Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reservert inventory bil solgt før overtagelse

Startet av Svænnis, fredag 19. juli 2019, klokken 11:55

« forrige - neste »

Svænnis

Bestilte en inventory TM3 pga. lovnad om leveringstid på 14 dager, maks 3 uker. Får nå vite at bilen er solgt til en annen person i mellomtiden og at bestillingen min er endret til en bestillingsbil med lang leveringstid uten at jeg har blitt informert om dette. Har kontrakt med VIN-nummer hvor det er bekreftet at bilen er solgt til meg, men allikevel er det en annen som har fått bilen registrert på seg og bestillingen min er endret. Er det noen andre som har opplevd dette?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Svænnis

Etter å ha skummet igjennom drøyt 104! sider så kan jeg bare se at dette gjelder bestillingsbiler? Bilen jeg hadde kjøpt stod allerede i landet og hadde stått klar en stund, syns det er merkverdig at de skal klare å selge en allerede solgt bil 10 dager etter at jeg har kjøpt den. Selger forsto ikke hva som hadde skjedd og hadde ikke noe god forklaring å komme med. da jeg allerede har solgt egen bil er dette litt krise, ser at noen har kontaktet forbrukerrådet som mener man har krav på kompensasjon, men finner ikke noe om hva utfallet ble.

geear

Sitat fra: Svænnis på fredag 19. juli 2019, klokken 14:16
Etter å ha skummet igjennom drøyt 104! sider så kan jeg bare se at dette gjelder bestillingsbiler? Bilen jeg hadde kjøpt stod allerede i landet og hadde stått klar en stund, syns det er merkverdig at de skal klare å selge en allerede solgt bil 10 dager etter at jeg har kjøpt den. Selger forsto ikke hva som hadde skjedd og hadde ikke noe god forklaring å komme med. da jeg allerede har solgt egen bil er dette litt krise, ser at noen har kontaktet forbrukerrådet som mener man har krav på kompensasjon, men finner ikke noe om hva utfallet ble.
Dette høres ut som en åpenbar feil - og sikkert noe som kan skje, kan godt være så enkelt som at selgeren din har gjort en personlig feil og glemt å reservere den på riktig vis for alt vi vet, men okke som så bør du forlange lånebil fra estimert leveringstidspunkt og frem til de kan levere bil til deg. Det bør de fikse.

Ellemelle

Jeg ville spurt pent først, og hvis det ikke hjelper ville jeg ha referert til forbrukerkjøpslovens paragraf 24 og 52, og krevd at de dekker leiebil hvis de nekter å gi deg en loaner.

Svænnis

takk for svar. Skjønner at feil kan skje, men jeg skal da ikke lide for at de har valgt å selge en bil som jeg har kontrakt på? De hadde selvsagt ingen lånebiler inne, men gir selgeren noen dager på å nøste opp i dette - føler jeg må gi ham en fair sjanse til å rette opp. Kommer til å kreve leiebil, evt. heve kjøpet da jeg ikke kan sitte 2 mnd uten bil. Syns hele opplegget høres rart ut, å selge en annens bil når kontrakten er undertegnet er vel definisjonen på en uaktsom handling.

OlaM

Sitat fra: Svænnis på fredag 19. juli 2019, klokken 14:16
Selger forsto ikke hva som hadde skjedd og hadde ikke noe god forklaring å komme med.

Tesla i et nøtteskall.
'21 3LR

Svænnis

lånebil hadde de ikke flere igjen av, så det var jo typisk. Vurderer å bare leie en bil og sende regningen til tesla siden de ikke har lånebiler tilgjengelig og i tillegg har solgt min bil. Eller så blir det kontraktheving, orker ikke høre på surr, tullball og bortforklaringer.

arthur

Da har Tesla et problem som de selv må finne en løsning på for deg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svænnis

Sitat fra: arthur på mandag 22. juli 2019, klokken 15:00
Da har Tesla et problem som de selv må finne en løsning på for deg.

Ja gjorde det ganske klart at dette må de ordne opp i. Men skyldte på at lånebiler var noe som gradvis var blitt tatt bort, slik at de kun hadde noen få. Jeg har jo kontrakt med VIN nummer, de må jo bare ordne opp. Men orker ikke krangle for enhver pris da jeg er avhengig av bilen, kjøper evt. en på privarmarkedet og lager en sak på det i etterkant til forbrukerrådet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA