Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt ioniq eller e-golf (190km)?

Startet av vegrimftw, tirsdag 23. juli 2019, klokken 19:00

« forrige - neste »

vegrimftw

Jeg skal kjøpe meg elbil til helgen. Har lett iherdig på finn en måneds tid nå og har kommet frem til at jeg vil ha en ionic eller e-golf.
Finner flere ioniqer på finn til rundt 220k og e-golfer til rundt 140k.
Jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Liker begge bilene godt, men økonomien og rekkevidden er viktigst.

Ettersom det er ganske stor prisforskjell så lurer jeg mest på om det er verdt de ca 80k ekstra for litt(?) lengre rekkevidde? Hvor stor er egentlig rekkeviddedifferansen?

Hva ville dere valgt? Jeg skal i hovedsak kjøre til jobb og diverse (20-50km/dagen), men blir fort flere turer til Haugesund (90km en vei). Kan lade på jobb og vanlig stikkontakt hjemme.

Har forøvrig bestemt meg for e-golf eller ioniq da jeg liker dem bedre enn alternativene jeg har råd til.

Kjetil1986

Jeg har eid e-golf 190km tidligere. Kjører nå en ioniq.

e-Golfen er mer sportslig å kjøre. Ligger bedre i svinger. Har lengre serviceintervall. Du har mulighet til å sette på takstativ og skiboks.

Ioniq har i praksis 5-10 mil lengre rekkevidde både på sommer og vinter. Kjøling i setene foran om du velger skinnseter. Varme i rattet på vinteren. Litt større bagasjeplass bak. Litt bedre plass til barneseter.
Skal du på langtur så har også ioniq lavere forbruk og raskere lading både sommer og vinter.

Har du prøvekjørt begge bilene?
Model 3 long range 2021

vegrimftw

Har prøvekjørt begge ja. Som du sier så er golfen litt mer sporty og moro å kjøre, men begge er latterlig mye bedre enn min 23 år gamle toyota.
Blir vel muligens en langtur her og der, men da til Bergen eller Oslo/Sverige. Muligens svipptur på ferga til Danmark.
Va var ca gjennomsnittlig rekkevidde om vinteren på bilene?

Kjetil1986

#3
Hastighet, vær og kjørestil har mye å si for rekkevidden på vinteren. Om man kjører hele strekningen i ett strekk, eller om man har mange stopp med nedkjøling og oppvarming av kupén har også en del å si. Samt forvarming av bilen.

Jeg vil si at e-golfen har en rekkevidde på 8-12 mil på vinteren og Ioniq har en rekkevidde på 12-20 mil på vinteren.
Det laveste tallet er da selvfølgelig under de mest ekstreme forhold.

Jeg kjører daglig strekningen Dal-Lillestrøm tur/retur. Om du ikke er kjent så er det 90% motorveikjøring på E6 i 110-120 km/t.
På vinteren har jeg med fulladet bil hatt en rekkevidde på 15-17 mil. Sommerrekkevidde på samme strekning 19-20 mil. (Dette er da med Ioniqen)
Model 3 long range 2021

vegrimftw


Kjetil1986

Gratulerer med bil  :) Hvilken farge ble det? Med skinnseter?
Model 3 long range 2021

vegrimftw

Takk :)
Ble en blå ioniq, med soltak. Er vel bare mørke skinnseter som er alternativet tror jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA