Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Model S til under 400k?

Startet av Rosstopher, onsdag 24. juli 2019, klokken 09:50

« forrige - neste »

Lacaixxa

#30
FSD koster 50k ekstra, så det bør reflekteres i prisen. På AP2 gir det oppgradert MCU i fremtiden. Neste FW skal inneholde de første FSD egenskapene, og når bilen skal selges i fremtiden skal det bety mye ifølge Musk.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Contango

FSD gir ikke oppgradert MCU men oppgradert AP computer. Ingen vet hva det egentlig betyr for de som ikke har FSD men alle håper at AP skal bli mye bedre kun av den grunn. Bilene som er levert 2017 og 18 har vel alle EAP om de har AP. Da følger i så fall Summon, parkering og så vidt jeg vet NoA med. At Elon vil selge FSD er ikke noe nytt men han har altså, som keiseren, ingen klær på.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Rosstopher

Sitat fra: Contango på søndag 11. august 2019, klokken 12:50
FSD gir ikke oppgradert MCU men oppgradert AP computer. Ingen vet hva det egentlig betyr for de som ikke har FSD men alle håper at AP skal bli mye bedre kun av den grunn. Bilene som er levert 2017 og 18 har vel alle EAP om de har AP. Da følger i så fall Summon, parkering og så vidt jeg vet NoA med. At Elon vil selge FSD er ikke noe nytt men han har altså, som keiseren, ingen klær på.

Morsom vri på uttrykket. Slikt liker jeg.

Så per i dag er det altså ingen forskjell på biler med og uten FSD? Men det vil kanskje en eller annen gang i fremtiden komme flere funksjoner med FSD enn uten?

Da tenker jeg min innstilling blir at hvis FSD følger med uten mye ekstra kostnad så er jeg glad for det, men hvis jeg finner "riktig" bil og den ikke har FSD så får jeg klare meg uten.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rosstopher

OK, det dukker stadig opp flere spørsmål fra Tesla-nooben, denne gangen om utstyr:

- Luftfjæring - må jeg ha det? Ser ut som dette har blitt diskutert her på forumet og at forskjellen på komforten ikke er så stor(?)
- Hva innebærer Hifi/lyd-pakken på 2017 75D og 90D? Er dette noe et normalt menneske trenger/har nytte av?
- Skinninteriør har jeg forstått at gjør bilen mer attraktiv i bruktmarkedet. Jeg vil gjerne ha det, men tenker det ikke er noen dealbreaker å ha stoffseter.
- Premium interiør - hva innebærer dette? Må man ha dette for å få elektrisk bakluke (det vil jeg ha)?
- Autopilot skal jeg ha.
- Vinterpakke forsår jeg gir varme i ratt, nederst i frontrute og i alle seter så det vil jeg ha.
- Panoramatak må jeg har, for jeg må ha mulighet til skiboks.

Er det noe annet jeg bør/må være klar over?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Contango

Nei, ingen forskjell. FSD/EAP funksjonalitet for meg er:
- Summon - hvis den fungerer vesentlig bedre enn i dag. Hadde vært kjempefint om det svære dråget parkerte seg selv i den trange garasjen vår. Nå er det bare nøling og smittsom usikkerhet.
- parkering. Ja, kanskje innimellom hvis jeg stolte på den og den gjorde det raskere enn jeg klarer selv i trange luker. Helt utopisk foreløpig.
- NoA - vet ikke hva det skal bidra med i livet mitt, egentlig. Dagens AP tar bort mye av det monotone enten i kø eller landeveiskjøring bak andre biler. Hvis den kunne parkere seg selv etter å ha sluppet meg av hadde jeg vært veldig glad. Alt i mellom de to nivåene skjønner jeg ikke helt den store verdien av. At den selv ser trafikklys og stoppskilt gir meg ikke noe merverdi.
Jeg ønsker meg mye mer at de forbedrer dagens AP funksjonalitet (fartsgrense skiltlesing og slutt på fantombremsing) fremfor FSD funksjonalitet jeg ikke forstår verdien av.
Se forøvrig denne https://youtu.be/qJXTQP-se0s mht Europa FSD problematikken spesielt.
Lang greie om FSD i en tråd om noe annet..
Jeg har FSD i min bil og lurer på hvorfor jeg betalte 17k for det. I dag ville jeg priset det til 5-10k kun pga opsjonaliteten og frykten for at Elon i mangel av å presentere noe brukelig knytter FSD til oppdateringer av
eksisterende funksjonalitet («du får ikke bedre AP hvis du ikke har HW3 AP computer» - eksvs).

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jkirkebo

Sitat fra: Rosstopher på søndag 11. august 2019, klokken 13:44
OK, det dukker stadig opp flere spørsmål fra Tesla-nooben, denne gangen om utstyr:

- Luftfjæring - må jeg ha det? Ser ut som dette har blitt diskutert her på forumet og at forskjellen på komforten ikke er så stor(?)
- Hva innebærer Hifi/lyd-pakken på 2017 75D og 90D? Er dette noe et normalt menneske trenger/har nytte av?
- Skinninteriør har jeg forstått at gjør bilen mer attraktiv i bruktmarkedet. Jeg vil gjerne ha det, men tenker det ikke er noen dealbreaker å ha stoffseter.
- Premium interiør - hva innebærer dette? Må man ha dette for å få elektrisk bakluke (det vil jeg ha)?
- Autopilot skal jeg ha.
- Vinterpakke forsår jeg gir varme i ratt, nederst i frontrute og i alle seter så det vil jeg ha.
- Panoramatak må jeg har, for jeg må ha mulighet til skiboks.

Er det noe annet jeg bør/må være klar over?

Stoffsetene er regnet for å være svært bra, og mange vil heller ha disse enn skinnsetene. Dermed er det neppe noe vanskeligere å selge en bil med stoffseter enn med skinn. Personlig er betalingsviljen min faktisk større for en bil med stoffseter enn med skinnseter.

Stoffsetene holder seg også penere over tid, de er svært slitesterke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lacaixxa

Enig at den nye typen (sommer 2017) sportslige stoffsete er bra, og at prisforskjellen på 30.000 gjorde den til et bra alternativ. Den gamle flate typen stoffsete tror jeg de fleste står over. Subjektiv selvfølgelig, men tipper majoriteten velger skinn, fremdeles ser på det som mest eksklusivt, og at prisen dermed må reflektere dette på Finn.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Muffinman

Gammel type stoffseter er heller ikke særlig holdbare. Flere som har klaget over at spesielt førersetet (naturligvis) begynner å bli dårlig når bilene passerer 100k.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 11. august 2019, klokken 18:52
Gammel type stoffseter er heller ikke særlig holdbare. Flere som har klaget over at spesielt førersetet (naturligvis) begynner å bli dårlig når bilene passerer 100k.

Det kan godt være, men siden det ble nevnt 2017-modeller av OP regnet jeg ikke med at så gamle biler var aktuelt ;)

Mine stoffseter er fortsatt som nye etter nesten 70.000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Contango

#39
Sitat fra: Rosstopher på søndag 11. august 2019, klokken 13:44
OK, det dukker stadig opp flere spørsmål fra Tesla-nooben, denne gangen om utstyr:

- Luftfjæring - må jeg ha det? Ser ut som dette har blitt diskutert her på forumet og at forskjellen på komforten ikke er så stor(?)
- Hva innebærer Hifi/lyd-pakken på 2017 75D og 90D? Er dette noe et normalt menneske trenger/har nytte av?
- Skinninteriør har jeg forstått at gjør bilen mer attraktiv i bruktmarkedet. Jeg vil gjerne ha det, men tenker det ikke er noen dealbreaker å ha stoffseter.
- Premium interiør - hva innebærer dette? Må man ha dette for å få elektrisk bakluke (det vil jeg ha)?
- Autopilot skal jeg ha.
- Vinterpakke forsår jeg gir varme i ratt, nederst i frontrute og i alle seter så det vil jeg ha.
- Panoramatak må jeg har, for jeg må ha mulighet til skiboks.

Er det noe annet jeg bør/må være klar over?
Luftfjæring må du ha hvis du er redd for undersiden av bilen der du tror du skal kjøre. Stålfjær biler er lave og slår lett nedi der det er kanter. Bilen er stor og det er langt mellom hjulene.
HiFi liker jeg godt selv fordi jeg liker å høre på musikk - og anlegget er faktisk riktig bra.
Takstativ kan monteres direkte på alle glasstak S'er produsert etter februar 2019 og på glasstak biler produsert før dersom de blir modifisert på SC. Men så langt jeg har fanget opp er det ingen som har fått den mod'en ennå. Glasstak bilene har litt mindre godkjent taklast men husker ikke forskjellen.
Du bør være klar over at MCU1 har dårlig prosessorkapasitet, er kjent for å få gule kanter, og sannsynligvis ikke vil kunne ta alle oppdateringer fremover. MCU2 kom en gang våren 2018.
Det er tre generasjoner seter. Gen 1 ser man lett. De er flate og harde. Gen 2 og 3 ser veldig like ut, men jeg foretrekker absolutt gen 3. Gen 3 er mykere med høyere vanger og justerbare hodestøtter. Tror gen 3 kom i 2017.


10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Rosstopher

Sitat fra: Contango på søndag 11. august 2019, klokken 19:29
HiFi liker jeg godt selv fordi jeg liker å høre på musikk - og anlegget er faktisk riktig bra.

Er det stor forskjell? Altså er det dårlig lyd på standard-anlegget for oss som er vant til å høre på DAB og Bluetooth-lyd?

Sitat fra: Contango på søndag 11. august 2019, klokken 19:29
Du bør være klar over at MCU1 har dårlig prosessorkapasitet, er kjent for å få gule kanter, og sannsynligvis ikke vil kunne ta alle oppdateringer fremover. MCU2 kom en gang våren 2018.

2018-modeller blir nok uansett utenfor rekkevidde for oss.

Sitat fra: Contango på søndag 11. august 2019, klokken 19:29
Det er tre generasjoner seter. Gen 1 ser man lett. De er flate og harde. Gen 2 og 3 ser veldig like ut, men jeg foretrekker absolutt gen 3. Gen 3 er mykere med høyere vanger og justerbare hodestøtter. Tror gen 3 kom i 2017.

Nå som du sier det ser jeg at noen av 2017-modellene har hodestøtter som er justerbare ut. I følge denne artikkelen (https://insideevs.com/news/339209/watch-tesla-model-s-seats-evolve-over-time/) er det 4 generasjoner seter, og det er vel sikkert Gen 4 jeg ser med justerbare hodestøtter.

Takk for svar til dere alle sammen. Jeg føler jeg går mye bedre rustet inn i en handel nå.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Contango

4 generasjoner seter. Og jeg som trodde jeg kunne alt...
Det er faktisk en stor utfordring å vite hva man kjøper siden bilene ikke går i årssykluser men endres løpende gjennom hele året.
Mht stereoen så er jeg ikke sikker på om jeg har hørt standardutgaven. Ergo tør jeg ikke svare. Hvis du ikke har brydd deg om det i tidligere biler så er det sikkert ikke noe du skal bry deg om nå.
Lykke til.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

Standard høres ut som papp i forhold til premium-anlegget. Mangler punch og fylde i alle registre. I tillegg, hvis du mater på med litt lyd på standard er det eneste som skjer at dørene skrangler. Var iallefall slik i loaneren jeg hadde en stund. Skikkelig nedtur...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA