Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla fjerner gratis superlading fra eldre biler (Gratis på Nye S/X Biler)

Startet av magnetic, onsdag 24. juli 2019, klokken 08:32

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 09:10
Gratis supercharging er omtrent som bompenger.

Den psykologiske verdien er større enn den økonomiske.

Utenkelig for meg i alle fall, å kjøre annet enn Diesel eller Tesla med gratis supercharging på Europa tur. Vanlig elbil kan bety opp til 5 kr/kWt i ladekostnad mens vi vet at Dieselpurken får ombord energi til like over 1 kr/kWt

For min del spille hurtigladekostnad nesten null rolle. Ja, det koster litt men mesteparten av kjøringen foregår jo uansett på strøm til en svært lav pris. Passer man på å booke overnattingssteder med lademulighet så man starter hver dag med fullt batteri så blir det lite hurtiglading.

Jeg bruker CHAdeMO på vei hjem fra hytta, hos Fortum. Kan bruke Tesla SuC (som jeg har inkludert) men da blir det ca. 36km omvei. Det gidder jeg ikke, betaler heller hos Fortum (som også har bedre spisesteder nær laderne).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 09:10
Gratis supercharging er omtrent som bompenger.

Den psykologiske verdien er større enn den økonomiske.

Utenkelig for meg i alle fall, å kjøre annet enn Diesel eller Tesla med gratis supercharging på Europa tur. Vanlig elbil kan bety opp til 5 kr/kWt i ladekostnad mens vi vet at Dieselpurken får ombord energi til like over 1 kr/kWt

Sist jeg sjekket kostet dieseln ca 15 kroner pr liter, og inneholder litt over 10kWh pr liter, tapet i diesel drivlinje kan vi sette til 75%, da blir prisen ut på hjulene 6 kroner pr kWh. Med 10% tap i elbilen vil de komme omtrent likt ut.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Øyvind.h

Hurtiglader i snitt kanskje 10-15 ganger per år. Når jeg går over til bil som bruker kommerse nett neste år regner jeg med kanskje 1000-1500 i ladekost. Helt uvesentlig. Bom derimot er besparelsen 10-15x hurtigladerkost, så den merkes om jeg hadde byttet til fossil.

Med betaling for lading blir folk garantert mye flinkere til å fokusere på behov fremfor "maks egen vinning", så jeg er tilhenger av å senke kjøpspris på bil og heller betale for supercharger. Det viktigste er ledig lader med god effekt, når behovet oppstår.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Lynet på søndag 06. oktober 2019, klokken 10:57
Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 09:10
Gratis supercharging er omtrent som bompenger.

Den psykologiske verdien er større enn den økonomiske.

Utenkelig for meg i alle fall, å kjøre annet enn Diesel eller Tesla med gratis supercharging på Europa tur. Vanlig elbil kan bety opp til 5 kr/kWt i ladekostnad mens vi vet at Dieselpurken får ombord energi til like over 1 kr/kWt

Sist jeg sjekket kostet dieseln ca 15 kroner pr liter, og inneholder litt over 10kWh pr liter, tapet i diesel drivlinje kan vi sette til 75%, da blir prisen ut på hjulene 6 kroner pr kWh. Med 10% tap i elbilen vil de komme omtrent likt ut.
Eller litt enklere, regne på hvor mye det koster pr km:
Med TM3 og dyreste strøm "Worst Case" til 5 kr/kWt så blir det med et forbruk på 195 Wh/km ca 0.98 kr/km.
Med 15 kr/l for diesel og eg en mellomstor familiebil med et forbruk på 0.65l (litt på tynn is her) så gir det 0,98 kr/km.

Altså, alt etter hva slags biler man sammenlikner og deres forbruk, så kommer elbil likevel ganske greit ut.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA