Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseskiver

Startet av Diesel, onsdag 24. juli 2019, klokken 23:25

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: Luniboy på mandag 28. oktober 2019, klokken 19:36
Heisann

Skal prøve å huske å få tatt bilde av alle tre "kvalitetene" ved skifte til vinterdekk når den tid kommer, spesielt da på innsiden foran :-\

BR
Hei! Fått gjort deg opp noen mening om de tre ulike bremseprodusentene?

Budor

#46
Akkurat gjennomført service, hatt bilen i 2 år, bilen har gått 25´km. Bremseskiver har mer enn 50% rustdannelse ifølge verksted, og ville ikke blitt EU-godkjent.....
XC40 Recharge P8 levert 4.desember 2020
i3 Marathon edition - okt 2018
2014 Volvo xc60 (polestar optimert) SOLGT
2012 Volvo c30 (solgt og byttet til i3)

Viks

Sitat fra: Budor på onsdag 09. september 2020, klokken 17:45
Akkurat gjennomført service, hatt bilen i 2 år, bilen har gått 25´km. Bremseskiver har mer enn 50% rustdannelse ifølge verksted, og ville ikke blitt EU-godkjent.....

Høres helt utrolig ut... Har du sett over bremsene selv og kan se at det er så gale som mekanikere påstår?

Har nemlig byttet skiver og klosser framme sist helg. Bilen har begynt å varsle om at det var på tide å bytte klossene. Har gått 50 000 km.
Etter å ha lest alle skrekkhistoriene så tenkte jeg at jeg bare bytter alt... men faktisk så kunne like så godt kjørt ca. like langt for skivene og klossene var fortsatt gode  :o

Men nå har jeg nye brembo framme og erfaring med bremsene på i3, da kjører jeg bakbremsene helt til sensoren blir utslitt.

Daniel_0007

Nrs selger galvaniserte bremse klosser til I3, kan være lurt for de som sliter med rust.
https://evstore.no/collections/i3

Koster en del mer enn standard men kan være verdt det hvis de varer mye lenger

Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 10. september 2020, klokken 09:27
Nrs selger galvaniserte bremse klosser til I3, kan være lurt for de som sliter med rust.
https://evstore.no/collections/i3

Koster en del mer enn standard men kan være verdt det hvis de varer mye lenger


Tror mye av problemet ligger i at så snart det er litt farge fra rust, og dette skal vurderes av noen som lever av å selge verkstedtimer og deler, så er det veldig fort å advare om dette, og anbefale bytte, selv om nye deler vil se like ut etter ca samme tid, men at dette kan løses enkelt med litt "nødbremsing" eller overflatesliping av skivene.


Klassisk bukken og havresekken. Et verksted som heller hadde bedt deg ta bremseservice der slikt gjøres (om noen gjør slikt i det hele tatt i Norge), ville blitt trodd og satt mer pris på, enn de som bare slenger ut advarsel om bytte, selv om det burde være unødvendig.


Med de prisene det er for å skifte skiver og klosser på verksted, så tror jeg faktisk mange hadde spart inn fremtidige kostnader ved å velge et rustfritt alternativ, selv om skivene da blir en god del dyrere der og da. Og spesielt på litt mere premium biler, eller biler med litt spesielle oppsett hvor det ikke vil komme rimelige 3.partsdeler med det første.


Så kunne og produsentene valgt å tilby rustfrie alternativ ved levering, slik at man kan ta det på finansieringen fremfor som et direkteutlegg etter 2-5 år.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Viks

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 10. september 2020, klokken 09:27
Nrs selger galvaniserte bremse klosser til I3, kan være lurt for de som sliter med rust.
https://evstore.no/collections/i3

Koster en del mer enn standard men kan være verdt det hvis de varer mye lenger

Det var en veldig stor prisforskjell der... Får vel byttet ut klossene 2-3 ganger til den prisen. Spesielt med tanke på hvor enkelt det er på i3.

Tror forresten det er lurt å gjøre det selv for å danne seg et bilde av hvordan skivene/klossene ser ut på akkurat din egen i3 ift. kjørestil/km.stand/salting osv.

Ingeniøren

Skiver skal være merket med minimum tykkelse. Hvis man er godt over dette, som man må regne med her, kan man pusse de ned med dertil egnet utstyr. Finnes tips om utstyr et annet sted her inne, finner det ikke men er rondeller med slipepapir på av noe slag.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ut

Var strålende fornøyd med vår 2019 modell som snart er 2 år og har gått 35000km. Men i dag var den på service og som mange andre her på forumet fikk vi beskjed om rust på skivene foran/bak og at dette burde skiftes noe de kunne gjøre i dag for 14.200.  Dette betyr at vi for hver kjørte km må betale 40 øre for bremseskivene alene.  Henger ikke på greip.

Ser at noen av dere skifter selv. Kona har for liten tiltro til meg og ville nok ikke turt å kjøre bilen etterpå. Er det noen som har tips om et bra verksted i Oslo området som kan vurdere om vi trenger å skifte skivene og evnt. gjøre jobben for en brøkdel av prisen ?

i05L0

#53
Lang tråd dette, så med fare for å gjenta meg selv eller andre: BMW i3 trenger noen harde oppbremsninger i ny og ne for å holde bremseskivene rene. Enpedalkjøring avlaster bremsing i en slik grad at skivene får tid til å ruste.

Vi fikk faktisk kommentar fra NAF på 5 års EU-kontroll at vår bil var en av svært få i3 som passerte uten anmerkning på bremseskivene.

Kanskje kan du finne et trygt sted for noen gode bremsetester? Da skal du bremse slik at ABS nesten slår inn. Gjør det gjerne fra 80km/t og gjerne ti ganger. Bestill deretter time hos NAF eller noen andre upartiske. Kanskje sparer du 13.000?
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

hELgenen

Sitat fra: ut på tirsdag 18. mai 2021, klokken 15:26
Var strålende fornøyd med vår 2019 modell som snart er 2 år og har gått 35000km. Men i dag var den på service og som mange andre her på forumet fikk vi beskjed om rust på skivene foran/bak og at dette burde skiftes noe de kunne gjøre i dag for 14.200.  Dette betyr at vi for hver kjørte km må betale 40 øre for bremseskivene alene.  Henger ikke på greip.

Ser at noen av dere skifter selv. Kona har for liten tiltro til meg og ville nok ikke turt å kjøre bilen etterpå. Er det noen som har tips om et bra verksted i Oslo området som kan vurdere om vi trenger å skifte skivene og evnt. gjøre jobben for en brøkdel av prisen ?

Bare ta en ringerunde til f.eks en del lokale mekonomen verksted å spør. Her er det mye å spare og jobben er innenfor helt normale enkle jobber for hvilket som helst verksted.

Ferry

Sitat fra: i05L0 på tirsdag 18. mai 2021, klokken 15:42
Kanskje kan du finne et trygt sted for noen gode bremsetester? Da skal du bremse slik at ABS nesten slår inn. Gjør det gjerne fra 80km/t og gjerne ti ganger.

PS. Ta med spypose!  ;D Man kan jo også spørre seg hvor mye det koster i dekk å gjøre dette jevnlig.

Electric cars in Norway

He he - det er mye billigere enn bremse bytte.... rust på skivene foran/bak er ikke morro...

JorgenM

Jeg fikk et tips av en mekaniker en gang om å bremse i reversj for å vedlikeholde bakbremsene bedre.

Når du bremser forover er nesten all kraften på frambremsene, men bremser du i reversj så får du langt mer trykk på skivene bak. Det er da også logisk.
Jeg rygger ut av garasjen og bremser deretter. Aldri hatt problemer med bremsene på mine i3'er.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

F1-gubben

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. mai 2021, klokken 19:51
He he - det er mye billigere enn bremse bytte.... rust på skivene foran/bak er ikke morro...
Tja. Nye bremser rund baut - 3800 kroner. Det er vel fort prisen for to nye bakdekk.
2004 BMW 530i - "Black-sapphire Metallic"
2017 BMW i3 - Fully charged - "Protonic Blue"
(bestilt) 2022 BMW i4 M50 Supercharged - "Portimao Blau"

Viks

Sitat fra: ut på tirsdag 18. mai 2021, klokken 15:26
Var strålende fornøyd med vår 2019 modell som snart er 2 år og har gått 35000km. Men i dag var den på service og som mange andre her på forumet fikk vi beskjed om rust på skivene foran/bak og at dette burde skiftes noe de kunne gjøre i dag for 14.200.  Dette betyr at vi for hver kjørte km må betale 40 øre for bremseskivene alene.  Henger ikke på greip.

Ser at noen av dere skifter selv. Kona har for liten tiltro til meg og ville nok ikke turt å kjøre bilen etterpå. Er det noen som har tips om et bra verksted i Oslo området som kan vurdere om vi trenger å skifte skivene og evnt. gjøre jobben for en brøkdel av prisen ?

2 år er jo såpass kort tid at jeg hadde vurdert å reklamere...

Ellers så er jobben gjort på 4 timer i egen garasje og koster under 4000 kroner i deler. (Kreves ingen programmering av det elektroniske håndbrekket heller)


Sitat fra: F1-gubben på tirsdag 18. mai 2021, klokken 23:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. mai 2021, klokken 19:51
He he - det er mye billigere enn bremse bytte.... rust på skivene foran/bak er ikke morro...
Tja. Nye bremser rund baut - 3800 kroner. Det er vel fort prisen for to nye bakdekk.

Har byttet bakbremsene også nå og da har jeg brukt ~3200 kroner totalt på alt - framme og bak (har også 2 ekstra sensorer til overs).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA