Bra en tenker på hvordan det vil gå med bilen. Så er det det at det har det gått mange år med Leaf og det finnes mange erfaring på hvordan det har gått. Det som går igjen er nevnt, stå fulladet og ha bilen i varmt klima.
Med erfaring fra en 2012 og 2014 Leaf, der ene er fulladet så og si daglig og kjørt 150.000km, den andre fulladet og ikke kjørt noe så og si (ca 15.000 km på 5 år), så ville jeg ha fortalt "min mor":
Lad når du har 100km igjen på bilen eller du vet du skal kjøre langt påfølgende dag, ellers kjør bilen. Dvs, bilen vil da de fleste dagene stå delvis ladet, og en og annen gangen være fulladet. Alt annet duppeditter og løsninger er penger ut vindu, du får ikke igjen de på bilen om batteriet er på 91 eller 93% den dagen den skal selges. Ikke vil det være de 1-2% som avgjør om du kommer frem på en langtur heller. Til det såtr hurtigladere for tett nå i dag. Værre var det før for oss "Pionerer" som kjørte over dovre midtvinters i 1 generasjons Leaf. I dag er det null stress.
Og stress ned 80% også, få mor til å lade en gang i blandt.
PS: 2014 modell som har stått fulladet i 5 år og knapt er kjørt har godt over 90% SOH på batteriet. Den andre med kjørt 10 ganger lengre og ladet til 100% så og si hver dag har 765. Det er antallet ladesykler som knekker batteriet, sammen med høy temperatur (Som knapt finnes i Norge, unntatt forrige sommer og en og annen somerdag nå midtsommers)