Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mitt første møte med Ionity

Startet av RuneW, søndag 07. juli 2019, klokken 19:43

« forrige - neste »

RuneW

Har et par Svensketurer på kalenderen framover og tenkte å teste litt alternativer til Tesla SuC i ro og mak litt før jeg brukte dem.

Siden jeg likevel skulle nær Sverige, gikk jeg for Ionity Strömstad (som ligger et steinkast fra E6). Da fikk jeg også testet at lading i utlandet fungerte.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
(på plass 3 av 4 var ledige)

Det er alltid spennende å se om en sånn som meg (ingeniør) klarer å forstå et GUI og selvsagt måtte jeg rote litt. Det er mulighet i Ionity-appen for å scanne en QR-kode på ladestolpen for å identifisere hvilken stolpe du skal betale for. Jeg var så 100% sikker på at denne QR-koden skulle vises på skjermen at jeg ikke kom videre. Men så oppdaget jeg at QR-koden var på et klistremerke UNDER skjermen. Når dette var scannet, så måtte man velge hvilken stolpe det var snakk om. Det virket som det var samme QR-kode for alle stolpene (hvorfor skulle man ellers velge stolpe manuelt etter scanningen?).

Jeg mener nå at "min" metode med å vise QR-koden på skjermen og ha individuell kode for hver stolpe ville ha vært bedre  :laugh:

Men når stolpe var identifisert, kunne man velge mellom mange betalingsmåter. Jeg valgte PayPal og det fungerte strøkent. Jeg kom med 19% SoC og ladehastigheten sprat raskt opp i 188kW.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Ionity-skjerm)

Tøyset med Ionity er at de fortsatt holder på med 80-kroner-uansett-hvor-mye-eller-lenge-du-lader-opplegget sitt. Jeg hadde egentlig bare tenkt å lade noen minutter for å se om det fungerte, men når jeg likevel hadde betalt 80 spenn, så kunne jeg jo la den stå litt. Ved 50% SoC lå jeg på 132kW. Jeg bestemte meg for å holde på til jeg kom ned på "saktelading / 120kW".

Men så langt kom jeg ikke. Ved 56% sa det "bonk" (regner med at det var ett eller annet rele) og jeg fikk følgende gladmelding:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg så for meg en lang kveld i sverige med tauing og elendighet, men heldigvis så forsvant meldingen når jeg koblet av ladekabelen og bilen fungerte like bra som den alltid har gjort.

Jeg er glad det bare var en test og jeg egentlig ikke hadde behov for lading. Lurer på hva som hadde skjedd om jeg ville lade mer? Jeg hadde sikkert blitt belastet for nye 80 spenn.

Burde jeg ha ringt service-nummeret til Ionity? Det er vel ca 106% sannsynlig at det er bilen som lagde krøll, eller?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Orbit

Se videoene fra Tesla-Bjørn sitt 24-timers løp. De fikk samme dunket flere ganger, og det stopper ladingen. Det er noe metall i batteripakken som utvider seg med varmen, og det skaper nok «disturbance in the force» til at Ionity-stolpen stenger ned. Så det er noe med TM3, så Tesla er rette adressat for å finne ut om det må gjøres noe med dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

GL1

#2
Mener jeg har lest flere steder at Tesla bruker et litt annet "språk", som gjør at kommunikasjonen med Ionity ikke er optimal. Og ja, du hadde blitt belastet på ny ved et nytt forsøk
I Teslabjørns "24 timers løp" åpnet Ionity laderen sin, og da feilet det ikke på noen av sessionene. Men da han var i mål ble antagelig laderen stengt igjen fra Ionity, og feil oppstod...(edit: mulig Orbit har rett, jeg så bare slutten. Da ble det sagt at det feilet antagelig pga at ladestasjonen ble lukket)

Når det gjelder betalingsløsning har Ionity uttalt at det er meningen å inngå avtale med et av bilmerkene som står bak. Dersom du ikke har en slik bil, anbefaler de f.eks PlugSurfing. Du kan høre om dette i "NAFs elbilpodd": https://www.youtube.com/watch?v=mk5N187utRI
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

v1sper

#3
Jeg var på Charge-stasjonen ved Circle-K på Abildsø/Lambertseterveien for et par dager siden for å prøve 150kW-laderne deres for første gang.

Fikk for det første "kun" 62kW ladeeffekt ut av laderen, men jeg tror det kanskje har noe med bilen min sitt software-nivå å gjøre (2019.20.2.1 5659e07)?
Ladingen kostet 3.50kr/minuttet, noe jeg synes ble litt dyrt når jeg ikke fikk mer enn 62kW effekt ut av den.

Opplevde også "bonken" der man hørte et smell fra bilen og ladingen stoppet noen sekunder etterpå. Feilmelding på skjermen slik trådstarter viser dukket også opp ("Car needs service - Unable to Charge"), men forsvant etter ladekabel ble koblet ut og avsluttet.
Tesla Model ☰ - LR AWD - 19" Sport - AP - Midnight Silver - Sort interiør - Hengerfeste - HW3 - VIN 291xxx
Tesla Model Y - Performance - 21" Über Turbine - FSD - Black - Sort interiør - Bestilt 7.2.2020

Tellus

150 kW laderen på Abildsø ga kun 62kW da jeg testet den for en tid tilbake. Snakket med kundeservice og de kunne fortelle at laderen fortsatt var under test. Virker sikkert nå i og med at jeg tror Circle K har begynt å ta betalt.

RuneW

Sitat fra: v1sper på mandag 08. juli 2019, klokken 13:27
Jeg var på Charge-stasjonen ved Circle-K på Abildsø/Lambertseterveien for et par dager siden for å prøve 150kW-laderne deres for første gang.

Fikk for det første "kun" 62kW ladeeffekt ut av laderen, men jeg tror det kanskje har noe med bilen min sitt software-nivå å gjøre (2019.20.2.1 5659e07)?
Ladingen kostet 3.50kr/minuttet, noe jeg synes ble litt dyrt når jeg ikke fikk mer enn 62kW effekt ut av den.

Opplevde også "bonken" der man hørte et smell fra bilen og ladingen stoppet noen sekunder etterpå. Feilmelding på skjermen slik trådstarter viser dukket også opp ("Car needs service - Unable to Charge"), men forsvant etter ladekabel ble koblet ut og avsluttet.

Hmm... Er det noen som vet hvorfor dette skjer?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Atle3

Fikk over 130 kw på abildsø når det var gratis. var stabilt hele veien opp til 80%.

Tellus

Sitat fra: Atle3 på mandag 08. juli 2019, klokken 17:04
Fikk over 130 kw på abildsø når det var gratis. var stabilt hele veien opp til 80%.

Noen dager var effekten strupet til 62 kW. Dette gjaldt alle biler.

friendsmag

Testet lading på ionity i Dombås på lørdag. 2 av 4 lader virket ikke. De andre 2 var opptatt. I følge appen skulle 3 av 4 virke. Startet lading på en etter den har blitt ledig. Funket bra. Men flyttet meg etter en kort stund, da det var flere som skulle lade og Tesla Supercharger var bare 200 meter unna.

GL1

Sitat fra: friendsmag på tirsdag 09. juli 2019, klokken 00:14
Testet lading på ionity i Dombås på lørdag. 2 av 4 lader virket ikke. De andre 2 var opptatt. I følge appen skulle 3 av 4 virke. Startet lading på en etter den har blitt ledig. Funket bra. Men flyttet meg etter en kort stund, da det var flere som skulle lade og Tesla Supercharger var bare 200 meter unna.

Hyggelig av deg å flytte, men du vet det er fastpris kr. 80,- pr. lading hos Ionity? (hvertfall foreløpig)
Men du har kanskje fri supercharging?
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

DeepFu

Ladet på Ionity i Dresden, og da gikk det problemfritt. Mulig det hadde noe å si at jeg hadde kjørt 60-70 mil med fri fart, og at det var mer enn 30gC. Ingen "bonk" og 188kw. Mange nysgjerrige tyskere som var og kikket på bil og lader.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA