Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dyrere forsikring

Startet av KjellG, onsdag 10. juli 2019, klokken 11:07

« forrige - neste »

hELgenen

Å krasje annenhver måned er ekstremt og om det er noe selskapene burde se etter er det jo kunder som oppfører seg slik. At det å bytte bil betyr mye for egen oppførsel i trafikken er skremmende lesning. Hvorvidt det er en rusten Lada til 5000 kr eller en Porsche til 2 mill. burde strengt tatt ha null betydning for egen oppførsel i trafikken.

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Det finnes ikke egne regler for forskjellige biltyper.

elektrolux

#31
Selvfølgelig fullt mulig at du har full selvbeherskelse i enhver situasjon og med ethvert kjøretøy, og ikke lar deg begeistre av de forskjellige kjøretøy sine dynamiske egenskaper, men jeg er nok ikke alene om å merke endring i egen adferd mellom forskjellige kjøretøy. Flere jeg har snakket med velger f.eks vekk MC forde de kjenner seg selv godt nok til å vite at de blir rabiate oppå en slik.

Når Jr. skulle ha MC var jeg svært bevist på at sykkelen skulle ha solid bunndrag, og lav effekt, nettopp for å ikke oppmuntre til råkjøring. Dermed ble en BMW F800S som han kjører som en prest. Er overbevist om at f.eks en 350 totakter ville vært farligere mellom beina hans.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. juli 2019, klokken 05:08
Kanskje forsikringsselskapene bør se etter slike egenskaper når de beregner premiene sine?

Eller kanskje de bare skal se på/etter skadestatistikken for et enkelte merke/model og prise seg slik at de kommer ut i pluss?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. juli 2019, klokken 07:26
Selvfølgelig fullt mulig at du har full selvbeherskelse i enhver situasjon og med ethvert kjøretøy, og ikke lar deg begeistre av de forskjellige kjøretøy sine dynamiske egenskaper, men jeg er nok ikke alene om å merke endring i egen adferd mellom forskjellige kjøretøy.

Jeg kan forstå at spreke biler eller MC kan være forlokkende å teste,men at en gammel Volvo 240 skal kunne virke slik at en føler en kan dunke bort i alt og alle er noe snodig. Vil tro at en eier av en 2 mill bil ikke vil synes det er greit at en volvo 240 eier føler den kan dunke inn i den støtt og stadig. Og kanskje 240 eieren kjøper seg en flott bil en dag og møter den nye eieren av 240..med samne holdning...Nei,veldig snodig og ensidig egoistisk tanke spør du meg,og helt på sin plass at forsikringsbransjen ser på tidligere historikk også på fører når premie skal beregnes.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. juli 2019, klokken 05:08
Nå merker jeg at jeg kjører mye roligere i den gigantiske Tesla S, enn jeg gjør i den mer kompakte Smart ED,  mens jeg blir rabialsk i BMW i3. Antakelig grunnet kreftene, størrelsen og tvungen enpedal modus.

I e-Up får jeg 2 modi: D gir rolig og avslappende kjøring, mens enpedal B modus gir meg horn i pannen.

Kanskje forsikringsselskapene bør se etter slike egenskaper når de beregner premiene sine?

Jeg kjører mye roligere i vår TMX enn i Leafen. Leafen har etterhvert minimalt med regen på gasspedalen, ihvertfall alt for lite til å kunne brukes til noe som minner om enpedalkjøring. Ikke er det mye ekstra å hente på bremsepedalen heller. Så da blir det hyppig (og sterk) bruk av mekaniske bremser, og mye høyere hastighet inn mot stopp eller svinger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA