Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fase ladere på 1-fase biler - rekkefølge på faser

Startet av pberg, onsdag 24. juli 2019, klokken 23:43

« forrige - neste »

pberg

Skal få lagt ut mer strøm til garasjen, og vil da ha ut 3-fas (Det er 400V TN i området). Og vil «future-proof» på ladestasjonsfronten, og sette opp 3-fas ladere til to biler. Bilene jeg har kan kun lade med 1-fase. Kan en kjøre forskjellig «rekkefølge» på fasene på ladestasjonene, slik at stasjon A lader fra L1, og stasjon B fra L2, selv om en har totalt trefase-mulighet på begge laderene?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Erik Ola Ulvestad

Det er berre å rotere fasetilkoblinga, ja. I større anlegg blir det gjort slik at ein får L1-2-3, L2-3-1 og L3-1-2 for kvar gruppe av 3 ladestasjonar. Dess større anlegget er dess jamnare blir fordelinga ut frå statisisk normalfordeling, sjølv utan faseomkoblingsautomatikk.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

pberg

Takk for svar. Da burde jo dette være en enkel sak, ja.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Lars C. Krogenæs

Og vil du være ekstra futureproof, installerer du easee ladestasjoner, som fasebalanserer med hverandre avhengig av hva som er tilkoblet og trekk.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Model Y

Betyr det at hvis man har to 3-fas Easee ladere koblet på samme 32A-kurs, og man har to 1-fas elbiler, at begge kan trekke hver sin 32A fase? Eller vil de kun få 16A hver?

Med Easee må vel alle ladere seriekobles med L1-L2-L3 likt på alle.

Mao - er man begrenset til L1, eller kan Easee laderen bytte mellom?

Jeg tenker også i forhold til hva som ellers er tilkoblet L1 i sikringsskapet. Antar at koketopp ikke er koblet opp med alle fasene, og dermed kan trekke opptil 25A.

hanche

Ikke vet jeg noe om disse ladeboksene, men hva to en-faselaster kan trekke av strøm kommer vel an på om du har IT- eller TN-nett? Med IT, om jeg ikke tar feil, blir strømmen i den felles faseledningen betydelig større enn i hver av de to andre. En faktor √3 større, om jeg ikke er helt på jordet. Med TN skulle det gå greit i prinsippet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Model Y

Det er TN nett ja.
Slik jeg ser det, så kan man koble to ladere i 1-fase modus på hver sin fase på samme kurs, men sånn som Easee er ment å fungere så skal fasetilkoblingen være lik så de kan lastbalansere.

Jeg antar egentlig at det ikke vil være mulig å trekke mer med to Easee-ladere koblet i serie, hvis begge bilene bruker 1-fas lading.

Jeg kan godt ha bare 7.4kWh lading, men litt kjipt at den må trekke det fra én fase. Hadde vært kult hvis en lader trakk fra alle 3 fasene uavhengig av hva bilen klarte, for så å dytte dette videre via 1 fase.

Forstår at det ville være ganske mye mer komplekst dog.

Jeg har en bil med 32A og en med 16A lader på 1-fas. Det går treigt uansett. Men batteriene er tilsvarende små, så det går opp.

Erik Ola Ulvestad

Er heller ikkje ekspert på Easee, men fyrer laus likevel :-)

TN nett er det mest gunstige for lastdeling sidan ein då kan uavhengig belaste kursen med 1fas laster. For 3 x32A kurs får du 3 x 7.4kW ladeboksar med 32A kvar. Med Easee koplast desse likt og fasevalg for 1fas (automatisk eller tidelt) vel fase som ikkje er i konflikt med dei andre. Fasevalgautomatikk har inga meining for 3fas bilar for feks 11 eller 22 kW. Ein del bilmodellar har 22kW ombordlader kun som tilvalg og 11 kW 3 x 16A er derfor mest utbredt. Med 3 x 16 A brukt på ein Easee boks er det plass til feks 2 stk 1fas laster på 16A Ii tillegg.
Litt usikker, men reknar med at Easee kan mikse 3fas og 1fas bilar.
Fasevalg har inga meining i eit oppsett med 2 eller 3 ladeboksar dersom ikkje kapasiteten i huset er pressa. (Vel, for Easee kanskje iom at dei blir kopla likt på alle 3 boksane). Andre ladboksar kan koplast med roterte fasar og fordelinga blir då implisitt uansett. Om du ønsker å halde totaleffekt for huset under feks 10kW så kan det vere eit poeng med lastregulering mot denne grensa, men du må då ha Equalizer, TibberPulse, etc i tillegg)
Har du anna lastregulering av VVB, varmekabler, etc må du enten ha eit overordna system, eller vere veldig påpasselig med utkobling over lange perioder (timesvis) slik at elbillading kan forgå i mellomtida. Ellers blir det svingninger mellom regulatorane i dei ulike systema.

Ang 3 fas til 1 fas konvertering så er dette fordyrande, ja. Dei fleste ladeboksar er kun kontaktorar med salat i tillegg. Eg har høyrt om ladeboks som brukar 400V fase-fase og transformering til 240-250V for ein slags 'superfase' med litt høgre spenning for ekstra effekt. Ellers får vi vente på 3fas DC boksar til heimebruk som er på veg.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA