Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhenger lys koblingsboks. Mangler breaks

Startet av stig2019, onsdag 31. juli 2019, klokken 17:35

« forrige - neste »

stig2019

Hei
Boksen som man kobler til ledningsnettet i bilen for og få strøm til tilhenger ser slik ut. Men det er jo ingen breaks kabel ut fra boksen? Hvordan får man breaks lys til fungere..
Når man bremser nå lyser begge blinklysene opp.
Tail er jo vanlig kjøre lys.

sjokomelk

Er denne på en norsk Model 3? Da skal jo bilen ha ferdig 13-pin standardplugg til deg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

stig2019

Nope. Amerikansk.
For kunne bruke til sykkel hengerfeste og lys.

sjokomelk

I USA er det bare 4 ledninger til "vanlige" tilhengere uten bremser - jord, parklys, venstre bremselys og høyre bremselys. Alle tilhengere der har røde kombinerte blink/bremselys.
Så svaret er - du får ikke ut gult blinklys av denne bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

stig2019

Supert. Det er godt nok svar.  :+1:

Må få tak i norsk tilhenger kontakt system og koble til dette isteden da. Biltema tro..?

sjokomelk

Amerikanske Model 3 har ikke noe utgang for gult blinklys. Den blinker kun med bremselysene bak. Så du får ikke løst dette på noe enkelt vis. Det finnes ikke signal for gult, separat blinklys i bilen.
Raskeste/enkleste løsningen er å kjøpe en europeisk Model 3 :P

Evt. kan du kaaaanskje koble deg med en strømtjuv på blinklyset i forskjermene for å hente signalet der.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

stig2019

Koble på blinklys på bilen bak fungerer greit.

Status
Kjørelys fungerer.
Blinklys høyre og venstre fungerer.
Samme med nødblink.
Men når man trykker inn bremsen så lyser begge blinklysene opp. Hmm..


stig2019

Vent vent!!
Bilen er norsk. (beklager..)
Det er bare tilhenger feste og lys koblingsmodulen som er amerikansk.

sjokomelk

Og da er vi er tilbake til det jeg sa tidligere.
Amerikanske hengere har bare 4 ledninger og bruker samme lykt for bremselys og blinklys.
Et amerikansk ledningsnett for amerikanske hengere vil ikke fungere. Du må ha en europeisk tilhengermodul/ledningsnett. Og jeg tror neppe Tesla vil selge det til deg. Usikkert om noen andre har lagd noe enda.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual


Milo

Hvor i bilen fant du denne boksen? Jeg er også interessert i å legge opp hengerfeste til bruk for sykler. Ønsker å sjekke om bilen er klargjort elektrisk for hengerfeste. Bil ble levert i slutten av februar.

Tom

Sitat fra: Milo på torsdag 01. august 2019, klokken 13:02
Hvor i bilen fant du denne boksen? Jeg er også interessert i å legge opp hengerfeste til bruk for sykler. Ønsker å sjekke om bilen er klargjort elektrisk for hengerfeste. Bil ble levert i slutten av februar.
Boksen følger med hengerfeste..

Torair

Kan man altså koble slikt selv i Tesla'n?

Da jeg spurte Tesla SC om mulighet til å eventuelt ettermontere hengerfeste fikk jeg beskjed om at hvis slikt blir mulig, så må dette kobles til av spesialister inn mot bilen's CAN BUS system. Og deretter innom Tesla SC for å få oppdatert software slik at bil og henger snakker sammen, noe de kalte "tow mode"...

E_S

Uansett hva du gjør, ikke finn på å montere en udugelig 7-pinskontakt, monter den gode 13-pinskontakten.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA