Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sjekk faktura fra Fjellinjen

Startet av Svein_H, lørdag 20. juli 2019, klokken 18:41

« forrige - neste »

Svein_H

Jeg mottok min første "elbilfaktura" fra Fjellinjen i går, og bestemte meg for å sjekke den litt nøye siden det var så mye rot i oppstarten av de nye bommene.

I perioden 1/6 - 18/7 fant jeg 23 avvik blant 179 registrerte passeringer, det er nesten 13%. Disse feilregistreringene fører naturlig nok også til feilfakturering, så jeg anbefaler alle å dobbeltsjekke fakturaer fra Fjellinjen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Can we complain if they register wrong?  ;)
Do they have to provide a photo to prove us wrong?
Or do we have to prove we could not have passed the toll at that time?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

OhmPaPa

Takk for tipset - jeg sjekker aldri.


13% avvik? Det er jo kriminelt dårlig!

Svein_H

Aner ikke om en klage vil føre til noe, mest sannsynlig ikke, men jeg har hvertfall levert en klage hvor jeg ber om en forklaring, samt at de sender meg ny og korrekt faktura. Alle mine avvik er av typen som ikke skal være praktisk mulig (manglende registrering på delstrekninger, belastning iht timesregelen på feil passeringssted og dermed feil pris osv.), så hvis de vil ha dokumentasjon kan jeg bare vise til passeringshistorikken som de selv har laget.

Det er ikke snakk om mye rent kronemessig, men når de først velger å tre en haug med nye bommer ned over hue på folk får de også sørge for å ha sakene sine på stell og fakturere riktig.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

cra

Selvsagt kan du klage!

Du kan be dem om å dokumentere at du har passert et spesielt sted på et spesielt tidspunkt hvis du mener at du ikke har vært der på det aktuelle tidspunktet.

Har du bevis på at du var et annet sted på det aktuelle tidspunktet vil det selvsagt styrke din sak.

Jg ville gjort det slik at jeg betalte riktig delbeløp av fakturaen (i praksis alle de passeringene jeg visste var riktige), og bedt (skriftlig!) om å få tilsendt avregning på resterende, samt evt. dokumentasjon på de passeringene jeg mente var feil. I praksis skriftlig bestride (deler av) fakturaen; da kan de ikke sende til inkasso. Da viser du også at det ikke er et forsøk på å unndra seg betaling, men at du ønsker å betale korrekt beløp. Jeg har gjort dette før; jeg ringte og ba om bilde på en passering jeg ikke kunne ha gjort. Saksbehandler gikk inn i systemet der og da, og så at det var en helt annen bil som hadde passert. Jeg fikk i det tilfellet kreditnota på hele fakturaen, da den bare var på 3-4 passeringer totalt.

Jeg har også gjort tilsvarende på fakturaer der jeg har fått beregnet feil mva på importerte varer (mva beregnet to måneder etter mottak av varene, og da med em vesentlig høyere kurs enn på innførselstidspunktet (som er tidspunkt for når mva skal beregnes)).

Cluet er å vise betalingsvilje, men på riktig beløp. Dokumenter så godt du kan om hva som skal være riktig beløp. Du viser at du vet hva du driver med og kjenner reglene. Da gidder de ikke styre mer enn nødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Svein_H

Fikk svar fra Fjellinjen 08:34 i dag tidlig, det var jo rimelig kjapt, men dessverre kun et standardsvar hvor de viser til timesregel og rushtidsavgift:

Sitat
Hei

Takk for din henvendelse.
Timesregel: du betaler kun for én bompassering i timen i området Indre ring og Oslo ringen, og én bompassering i timen i Bygrensen. Du betaler for den dyreste passeringen
Passering i rush registreres i tidsrommet mellom 06.30 - 09.00 og 15.00 - 17.00.

Rushtidstillegg skal ikke kreves inn på helgedager (lørdag og søndag), offisielle fridager og i juli. I tillegg er julaften, nyttårsaften og onsdag før påske fritatt for rushtidstillegg.

Hva slags avvikene har du funnet?

[...]

OK, kanskje jeg bare hadde misforstått regelverket litt, så jeg gikk over fakturaen en gang til. Antall avvik økte nå til 38, og avviket i kroner mer enn doblet seg. I tillegg måtte jeg basere gjennomgangen min på skjønn da belastningene oppgitt var totalt inkonsekvente:

- Noen ganger var jeg belastet for den dyreste passeringen og andre ganger ikke
- Noen ganger var jeg belastet for rushtid og andre ganger ikke, selv om klokkeslettet tilsa det motsatte
- Gjentatte ganger var belastningen lagt under feil passering (eks. E6 Alnabru ble belastet som Ring 3 Gaustad)

Har nå sendt svar tilbake og bedt om en avklaring rundt dette med timesregelen, i hvilken grad passeringstidspunktet for de ulike passeringene spiller noen rolle, og hva som menes med "dyreste passering", så kanskje jeg blir litt klokere etter hvert...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

OhmPaPa

Sitat fra: Svein_H på mandag 22. juli 2019, klokken 18:02
Antall avvik økte nå til 38, og avviket i kroner mer enn doblet seg.

😮😮😮

Setter stor pris på denne tråden!

Svein_H

I går hadde det gått 2 dager uten svar, så jeg sendte en purring hvor jeg samtidig informerte om at jeg kom til å bestride fakturaen inntil vi hadde funnet en løsning. Fikk svar i dag, nok et standard "-Goddag mann, -økseskaft"- svar hvor de viser til informasjonen på nettsidene, samt legger ved fakturaen som jeg allerede har sett og som er grunnlaget for klagen min.

Noe svar på mine konkrete spørsmål rundt passeringstidspunkt fikk jeg ikke, kun "I juli blir ingen kunder belastet for rushtidsavgift". Javel, men jeg spurte ikke om juli, hva med de andre 11 månedene i året når det faktisk -er- rushtidavgift..?

Videre skriver de "Som vi ser det på fakturaen så har du blitt fakturert riktig", og legger ved et eksempel på en dato som riktignok er belastet korrekt, men hvor en av passeringene underveis ikke er registrert.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre, men dette var dessverre omtrent som jeg forventet og også påpekte i et tidligere innlegg. Jeg kan selvfølgelig sende svar tilbake og spesifisere hver enkelt fakturalinje som inneholder feil, men det har jeg ikke lyst til. Det er faktisk ikke min oppgave å bruke masse tid på å rette opp feil som Fjellinjen har gjort, og da avviket går i min favør kunne jeg jo bare latt det ligge, betale regningen og takke for litt ekstra rabatt, men jeg syns det er skremmende hvor mange feil som går uoppdaget gjennom systemet, og det er heller ikke sikkert avviket går i kundens favør neste gang.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Etter 4 purringer på mail og 2 chattesesjoner har jeg omsider fått svar fra Fjellinjen, det var ikke verst!

De innrømmet til slutt at det var endel avvik på fakturaen min, og forklarte det med dagens tekniske løsninger. De er klar over problemet og jobber med det, men jeg vil nok oppleve flere avvik en stund fremover, muligens ut året skriver de.

Så da er det bare å fortsette å sjekke fakturaer fremover en stund, men uansett skulle ikke disse avvikene gå ut over meg økonomisk. Jeg betaler den fakturaen jeg har mottatt, og vil ikke bli etterfakturert for manglende passeringer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA