Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er elbilen «over kneika»?

Startet av ThomasEL, onsdag 24. juli 2019, klokken 09:24

« forrige - neste »

ThomasEL

For omlag et år siden var jeg nesten sikker på at elbilen snart var over kneika, og at fremtidsutsiktene så lyse ut:
Salgstallene gikk opp, nye biler med lang rekkevidde var på vei, de store og etablerte bilprodusentene så ut til å omsider satse, dieselgate hadde nettopp skjedd osv..

Bevares, som den entusiast jeg er, så både tror og håper jeg fortsatt at elbilen får mer og mer fotfeste!! Men jeg er liksom ikke like sikker lenger:
Fortsatt lite elbilinteresse ute i Europa, leveringstrøbbel(leveringsvegring??) for flere merker, avsløring knyttet til både kobolt- og litiumproduksjon, stadige artikler med negativt innhold for elbilen som ikke lenger blir motsagt, nye og mer effektive dieselmotorer..

Hva tenker folket? Hvor går veien de neste ti årene?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Carl Anton Stenling

Hvis du med "over kneika" mener at elbilen er konkurransedyktig og vil bli innført uansett hva politikerne foretar seg så er nok det for tidlig. Samtidig ser vi strenge reguleringer både i EU og Kina som tvinger frem elbiler.

For Norges del tror jeg f.eks. innføring av full moms i dag ville vært nok til å redusere elbilsalget kraftig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Motorwatt

Har vel aldri sett lysere ut? Leser nå at i 2020 kommer det 21 nye modeller elbiler. Det virker som noen tror at en omlegging for store bilprodusenter helst kunne gjøres i løpet av et par år, men det tar tid å vende på mastodonter. Man snur ikke en trend som har vart i over 100 år "over natten". Dette går nok bra, men litt tålmodighet må man nok ha.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

#3
Elbilen er ikke over kneika i det hele tatt. Den er først over kneika når den når volumer som gjør at den (omtrent) matcher fossilbilene. Den tåler noe høyere pris på grunn av noe lavere driftskostnader (i land med 2-3,-/kWh), men kan ikke være slik den er i dag. Dagens priser krever insentiver (eller pisk i andre enden).

Redusert pris krever økt volum, og økt volum kommer av pisk og insentiver, insentivene er allerede under reduksjon både i Norge og i de ti statene som har engasjert seg i nullutslipp i USA, men pisken (mot utslippsbiler) blir intensivert kraftig i EU i 2020 og de ti statene i USA. Resten av verden og USA derimot.

Selv om alle insentiver fjernes så beholder helt sikkert vi elbil(ene), men om vi hadde kjøpt ny elbil med full moms og ingen insentiver er jeg usikker på. Og å da tro at de som ikke allerede har latt seg overtale - og har opplevd fordelene med å kjøpe elbil, vil kjøpe elbil, er temmelig optimistisk.

"Avsløringer" knyttet til utvinning av kobolt og lithium er bare FUD, det er ingenting i mot utvinning av olje og gass. I tillegg har noen merker mye høyere fokus enn andre på bruken av disse stoffene, så det går an å være bevisst forbruker. Mener jeg har lest at en Nissan Leaf 24kWh inneholdt 23kg kobolt, mens en Tesla Model 3 LR (med 78?kWh) inneholder 7kg kobolt. Det sier litt om prioriteringer...

elektrolux

#4
I alle fall en stor tabbe å fjerne det rimeligste og viktigste insentivet, nemlig fritaket for bom.

Betyr lite rent kronemessig, men så er det alt styret som følger med av feilfakturering og generelt stress som en ikke lenger slipper unna.

Jeg reagerer på hvor bompengene havner. Gjerne til infrastruktur og kollektiv transport , men ugjerne til studieturer og millionlønninger og bommer under terrassen til folk, og gjør derfor alt for å unngå å støtte opp om et slikt system.

Det betyr igjen at ny elbil ikke lenger står på ønskelisten min.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roy Aasen

Kommer moms i tillegg til utfasing av bomfordeler..så er det kanskje ikke helt feil å tro at salget går i bakken.

Det vesle en sparer på drivstoff forsvarer ikke kostnaden med innkjøp av elbil. Slår overnevnte til så blir nok ikke vår neste bil elbil.
I tillegg så er vel ikke akkurat bilfabrikantene veldig hypp på elbil i det hele tatt.

Ser dårlig ut for elbilenes fremtid, men jeg har jo tatt feil før..

Vollis47

Har nok ennå ikke kommet til det bratteste partiet en gang. Mange bilfabrikker snakker i store ord og vendinger om at det skal komme nye elbil-modeller. Men ennå har vi tilgode å se at noen av disse slutter å lage en eneste fossilbil. Tvert i mot kommer de med nye fossilbil-modeller også.
I mange europeiske byer bor flesteparten i store leiegårder hvor det er vanskelig å få installert en personlig ladeplass. Disse folkene vil ha problem med å få ladet en elbil på tilfredsstillende vis. Når da strømmen koster 2-3 kr/kWt så er det ikke mye å spare på drivstoffkostnadene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Espen Hugaas Andersen

I mitt syn er elbilene over kneika. Altså, så fremt elbilene ikke behandles dårligere enn fossilbiler politisk sett, så er de nå kommet så langt at de vil ta over 99+% av markedet for personbiler, varebiler, lastebiler og busser. Volumet er nå så høyt og teknologien har kommet så langt at dette bare går en vei.

Så klart, politikken påvirker hvor raskt ting skjer fra nå av. Kanskje er fossilbilsalget avsluttet om 15 år, kanskje 50 år. Vi får se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elbil fundamentalist

I Oslo står lange rekker med fortausladere tomme uten en elbil som lader. Tror noe mange som bor i bygårder med gateparkering er _helt_ute_ av elbilkonverteringen. MBG og AP må faktisk ta skylden her....
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

Ja bilen i sin helhet jages fra deler av sentrum.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Burger

Jeg kan praktisk matte og ville ha kjøpt elbil uten noen av fordelen. Det er fordi TCO ( https://en.wikipedia.org/wiki/Total_cost_of_ownership ) vil uansett være lavere, kjører 25k km i året.

Så for meg så er elbilen allerede over kneika. Europa ligger ~5-6 år etter Norge både på utbredelse og ladenettverk, og utviklinga skjer fort der også samtidig som prisene på batteri synker. I følge fully charged for en liten måned siden så påstod de det kommer 40 nye elbiler i salg ila 1 år. I salg, og ikke som prototype...

Batteriproduksjonen må nok økes, men det fikser man. Det skjedde noe helt sært med model 3 også. Amerikanere utsatte bilkjøpet i noen år for å kunne få en model 3. Håper økonomer i diverse bilfirma tar med i kalkylene sine at dersom det er noe på vei som er sexy, så vil ikke folk ha bilene demses. Så valget er å ha noe sexy på vei eller at kundene venter på noe sexy til konkurentene. Det jeg kan feile på antagelsene mine er den enorme merkelojaliteten til bilkjøpere. Jeg skriver kravspekk og handler den billigste bila (TCO messig) som oppfyller kravene. Fire biler og fire forskjellige merker så langt.

Selvsagt så vil salget stupe ett pår år i Norge dersom elbilene blir mye dyrere ila natten, men priskurven på batteri de siste 12 åra tilsier at elbiler vil bli billigere igjen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 24. juli 2019, klokken 09:40
Mener jeg har lest at en Nissan Leaf 24kWh inneholdt 23kg kobolt, mens en Tesla Model 3 LR (med 78?kWh) inneholder 7kg kobolt. Det sier litt om prioriteringer...

Det er feil. Nissan har LMO-kjemi i 24kWh-pakkene, de inneholder 0% kobolt. 30kWh og opp har NMC med kobolt så vidt jeg vet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. juli 2019, klokken 09:53
I alle fall en stor tabbe å fjerne det rimeligste og viktigste insentivet, nemlig fritaket for bom.

Betyr lite rent kronemessig, men så er det alt styret som følger med av feilfakturering og generelt stress som en
ikke lenger slipper unna.

Generelt stress? Bare om du lager stress av det i så fall. Jeg har bomfakturaene på avtalegiro, de blir betalt helt automatisk uten at jeg trenger å tenke på det overhodet. Eneste "stresset" jeg har hatt var at jeg måtte bytte en gammel brikke med dårlig batteri i en ny, men den nye fikk jeg automatisk i postkassen. Men det har jo ingenting med om vi betaler bom eller ikke, siden man må ha avtale uansett for å kjøre gratis eller rabattert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. juli 2019, klokken 15:38
Sitat fra: gr på onsdag 24. juli 2019, klokken 09:40
Mener jeg har lest at en Nissan Leaf 24kWh inneholdt 23kg kobolt, mens en Tesla Model 3 LR (med 78?kWh) inneholder 7kg kobolt. Det sier litt om prioriteringer...

Det er feil. Nissan har LMO-kjemi i 24kWh-pakkene, de inneholder 0% kobolt. 30kWh og opp har NMC med kobolt så vidt jeg vet.
Ok, kan hende det var 30kWh? Kan og hende det ikke er rett, hvem vet av det man leser på nett. Men det skal iallfall være signifikant lavere andel kobolt i Model 3 enn tidligere pakker.

Motorwatt

Nå er det altså bortfall av intensiver og bompengebetaling som skal sørge for at elbilene forsvinner. Hvor er tanken om et sunnere klima? Var det bare et selvkonstruert argument som ble brukt i forbindelse med kjøpet, og deretter forsvant helt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA