Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil til 150000

Startet av dugong, lørdag 20. juli 2019, klokken 00:06

« forrige - neste »

dugong

Hei,

vurderer å kjøpe en elbil som min første bil!
Hva ville dere anbefalt til ca 150000kr?

Har sett litt på Leaf, Soul og i3.

Ønsker at den klarer å kjøpe ca 200km (sommer) og kan hurtiglade.

Vollis47

Til den prisen finner du ingen som kan kjøre 200 km uten å lades litt underveis. Hvor ofte trenger du å kjøre så langt? Se på lademulighetene, både underveis og ved begge endepunkter.

Siden jeg selv har Kia Soul, så anbefaler jeg den.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amigakongen

Kjøp en i3 60ah. Blir rekkevidden for kort, så har man mulighet å bytte batteri til ett større ved senere anledning. :)
2015 BMW I3 - 11800km

Daniel_0007

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 20. juli 2019, klokken 09:07
Til den prisen finner du ingen som kan kjøre 200 km uten å lades litt underveis. Hvor ofte trenger du å kjøre så langt? Se på lademulighetene, både underveis og ved begge endepunkter.

Siden jeg selv har Kia Soul, så anbefaler jeg den.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150258526

rimelig sikker på du kommer ihvertfall over 200 km med den, på sommeren burde den klare 250-300
Model 3 2019 LR Rwd

automat

#4
Sitat fra: Amigakongen på lørdag 20. juli 2019, klokken 12:54
Kjøp en i3 60ah. Blir rekkevidden for kort, så har man mulighet å bytte batteri til ett større ved senere anledning. :)

Vet du om noen som faktisk har gjort dette, og som derved kan bekrefte at det teknisk er mulig?

Og selv om det teknisk skulle være mulig, er sannsynligheten stor for at det økonomisk sett er mer lønnsomt å bytte ut hele bilen,
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 20. juli 2019, klokken 13:17
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 20. juli 2019, klokken 09:07
Til den prisen finner du ingen som kan kjøre 200 km uten å lades litt underveis. Hvor ofte trenger du å kjøre så langt? Se på lademulighetene, både underveis og ved begge endepunkter.

Siden jeg selv har Kia Soul, så anbefaler jeg den.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150258526

rimelig sikker på du kommer ihvertfall over 200 km med den, på sommeren burde den klare 250-300

Jeg så på den der jeg også, men siden trådstarter vil ha hurtiglading regner jeg med Zoe er uaktuell selv om den klarer 300km på sommeren og 200 på vinteren.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

dugong

Har sett litt på Leaf 30kwh, burde ikke den klare ca 200km på sommeren?

sylwester

Del NEDC med 2,5 eller ta 60% av WLTP. Det gir reel rekkevidde på vinter du kan garantere.

24kWh Leaf NEDC: 200km/2,5  = 80km
30kWh Leaf NEDC: 250km/2,5  = 100km
40kWh Leaf WLTP: 270km*60%= 162km

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Sitat fra: automat på lørdag 20. juli 2019, klokken 13:38
Vet du om noen som faktisk har gjort dette, og som derved kan bekrefte at det teknisk er mulig?

Var en på forumet her som kjøpte 94Ah batteri fra høggern, og fikk BMW til å kode om bilen. I tillegg vet jeg en i USA som fikk 94Ah batteri i stedet for 60Ah etter batterihavari.

Ellers tilbyr vel BMW dette som en oppgradering og. Mener prisen lå på 70k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hansi

Jeg har kommunisert med BMW vedrørende dette med bytte til større batteripakke i i3 (jeg mente det ble reklamert med at dette var mulig på et tidlig tidspunkt) og fått følgende tilbakemelding fra Simone i BMW Group Norge Kundeservice, no.kundesupport at bmwgroup.com:
SitatHar nå undersøkt dette internt, det finnes dessverre ingen oppgradering av batteripakke fra BMW.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

muggost

Sitat fra: dugong på lørdag 20. juli 2019, klokken 14:43
Har sett litt på Leaf 30kwh, burde ikke den klare ca 200km på sommeren?

Jeg klarte en gang 14 mil med 24 kWh, og da tok vi det pent! Tror ikke du får mer enn 17-18 mil med 30kwh maks

goggo

Søk på de elbiler du kunne tenke deg og  i den prisklassen du har råd til på Finn, og så velger du den bilen som har lengst gjenværende garanti.
Skulle forundre meg mye om det ikke blir en Kia Soul...

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amigakongen

@automat
Det ligger en tråd på forumet her om en som har satt i ett "større" batteri. Byttet fra 60ah til 94ah. Er noen i utlandet som har gjort det samme, men da med nye batterier.

@hansi
ikke hør med BMW Norge. Hør med lokale BMW verksteder. De sier nok noe annet. :)
Sitat fra: automat på lørdag 20. juli 2019, klokken 13:38
Sitat fra: Amigakongen på lørdag 20. juli 2019, klokken 12:54
Kjøp en i3 60ah. Blir rekkevidden for kort, så har man mulighet å bytte batteri til ett større ved senere anledning. :)

Vet du om noen som faktisk har gjort dette, og som derved kan bekrefte at det teknisk er mulig?

Og selv om det teknisk skulle være mulig, er sannsynligheten stor for at det økonomisk sett er mer lønnsomt å bytte ut hele bilen,
2015 BMW I3 - 11800km

Trekkoppbil

Sitat fra: sylwester på lørdag 20. juli 2019, klokken 15:10
Del NEDC med 2,5 eller ta 60% av WLTP. Det gir reel rekkevidde på vinter du kan garantere.
Du har et poeng her.
Men trådstarter spør etter rekkevidde på sommeren.
På tørt sommerføre ved riksveikjøring i 80, klarer jeg å komme 8-9 km/kwt med Leaf, og få et lågere forbruk enn ved NEDC-syklusen, men man må jobbe mye for å kjøre så økonomisk, så det blir ikke normal kjøring. NEDC er en syklus hvor man måler forbruk og ikke rekkevidde. "NEDC rekkevidde" trur jeg regnes ut fra fabrikantenes formelle batterikapasiteter som ikke har så mye med tilgjengelig kapasitet å gjøre på nye batterier, og på brukte batterier er kapasiteten enda lågere. I garantitida er man gjerne garantert 60-70% av kapasiteten på ett nytt batteri, og etter garantitida er man ikke garantert noen ting.

En annen sak er at man må kunne beregne nøyaktig for å klare å komme fram med små marginer, så man får utnytta rekkevidda. Det kan være nødvendig med verktøy som Leaf Spy pro for å lese av bilen, og man må kunne tilpasse kjøringa etter hvilke ressurser man har.

Er det flere faktorer som trekker ned, så har du nok rett i at man nok komme ned på 40% av "NEDC rekkevidde".

Kjørestilen kan ha like mye å si som hvilke bil du velger.

dugong

takker for alle tips og forslag.

skal prøvekjøre noen biler, og se hva jeg liker best.

biler som skal testes: leaf, i3, soul og e-golf.

hva ville dere valgt? :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA