

Sitat fra: cra på torsdag 25. juli 2019, klokken 11:26
Det handler nok om at det er en enkel måte å få inn penger på ja, men ikke undervurder virkningen av endring av mindset. Når mange nok er "hjernevaska" (og det trenger ikke nødvendigvis ha negativt fortegn i denne sammenhengen) til å ville minske utslipp vil grunnsteinen være lagt for å gjøre det på større områder, f.eks. innen skipsindustri osv.

Bruk av psykologi som virkemiddel kan slå kontra - og spør du meg er vi der allerede - folk gjennomskuer alle miljøtiltak dersom det ikke finnes en helhetlig logikk bak som er enkel å forstå. Innen miljøpolitikken sliter mange av dagens politikere veldig og det vil vi garantert se ved høstens valg. Jeg er faktisk ikke enig i noen av partiene og savner et reellt fornuftig alternativ som ivaretar både miljø og rettferdig sosial profil og er villige til å vrake bompenger og veiprising som virkemiddel samt beholde momsfritak for elbiler i uoverskuelig fremtid - og heller se på det enkleste virkemiddelet vi har, nemlig skatteseddelen. Det føles ikke rett at noen skal kunne kjøpe seg fri fra egen miljøbelastning - så avgifter basert på bruk blir aldri sosialt rettferdig - så vekk med bommene.

hanche

#5
Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. juli 2019, klokken 07:33
https://www.nettavisen.no/nyheter/bomringene-et-tveegget-miljotiltak/3423820007.html

[...]

Klimasammenligningen med skipstrafikken skremmer.

Joda, men det er ingen klimasammenligning. Sitat fra artikkelen:

Sitat
I TV-programmet «Giftig skipsfart» (Sendt i reprise på NRK 2, 27. juni) hørte vi at 20 – tjue - av de store lasteskipene, forurenser like mye som all biltrafikk i verden. Til enhver tid er det 60000 skip som seiler på de sju hav. [Min utheving.]

Store lasteskip brenner tungolje. Det fører til et massivt utslipp av blant annet sotpartikler. Jeg er ganske sikker på at det er denne forurensningen det er snakk om her. Hva CO2-utslipp angår, er fortsatt veitrafikken den store kilden. Se for eksempel grafen på side 606 i dette kapitlet (pdf) i den seneste IPCC-rapporten (bilde vedlagt).
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA