Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Wallbox Pulsar firmware oppdatering problem

Startet av Kvikken, onsdag 22. desember 2021, klokken 14:17

« forrige - neste »

Kvikken

Min mor har en Wallbox Pulsar med kun blåtann tilkobling. Via app på telefon styrer hun ampere og annet.

I dag når hun skulle sette ladestrømmen ned til 12.5A så kom det medling om firmware oppdatering. Hun startet oppdateringen og ventet.

Så midt i oppdateringen kom det en innkommende telefonsamtale som "minimerte" wallbox appen og tok opp "innkommende samtale". Hun la på med en gang og gikk tilbake til wallbox appen.

Den restartet oppdateringen men står nå med rødt lys ca. 60% i lyssirkelen (siste dioden er rød, resten er blå) og har ikke beveget seg videre siste 15 minutter. Progresjonsbaren i appen starter bare på nytt når den kommer til ca. 90% og har gjort det mange ganger nå.

Har forsøkt å søke for henne på internett men finner ingenting. Hun har latt telefonen ligge med appen åpen i bilen men jeg må ut å hjelpe henne.

Hva gjør man?


EDIT:
Jeg var der når laderen ble montert for et par år siden og da gikk firmware oppdatering glatt uten noe problem. Versjonen hun så på skjermen nå som skulle installeres tror hun var V375.

Tesla88

Blir det noen endring av å restarte telefonen brukt til oppdatering?

Det kan være at det hjelper å restarte laderen, men iogmed at den står på evig oppdatering kan det hende den er bricket. Kontakt selskapet som lager laderen for råd videre.

Kvikken

Har vært i kontakt med support og forsøkt diverse ting.
- slå av sikringen i 10 minutter (etter det er det ingen lys i boksen). Hadde den også av i 2 timer.
- Forsøkt gjenoppretting med telefonen helt inntil boksen. Bare evig lastesirkel (forsøkte i 30 minutter)

Dette var visst en vanlig problemstilling og det er jo utrolig sårbart om man kan brikke veggladeren ved at skjermen skifter fokus i et par sekunder til en annen app.

Tesla88

Ettersom laderen kun har blåtann kan det være at telefonen under oppdatering ble akkurat for mange meter unna laderen til at denne situasjonen oppsto. Det kan også være nok å få et objekt imellom, som en vegg eller en metallgjenstand.

Hva sier support om at gjenoppretting ikke fungerer?

Kvikken

#4
Fikk til slutt orden på det. Når appen sier "forbereder gjenoppretting" etter at man har trykket "gjenopprett" så må man trykke gjenopprett en gang til for at den skal starte. Så gikk det helt greit og den gjenopprettet til ny firmware v375 (fra v373). Selv når det ikke er noe lys på skjermen og den virker helt død.

Hun hadde stått inntil laderen hele tiden når den avbrøt. Var visst nok at telefonen skiftet skjerm et par sekunder.

Ellers var norsk support meget hjelpsomme og de opprettet en sak med "kritisk prioritet" den 22. desember og på formiddagen 23. desember ringte en tekniker oss. De spurte hva slags telefon det var og er en helt vanlig samsung 2 år gammel telefon.

Prosedyre:
- Slå av sikringen i 20-30min.
- Slå på sikringen
- stå inntil laderen med telefonen (blåtann på)
- Gjør menyvalgene i appen og velg gjenopprett
- Når den sier "forbereder gjenoppretting" trykk så gjenopprett med grønn tekst en gang til.
- Etter 2-3 minutter er den ferdig.
- Lyser som den skal når den er ferdig.

Dette var visst en forholdsvis vanlig brukerfeil i følge support. Support hadde åpent helt til kl. 20:00 som var ålreight og reddet dagen.

Tillitten til Wallbox Pulsar produktet er gjenopprettet og den har ellers aldri gitt noen issues.

hanche

Sitat fra: Kvikken på tirsdag 28. desember 2021, klokken 09:07
Dette var visst en forholdsvis vanlig brukerfeil i følge support.
Dette var en åpenbar designfeil, ikke en brukerfeil. Typisk av support å skylde på kunden når slikt skjer. Men bortsett fra det, en riktig solskinnshistorie.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA