Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseskiver

Startet av Diesel, onsdag 24. juli 2019, klokken 23:25

« forrige - neste »

quandt1960

Om jeg bytter skiver og klosser selv, gjerne til Brembo som jeg har veldig gode erfaringer med, bryter en garantien da?

arthur

Så lenge skiftet har foregått på riktig/forskriftsmessig vis på alle måter så mister man nok ikke noen garanti.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

quandt1960


pberg

Litt synd at BMW ikke fulgte Lotus eksempel fra Elise, og brukte MMC-bremser.

SitatS1 Elise
MMC

When originally conceived and released, the Elise was supplied with Metal Matrix Composite (MMC) brake discs in combination with specific MMC brake pads. In general it is agreed that an MMC brake setup provides excellent brake performance and feel. The only real complaint seems to be that in wet weather the initial bite and performance is poor until the discs are dried by application. (From VIN 2260 a splash guard was introduced to reduce this problem - Source elises.co.uk)

MMC's differ from normal 'iron' discs in that the friction generated is mostly Adherent Friction rather than abrasive friction (a very good article on the nature of braking can be found here). Essentially when the disc and pad come in contact some of the pad material transfers onto the disc surface, meaning the contact patches between the two are effectively the same material. As the disc rotates the bonds between the surfaces break and reform creating friction.

One of the benefits of Adherent Friction is that under normal use the discs last a very very long time. When braking the pads transfer their material to the surface of the disc, and it is this layer that is broken down, not the disc suface. Therefore the discs suffer very little wear. Under very heavy use however, the bonds between the pad and disc cannot reform as fast as they are broken down, meaning areas of the disc can lose the material layer entirely. When this happens the abrasive friction of the pad can score away the disc surface making it too rough to rebuild the original material layer. If this happens braking performance from the disc is permanently damaged and the disc must be replaced. For this reason car used on track or running semi-slick tyres may wish to use traditional setups.

MMC discs were also extremely light, reducing the unsprung weight of each wheel.

MMC brake systems were supplied up until VIN 3714, when increased part costs forced Lotus to introduce standard iron brake discs. Recently Lotus have had trouble sourcing replacement pads, and have offered discounted conversions to iron discs for affected customers. Third party replacement pads are available from Elise Parts and Elise Shop. These alternative pads are also said to improve wet weather performance. MMC discs are no longer available.

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

bobakka

Etter å vært på 2 års / 40 000 km service fikk jeg vite at klossene fremme var slitte og burde byttes og skive bak hadde dype rustangrep - og burde også byttes.

På min tidligere iMiev trengte jeg ikke å bytte klosser/skiver før på 96 000 km.

Jeg har kjørt på samme måte med jevnlige dype nedbremsinger.

Det kan ikke være slik at bremser på i3 må byttes hvert 2. år!
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Meldola

Sitat fra: bobakka på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 10:29
Etter å vært på 2 års / 40 000 km service fikk jeg vite at klossene fremme var slitte og burde byttes og skive bak hadde dype rustangrep - og burde også byttes.

På min tidligere iMiev trengte jeg ikke å bytte klosser/skiver før på 96 000 km.

Jeg har kjørt på samme måte med jevnlige dype nedbremsinger.

Det kan ikke være slik at bremser på i3 må byttes hvert 2. år!

hadde første service etter ca 50 000 og fikk beskjed om at bremseskiver og klosser var omtrent som nye. Skal ha ny service nå i desember og nå tipper jeg jeg må bytte, men da har jeg passert 100 000 så det får være godkjent.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

quandt1960

Jeg er faktisk negativt overrasket over materialkvaliteten som er valgt på i3 sine bremser. Det virker å være et enormt innhold av karbon som i og for seg gir bedre friksjonskoeffisient men herregud de ruster raskt. Et rustbelegg legger seg på de på bare en natt, det gjør igjen at klossene blir ganske raskt slitt og skivene bør brukes hardt ellers blir de for skeivslitt og må byttes etter kort tid. Kommer ikke til å kjøpe orginalt hvertfall.

hELgenen

Sitat fra: quandt1960 på fredag 11. oktober 2019, klokken 23:02
Jeg er faktisk negativt overrasket over materialkvaliteten som er valgt på i3 sine bremser. Det virker å være et enormt innhold av karbon som i og for seg gir bedre friksjonskoeffisient men herregud de ruster raskt. Et rustbelegg legger seg på de på bare en natt, det gjør igjen at klossene blir ganske raskt slitt og skivene bør brukes hardt ellers blir de for skeivslitt og må byttes etter kort tid. Kommer ikke til å kjøpe orginalt hvertfall.

Tja..Jeg kjørte 75k før første skifte - jeg bremset ALLTID en gang hardt etter hver kjøretur...Null problem med rust - blanke skiver hele tiden.......

Ferry

Rustet ikke dine skiver over natta da? Mine skiver ruster til dagen etter, om jeg så bare har vaska bilen. Gjelder ikke bare i3 heller. Jeg har en teori om at originale BMW-deler er bedre enn BMW originaldeler  :o De originale skivene foran rusta fælt. Men de nye jeg satte på, kjøpt hos Bilia, ser ut til å klare seg bedre. Det er ikke helt utenkelig at det er kvalitetsforskjeller. De kjøpes vel inn fra billigste tilbyder, som alt annet.
Skiver bak kjøpe jeg hos bildeler.no Skivene ser ut til å være bra, men klossene er jeg mer usikker på. Det blir veldig mye rødt støv på felgene. Vurderer å få tak i noen andre klosser å prøve.

quandt1960

Det er ikke utsiden som ruster mest, om du vrir rattet helt rundt så du får se innsiden feks framme så er de ikke helt blank. Når det regner så legger det seg et tynt rustbelegg på bare 12 timer. Ingen biler jeg har hatt skjedde det så fort på, og det er ikke vinter og salting en gang. Nå har jeg fått bremset de ned godt med mange harde nedbremsinger men det sliter ekstra på beleggene når det er litt ujevnheter på skiven. Bytter bare selv til Brembo når den tid kommer, de har en ganske god legering

bobakka

#40
Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:26
Bytter bare selv til Brembo når den tid kommer, de har en ganske god legering
Jeg må vel også bytte før neste service og EU kontroll om 2 år.
Er Brembo noe jeg bør satse på?

Sitat fra: Luniboy på mandag 29. juli 2019, klokken 18:00
Ingen erfaringer så langt, men vi er 3 stk. som har kjøpt inn og byttet til forskjellige merker i år. (Når vintersesongen var ferdig/nesten ferdig)
Vi har byttet fremme og bak, arbeid utført selv  :laugh:
Bil 1 2017: Zimmermann skiver og ABS klosser
Bil 2 2015: Bosch skiver og klosser
Bil 3 2017: Brembo skiver og klosser

Foreløping er selvsagt alle fine, men det hadde vært fint om noen andre hadde skutt inn noe info om disse eller andre merker som hadde rullet noen vintersesonger ...

BR

Hva med Zimmermann og Bosch?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Luniboy

Heisann

Skal prøve å huske å få tatt bilde av alle tre "kvalitetene" ved skifte til vinterdekk når den tid kommer, spesielt da på innsiden foran :-\

BR
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Orbit

Eller kanskje nå snart, ved skifte til sommerhjul etter nok en saltsesong?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Sitat fra: Orbit på onsdag 04. mars 2020, klokken 00:24
Eller kanskje nå snart, ved skifte til sommerhjul etter nok en saltsesong?
Ja, veldig fint å få ulike vurderinger.

Leste en bruktbilanalyse - i Broom tror jeg - at bremsene ble trukket frem som et punkt hvor det var flest feil på i3'en.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Klykken

Da har jeg hatt flaks i så fall. Kun klosser frem etter 100k km.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA