Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teslas forretningsmodell

Startet av Contango, onsdag 24. juli 2019, klokken 11:45

« forrige - neste »

Contango

Teslas forretningsmodell er interessant. De er meg bekjent den eneste bilfabrikanten som selger direkte til forbruker uten forhandler mellomledd. Jeg har tenkt at det er for å spare kostnader, men modellen gir også rom for en helt annen dynamisk prising og forklarer hvorfor prissvingningene på bilene er så store. Av et sett grunner jeg ikke skal bruke tid på nå har vi hatt ganske stor utskiftning av bilparken og er ikke helt ferdige ennå. Derfor har jeg observert Tesla prising over litt tid og den endrer seg nesten daglig. Eksempelvis kunne man for ikke lenge siden få inventory 75D ned mot lave 600' mens de siste som ble solgt har ligget opp mot 700'. Model S 75D/SR er det som kjent ikke lenger mulig å bestille, og i samme øyeblikk strupte de utvalget av inventory biler og satte prisen opp på de siste bilene. Det kan de gjøre fordi de sitter på hele kjeden, i motsetning til andre bilfabrikanter som har forhandlere de må ivareta og derfor selger fjorårets modell ut til lavest pris - nesten uansett. Tesla ser åpenbart på bilene sine som verdier de kan manipulere - eksempelvis ved å tilsynelatende stoppe produksjonen av nye biler av samme type. De åpner og lukker også tilgangen til informasjon på biler de har til salgs. En dag kan de ha mange biler av en type tilgjengelig, kort tid etter kan det være få. Og vice versa. Samme bilen kan komme og gå i oversikten deres, så det er absolutt ikke bare salg av gamle biler og påfyll av nye. Hvorvidt tilbudene ved hver kvartalsavslutning egentlig er børsdrevet og ikke en del av en strategi for å ha varierende og usikre priser har jeg begynt å lure på. Litt som å ha «salg» hvert kvartal uten egentlig å ha noen plan om å selge veldig mange biler til «normalpris» i månedene i mellom. Forbrukerne er ikke vant til dette og klarer ikke å følge med. Derfor selges samme type bil til ganske forskjellige priser avhengig av kjøpekraft og betalingsvilje. En produsents drøm.  Ved å ikke introdusere nye gadgets en gang i året men ved uforutsigbare tidspunkter hele tiden lager de muligheter til denne prisdifferensieringen gjennom hele året. Det krever motsvarende mer av forbrukeren for å kjøpe «riktig bil til riktig pris» og man får stor verdi av å følge godt med og være godt informert når man skal kjøpe. Denne forretningsmodellen gjør det viktigere å være godt informert når man kjøper Tesla enn når man kjøper andre biler. Modellen gjør også omsetningen i annenhåndsmarkedet mer komplisert uten at jeg skal gå mer inn på det her.
Det skrives mye om produktene deres men for lite om forretningsmodellene deres og konsekvensene av de.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Høres ut som en korrekt fremstilling av modellen.

Dette påvirker også bruktprisene som heller ikke er forutsigbare og generelt ligger det alltid bruktbiler som er dyrere enn tilsvarende ny.......

Vaduz

Godt skrevet! Lett å tenke at det er kaos i tesla til tider, men sjeldent man reflekterer over at alt er orkestrert av en årsak som kan være vanskelig å se og ganske kompleks. Det negative med en direkte salgsvideo er selvfølgelig at tesla får all negativ oppmerksomhet fra kunder og media når prisene svinger. De fleste andre outsourcer det til 3. part, men får da heller ikke hele fortjenesten eller oppmerksomheten av prismanipuleringen. Er jo det som gjør at det er mulig å være interessert i tesla, så mye komplekst, nytt og i endring hele tiden:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA