Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vannplaning eller bare dårlig dekk?

Startet av Erlend111, mandag 22. juli 2019, klokken 07:17

« forrige - neste »

Erlend111

Hei,
Hadde en opplevelse i går som i hvertfall samboer ikke vil glemme med det første. Det var en ganske krapp høyresving ved påstigning til E6 med fartsgrense på 100-110km/t. Jeg lå vel i 50 km/t i det veien rettet seg opp og jeg skulle til å akselerere opp før påstigning. Men før jeg rakk å gi gass kastet bakenden på bilen seg ut så jeg hadde nesa mot autovernet. Jeg ga altså IKKE mye gass da dette skjedde. Det regnet ganske bra, men jeg så egentlig ikke noe store vanndammer i området, men asfalten var helt klart våt. Det hele var vel over på 2 sek, men det var nok til at samboer og to småbarn baki fikk seg en liten støkk.
Hva kan årsaken til dette være? Noen som har opplevd lignende?
Originale dekk, riktig trykk, LR AWD.

OlaM

Sitat fra: Erlend111 på mandag 22. juli 2019, klokken 07:17
Hei,
Hadde en opplevelse i går som i hvertfall samboer ikke vil glemme med det første. Det var en ganske krapp høyresving ved påstigning til E6 med fartsgrense på 100-110km/t. Jeg lå vel i 50 km/t i det veien rettet seg opp og jeg skulle til å akselerere opp før påstigning. Men før jeg rakk å gi gass kastet bakenden på bilen seg ut så jeg hadde nesa mot autovernet. Jeg ga altså IKKE mye gass da dette skjedde. Det regnet ganske bra, men jeg så egentlig ikke noe store vanndammer i området, men asfalten var helt klart våt. Det hele var vel over på 2 sek, men det var nok til at samboer og to småbarn baki fikk seg en liten støkk.
Hva kan årsaken til dette være? Noen som har opplevd lignende?
Originale dekk, riktig trykk, LR AWD.

Klassisk sted for dieselsøl. Busser og lastebiler med full tank skvetter rundt seg som ivrige bikkjer. På MC lærer man seg å se etter regnbue-glitring i svingene med argusøyne!
'21 3LR

fredag

Sjekk om dekkene er slitt like mye på innsiden og utsiden. Hvis de er forskjellig slitt, så trenger bilen en 4-hjulsjustering eller hva det nå heter.

Sjekk også mønsterdybden på dekkene sånn generelt. Nedslitte dekk øker sjansen for at bilen kommer ut av kontroll / vannplaning. Gode, nye dekk er nok spesielt viktig på Tesla.

På Model S tester vi bremseeffekt regelmessig når det er vått føre, og har fått beskjed fra Tesla om at bilen ikke må kjøres med høy regen i Norge om vinteren.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cra

Sitat fra: fredag på mandag 22. juli 2019, klokken 11:20
har fått beskjed fra Tesla om at bilen ikke må kjøres med høy regen i Norge om vinteren.

Dette har jeg aldri sett kommunisert fra offisielt hold fra Tesla. Jeg har kjørt med full regen i snart seks år (både RWD og 4WD) uten et eneste feilskjær under bremsing. :)

Når det er sagt er det selvsagt helt innafor å være føre var og kjøre lavere regen. Som bonus får man pusset bremseskivene litt mer også i det halvåret det trengs mest. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jpg

Spent på å høre forklaringen nå! Bor du et sted med ekstra mye snø/is/salt vinterstid?

Hører det er lurt å ha den på low, men ser ikke problemet med standard dersom en bruker bremsene ofte nok. Forsiktig økonomi kjøring med svak oppbremsing klassifiserer nok for regen på low ja.
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Erlend111

Takk for svar! Jeg har holdt mye høyere fart (ikke idiotkjøring) ved vått føre på disse dekkene bare en uke tidligere så det må nok ha vært noe i veibanen som nevnt over. Skal bytte felger om et par dager så da kan jeg sjekke alle 4 og om det er nødvendig med justeringer.

Håpet på å få sett det på dashcam når jeg kom hjem, men det var ikke lagret på USB.

Har kjørt 2000km på disse dekkene nå så det er vel egentlig litt merkelig om de har rukket å bli slitt feil allerede..?

fredag

#6
Sitat fra: jpg på mandag 22. juli 2019, klokken 13:05
Spent på å høre forklaringen nå! Bor du et sted med ekstra mye snø/is/salt vinterstid?

Oslo / Bærum.

Tesla sier at høy regen fører til at bremsene brukes for lite til daglig, noe som går ut over bremseevnen spesielt på vinterstid. Dårlig bremsevne på en side kan føre til sleng på bilen på vått føre og litt brukte dekk, noe som er ganske dramatisk og traumatisk i motorveihastighet. På Model S bør man testbremse hardt regelmessig på vått føre, samt før/etter parkering, og i følge Tesla må man en gang årlig fjerne rust på bremseskivene og få oljet bremseklossene. Dette er ikke noe Tesla har noe system på å følge opp at de gjør for deg. Kan like gjerne gjøres på et lokalt verksted. Model 3 har andre bremser enn Model S, så jeg vet ikke hva som gjelder der. Man må vel få litt mer erfaring med godt brukte Model 3 på norsk saltføre først.

Tesla sier at dette ikke er noe unikt for dem. De bruker visstnok samme bremser som bl.a Porsche. Men kraften som tilbys av en elbil gjør det nok mye viktigere å følge opp grundig på en Tesla.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på mandag 22. juli 2019, klokken 13:04
Sitat fra: fredag på mandag 22. juli 2019, klokken 11:20
har fått beskjed fra Tesla om at bilen ikke må kjøres med høy regen i Norge om vinteren.

Dette har jeg aldri sett kommunisert fra offisielt hold fra Tesla. Jeg har kjørt med full regen i snart seks år (både RWD og 4WD) uten et eneste feilskjær under bremsing. :)

Når det er sagt er det selvsagt helt innafor å være føre var og kjøre lavere regen. Som bonus får man pusset bremseskivene litt mer også i det halvåret det trengs mest. :)
Det blir jo bare tull fra Tesla. Batteriet er stort sett så kaldt at man må bruke bremsen. Kun på langtur jeg kanskje kan oppleve forskjell på standard og lav regen på vinter.

Holder fingeren på søl i dette tilfellet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E_S

99% sikkert drivstoffsøl. Det er uhyre glatt når veien er våt, og forekommer typisk i krappe svinger.
:)

Øggen

Sitat fra: Erlend111 på mandag 22. juli 2019, klokken 14:03

Håpet på å få sett det på dashcam når jeg kom hjem, men det var ikke lagret på USB.

Ingenting fra kjøring blir lagra om du ikkje lagra det sjøl.
Om det oppstår en situasjon som du vil lagre, trykk på kamerasymbolet på skjermen, da lagra den situasjonen og ca 10 min før.
Det e kun når bil står parkert den med sentry mode aktivert den automatisk lagra hendelser.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Erlend111

Sitat fra: Øggen på mandag 22. juli 2019, klokken 21:35
Sitat fra: Erlend111 på mandag 22. juli 2019, klokken 14:03

Håpet på å få sett det på dashcam når jeg kom hjem, men det var ikke lagret på USB.

Ingenting fra kjøring blir lagra om du ikkje lagra det sjøl.
Om det oppstår en situasjon som du vil lagre, trykk på kamerasymbolet på skjermen, da lagra den situasjonen og ca 10 min før.
Det e kun når bil står parkert den med sentry mode aktivert den automatisk lagra hendelser.

Ja, jeg trykket på kamerasymbolet men likevel ble den ikke lagret. Må jeg holde den inne i noen sekunder? Var litt knotete å trykke i regnvær i 110kmt og følge med på skjermen om det dukket opp et «lagret»-symbol eller lignende.

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

sjokomelk

Sitat fra: Erlend111 på mandag 22. juli 2019, klokken 23:06
Ja, jeg trykket på kamerasymbolet men likevel ble den ikke lagret. Må jeg holde den inne i noen sekunder? Var litt knotete å trykke i regnvær i 110kmt og følge med på skjermen om det dukket opp et «lagret»-symbol eller lignende.
Sitat fra: Øggen på mandag 22. juli 2019, klokken 23:11
Ja må nok holde den inne ett par sek.
Du trykker kort én gang. Bilen sier *BIIPP* hvis du har trykket på knappen og den lagrer filene. Ikonet blir også til en grønn hake i noen sekunder mens den jobber.
Trykker du et langt trykk slår du av/på hele dashcamfunksjonen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

olavxxx

Må være oljesøl tenker jeg.
Teslaene er ikke i utgangspunktet overstyrt, unntaket er Performance I track mode, men da bare når man svinger og gasser. Men under vanlig bruk er de nøytral og lettkontrollert. Dekkene som følger med på Model 3 er veldig gode dekk.

Øggen

@sjolomelk. Du har heilt rett. Kun et lett trykk nødvendig.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA