Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med avstandsholder i nedoverbakke

Startet av ladov, mandag 22. juli 2019, klokken 12:32

« forrige - neste »

ladov

Jeg kjørte i en av de *dype* undervannstunellene langs E39 i sommer og slet litt med avstandsholderen. Jeg satt cruisecontrol på fartsgrensen og 3 sekunders avstand, og endte med å ligge et halvt sekund bak bilen foran mer eller mindre hele nedstigningen. Prøvde å stille på avstanden underveis uten at noe endret seg..


Er dette en kjent mangel ved TM3?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

sjokomelk

Avstandsjusteringen du ser som 1-2-3 osv. på skjermen er ikke sekunder. Det er et eget "Teslaavstandstall". 3 betyr ikke 3 sekunders avstand fra bilen foran. Min erfaring er at trinn 5 er i nærheten av den avstanden jeg ville holdt selv. Og selv det er nok kanskje litt i nærmeste laget.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jpg

Merket noe tilsvarende ned fra Hardangervidda igår, justerte opp avstanden og det ble bedre, men bilen lå fortsatt mye tettere på enn den vanligvis gjør.

Er ikke sekunder, ved køkjøring holder den like lang avstand som på motorvei, men mistenker istedet det er bil-lengder. Ex 1=5m
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Bob

Merket det samme når jeg kjørte Bergen-Stavanger-Bergen i helga. Merket ikke noe særlig forskjell mellom 1 og 7 på avstand på nedoverbakkene gjennom tullenene.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

ladov

Da er jeg i det minste ikke alene om å oppleve denne 'feilen'. For det oppleves som en feil når du nesten ligger på koffertlokket til bilen foran, samme hva man stiller avstandsholderen til.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Spinner

Sitat fra: jpg på mandag 22. juli 2019, klokken 12:42Er ikke sekunder, ved køkjøring holder den like lang avstand som på motorvei, men mistenker istedet det er bil-lengder. Ex 1=5m
Joda, er tidsavstand. Noe annet ville vært rimelig meningsløst. Fra manualen:
SitatEach setting corresponds to a timebased distance that represents how long it takes for Model 3, from its current location, to reach the location of the rear bumper of the vehicle ahead of you.
Men at den fungerer relativt dårlig er helt klart.

jsa061

Det virker som at så lenge bilen bremser så kan den ligge nærmere enn den ville gjort om den måtte bruke motorkraft for å holde følge .

Tipper de har gjort det slik for at det ikke skal oppleves som om bilen bråbremser når den nærmer seg en bil, men at den på en måte har en avstands-buffer som kan bli mindre enn ønsket/satt ved oppbremsing. Dette fungerer greit så lenge autopilot må gasse opp igjen etter ned-bremsing og i denne fasen kan øke avstanden igjen ved å være litt myk på "gassen".

Opplevde, som andre her, at bilen lå rimelig nærme bilen foran i undervannstunnelne på E39. Var så heldig at jeg hadde en Tesla bak meg også, så det var ikke mye klaring hverken foran eller bak :D


ladov

Såh, hvor klager man? Har Tesla en kanal man kan melde den slags til? Falt meg ikke inn å gjøre noe der og da og siden jeg er tilbake på Østlandet har jeg ingen tilsvarende tunell å 'demonstrere' på..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Tom

Twitter er vel det som funker best vist Elon får det med seg..

TøddiVedder

Kjørte endel slike tuneller igår. Reagerte ikke noe på avstand. Syntes fungerte flott.

jsa061


Amoss

Sitat fra: ladov på tirsdag 23. juli 2019, klokken 11:11
... og siden jeg er tilbake på Østlandet har jeg ingen tilsvarende tunell å 'demonstrere' på..

Oslofjordtunnelen.
Model S 85D

snhansen

Min var på 3 når jeg mottok bilen, det var litt for tett på bilen foran. Prøvde meg frem og endte på 6, da har jeg god avstand til bilen foran etter min mening, og godt innenfor 1001-1002-1003 regelen... Jeg har kjørt 350 mil på en liten uke, og kan ikke si at jeg har merket noe til at bilen kommer nær bilen foran enten det går oppover eller nedover. Mulig det er noen som ikke helt fungerer som det skal på bilen din dersom du opplever dette. Jeg merker stor forskjell på avstanden til bilen foran hvis jeg endrer mellom 1 og 6 på bilen min. Har ikke tatt en reset av hele systemet selv, men kanskje det kunne være verdt et forsøk i håp om at noe kanskje endret seg til det positive???
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

ladov

Sitat fra: snhansen på onsdag 24. juli 2019, klokken 07:36
Min var på 3 når jeg mottok bilen, det var litt for tett på bilen foran. Prøvde meg frem og endte på 6, da har jeg god avstand til bilen foran etter min mening, og godt innenfor 1001-1002-1003 regelen... Jeg har kjørt 350 mil på en liten uke, og kan ikke si at jeg har merket noe til at bilen kommer nær bilen foran enten det går oppover eller nedover. Mulig det er noen som ikke helt fungerer som det skal på bilen din dersom du opplever dette. Jeg merker stor forskjell på avstanden til bilen foran hvis jeg endrer mellom 1 og 6 på bilen min. Har ikke tatt en reset av hele systemet selv, men kanskje det kunne være verdt et forsøk i håp om at noe kanskje endret seg til det positive???
Avstandsholderen på bilen min fungerer som forventet ellers, jeg har bare hatt dette problemet på enkelte veldig dype og bratte tuneller langs E39. Mulig oslofjordtunellen er bratt nok til å trigge dette problemet men der har jeg aldri kjørt. Nedkjøringen til Dalen i Telemark burde også være bratt nok men jeg brukte ikke Teslaen sist jeg kjørte der.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Tom

Rennfast og bømlafjord tunelen så har jeg dette problemet.. legger seg ca 1sec bak i 80 med avstand på 7,setter jeg den end til 1 så er forskjellen veldig liten i forhold til 7..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA