Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade til 80 % på 62kWt Leaf?

Startet av Rosstopher, tirsdag 23. juli 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

Rosstopher

Har bestilt 62 kWt Leaf til min mor. Hun er totalt blottet for interesse for bil og teknologi. Fins det noen enkel måte å stille inn bilen til å kun lade til 80 % (eller en annen SOC lavere enn 100 %)? Noe jeg kan stille inn i bilens innstillinger for henne, eller noe hun kan gjøre selv enkelt og med få tastetrykk?
Tips som "Still inn timer hver gang" eller "Bare sjekk SOC i appen og gå ut i garasjen for å stoppe ladingen" kommer hun ikke til å huske/gidde.

Bilen kommer til å stå stille i ukesvis av gangen, og jeg vil ikke at den skal stå med 100 % batteri hele tiden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Burger

Dette ble det slutt på med rundt 2015/16 med 30 kwt Leaf. Svjv så kommuniserer ikke type 1 eller Leaf hvor mye prosent som er igjen på batteriet, slik at man kunne ha brukt en litt smart lader å kutte strømmen på en viss %. Siden Leaf ikke sender over API-et sitt reelt hvor mye som er igjen på batteriet, kun 12 barer, så er det også vanskelig å lage noe selv.

Du får lade til 100% og bare håpe at Nissan har gjort jobben sin med å ta vare på batteriet. De har ikke veldig bra track record dog.

Men siden du vil sette lading til 80% så har dere en del å gå på med tanke på batteridegradering, så jeg ville ikke ha bekymret meg. Det viser seg at Leaf degraderer med ca 3% i året uavhengig av hvordan bilen brukes så da har man 80% rekkevidden i nesten 7 år.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Leaftekna2018

Hei

Dere kan dette på ladetimer og få sånn ca 70-90% via bilen.

F eks lade kun 3 timer hver gang..

Men som nevnt over så er det ikke lengre noe bekymring😎
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

Rosstopher

Går det an å ha en fast ladetimer, slik at bilen alltid lader 3 timer fra den blir koblet i? Eller er dette noe som må stilles inn hver gang? Eller vil den da lade 3 timer hver dag (og dermed nå 100 % SOC noen dager etter den ble parkert)?

Hvor mye bruker en Leaf av å stå uten å være tilkoblet lader da? Kan det være en idé å si at etter hun har ladet bør hun koble ut laderen en av de neste dagene? Slik at SOC går litt ned og den ikke lagres med konstant 100 % SOC? Har det noen hensikt?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Leaftekna2018

Du kan lade fast eller de dager du ønsker, eller bare lade i helger eller omvendt😎
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

tomrh

#5
Sitat fra: Burger på tirsdag 23. juli 2019, klokken 10:21
Det viser seg at Leaf degraderer med ca 3% i året uavhengig av hvordan bilen brukes.
Dette gjaldt 24 kWh modellene som var spesielt varmefølsomme og avhengig av klima. I Tromsø degraderte batteriet bare 2% pr år. Gjelder dette de nye batteriene også?

«Uavhengig av hvordan bilen brukes..»
Den første ladbare Amperaen (Chevrolet Volt) hadde 16 kWh batteri hvor kun 10 kWh ble utnyttet. Dette gav ekstrem levetid. Det var bl.a. en bil som etter 400.000 miles ikke hadde merkbar degradering (tapt seg fra 9,7 kWh til 9,2 kWh pr lading). Det illustrerer gevinsten ved å ikke lade batteriene helt opp eller helt ut. På 40 og 62 kWh er rekkevidden såpass bra at intervallet 30 - 80% rekker til daglig bruk for de fleste.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Erik Ola Ulvestad

Slik funksjon kan lagast generellt for alle bilar som har synkade ladestrøm mot slutten av ladesyklus. Fleire bilar har dog så stort buffer satt av at ladekurve er flat frå 0 - 100% (feks eTron) og er derfor vanskelig å måle seg fram til. Leaf 30kW har ganske markant kurveknekk ved ca 80%, formodelig også 40 og 62kW versjonar. Dette går over i 'smart' segmenet av heimeladestasjonar (drar fram eit tidlegare begrep frå Facebook forum; "Fancybox")og spørsmålet er kva du er villig til å betale ekstra for denne funksjonaliteten?



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

leafnor

Bra en tenker på hvordan det vil gå med bilen. Så er det det at det har det gått mange år med Leaf og det finnes mange erfaring på hvordan det har gått. Det som går igjen er nevnt, stå fulladet og ha bilen i varmt klima.
Med erfaring fra en 2012 og 2014 Leaf, der ene er fulladet så og si daglig og kjørt 150.000km, den andre fulladet og ikke kjørt noe så og si (ca 15.000 km på 5 år), så ville jeg ha fortalt "min mor":

Lad når du har 100km igjen på bilen eller du vet du skal kjøre langt påfølgende dag, ellers kjør bilen. Dvs, bilen vil da de fleste dagene stå delvis ladet, og en og annen gangen være fulladet. Alt annet duppeditter og løsninger er penger ut vindu, du får ikke igjen de på bilen om batteriet er på 91 eller 93% den dagen den skal selges. Ikke vil det være de 1-2% som avgjør om du kommer frem på en langtur heller. Til det såtr hurtigladere for tett nå i dag. Værre var det før for oss "Pionerer" som kjørte over dovre midtvinters i 1 generasjons Leaf. I dag er det null stress.

Og stress ned 80% også, få mor til å lade en gang i blandt.

PS: 2014 modell som har stått fulladet i 5 år og knapt er kjørt har godt over 90% SOH på batteriet. Den andre med kjørt 10 ganger lengre og ladet til 100% så og si hver dag har 765. Det er antallet ladesykler som knekker batteriet, sammen med høy temperatur (Som knapt finnes i Norge, unntatt forrige sommer og en og annen somerdag nå midtsommers)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

24 kWh Leaf ladet «fullt» bare til 4,1V/celle. Mens 40 kWh (og 62 kWh?) lader til 4,2V/celle og vil stresse batteriet mye mer, så er ikke sikker på om erfaringer fra gamle Leaf er så relevante?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

På gamle Leafer regna man 4.1V som 100% lading, og ca 4V som 80%.

Jeg ville nok ikke lade til mer enn 4V når man skal gå fra bilen i ukesvis, og gjerne litt under. Så det burde bli vesentlig mindre enn 80% på ett 40kwt batteri.

Kan man ikke bare styre det manuellt ved at man passer på at bilen er ca halvfull når den skal stå ubrukt?

Ellers burde man spørre utviklere av apper som Leaf Spy og tuningutstyr som Leafbox, om å få funksjoner som å begrense ladinga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA