Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kalkulere faktisk kostnad av gratis superlading

Startet av Quintilian, lørdag 20. juli 2019, klokken 12:52

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Kort fortalt: Min far lånte min Model 3 til å dra på ferie og brukte ca 2000 av mine "gratis superlading KM".

Avtalen var at han låner bilen gratis men skulle dekke prisen av superladingen.

Er det en enkel måte å kalkulere dette på? Glemte å resette trippteller så vet ikke hvor mange kWH som er brukt (det enkleste hadde vært å tatt KWH x ladekostnad i kr (er oppgitt når man "inspiserer" en superlader på kartet i bilen... ca 1.1 kroner).


Tips?

srolvag

Ikke krev penger tilbake, spander dette på din far. Han fortjener det sikkert  ;)
Hyundai Ioniq 5 2023
VW E-Up! 2017
Tesla Model 3 LR RWD - Mandagsbil - Solgt 2020
VW E-Up! 2015 - Solgt 2019

Amoss

#2
Sitat fra: Quintilian på lørdag 20. juli 2019, klokken 12:52
Hei!

Kort fortalt: Min far lånte min Model 3 til å dra på ferie og brukte ca 2000 av mine "gratis superlading KM".

Avtalen var at han låner bilen gratis men skulle dekke prisen av superladingen.

Er det en enkel måte å kalkulere dette på? Glemte å resette trippteller så vet ikke hvor mange kWH som er brukt (det enkleste hadde vært å tatt KWH x ladekostnad i kr (er oppgitt når man "inspiserer" en superlader på kartet i bilen... ca 1.1 kroner).


Tips?

Mener det er 150 Wh/km som bilen selv regner som typisk forbruk? Tar jeg feil her så korriger, men regner ut i fra dette...  I så fall utgjør 2000 estimerte supercharger km 300.000 Wh eller 300kWh. Så får du selv finne ut hva som er korrekt kWh pris å ta.

Eller gjøre som foreslått over...

Edit: her er prislisten som Tesla bruker på superchargere:  https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
1,70/kWh i Norge.
Model S 85D

litium

Det kan godt hende at far fortjener det ;), men for å svare på spørsmålet - jeg ser at når jeg lader min bil så trekkes det 4 km pr kWh ladet (ved å sammenligne hva gjenværende km i appen er før og etter lading). Så Tesla er rause med kilometerne, 250 Wh/km er det vel de færreste som kommer opp i.

I dette tilfellet med 2000 km blir det altså 500 kWh, 850 kr (ved 1,7 kr/kWh).

GOS

Bruk Abetterrouteplanner.com og legg inn ruten og la den kalkulere forbruket. Da får du noenlunde realistisk forbruk og kan ta den prisen som du mener er riktig per kwh.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Torair

#5
Hvis du tar utgangspunkt i hva kWh koster deg (kr1,70,- per kWh lading) Og hvis du generaliserer og sier det er 75 kWh tilgjengelig på batteriet, og dette tilsvarer 500 km, så bruker du 0,15 kWh per km. Ganger du så 0,15 kWh med 2000 km skal han betale kr 300,-  :)


Sveinung1954

Be om OK flaske vin. Så drikker dere den sammen og utveksler røverhistorier.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Quintilian

Takk for svar alle sammen. Runder ned til 250.-.

Ser at det er flere kommentarer ang at jeg burde ha lånt den bort gratis. Det hadde jeg ikke hatt noe i mot selvfølgelig, men jeg lot han låne bilen nettop fordi han har relativt dårlig råd og egentlig ikke råd til å dra på ferie uten å låne bilen min. Nå dekker han de faktiske kostnadene (som er svært beskjedne) og får ikke såret stoltheten over å måtte låne sønnens bil for å dra på ferie.

HermanGatevold

Da hadde jeg ihvertfall insistert på å ikke ta betalt. Mannen har vel brukt gode 16-20 år på å oppdra deg

gigafactory

For noen føles det faktisk bedre å betale litt enn å få noe helt gratis. Etter å ha lest bompengediskusjonene på dette forumet så er det kanskje ikke så mange av disse her  ;)

cra

Ser absolutt poenget i å la den man hjelper "få lov til å gjøre opp for seg". Det gjør det enklere å spørre igjen en gang senere hvis man ikke føler at man har brukt opp kvoten for tjenester.

Selv kjører jeg ofte venner av mine foreldre hjem når de har vært på besøk hos mor og far, og kanskje tatt et glass vin eller to til en bedre middag. Da vil de gjerne betale for turen, men jeg pleier å si at "greit, dere kan få betale for strømmen, men da må du ha det eksakte beløpet. Hvis ikke får vi ta det igjen. Jeg ser på måleren her at det kommer på ca 3,40kr." Så lar vi det være med det, men ca hver 15. gang insisterer de på å stikke til meg en hundrings eller to, og etter å ha prøvd å avslå det et par ganger tar jeg imot. Det har ingenting å si for mitt budsjett, men det gjør at de ikke føler seg til bry på samme måten.

Jeg kjenner av og til på følelsen selvm hvis jeg i perioder må spørre noen med spesialkompetanse av ett eller annet slag om hjelp til noe. Har jeg ikke noe å bidra med tilbake så blir det vanskeligere å spørre etterhvert. Ikke at jeg trenger å betale, men noe vil jeg gjerne gi tilbake. Det kan godt være en flaske vin, en tjeneste eller hva som helst, men det er ikke noe særlig behagelig å føle at man står i gjeld.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thorbjørn Hellehaven

Avhengig av om du i det hele tatt rekker å bruke opp saldo med lading, så kan du se på hva de tar betalt hvis man ikke hadde hatt gratis lading.
Hvis det uansett er lading man ikke rekker å bruke, ser jeg ikke at det kan beregnes en faktisk kostnad.

Km og forsikring er kanskje heller noe som man kan snakke om kostnad, men deg ikke er nok til at man må opp et nivå på forsikring, så er jo det også noe man kan overse.

Jan SK

Litt avhengig av hvor og hvordan man kjører også :)
Har akkurat vært på en europatur (inkl England) på ca 4000 km. Har desverre ikke gratis superlading, og regna over alle Tesla-trekk på turen, og endte opp med ca kr 1900. Tar man med det at jeg returnerte med nesten tomt batteri, blir det ganske nøyaktig 2000 kr i strømkost for disse 4000 km.
Egentlig overraskende mye (regnet ut at tilsvarende bensinutgifter ville være ca 5000). Men kan jo legge til at det var mye kjøring på Autbahn og da går det fort med mye strøm :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA