Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner

Startet av OhmPaPa, fredag 19. juli 2019, klokken 00:32

« forrige - neste »

OhmPaPa

https://www.express.co.uk/life-style/cars/1154530/electric-car-charging-new-contactless-payment-polar-BP-Chargemaster

Not only is the charging network insufficient in areas of the country it is also a pain to use at times.

The government is, however, reportedly 'prepared to intervene' to force contactless pavement at charging points within the next year.

It has stated that all newly installed rapid or higher-powered electric car chargers should be fitted with a contactless bank reader from 2020.

The announcement is part of the Road to Zero strategy and will allow drivers to use various charging networks with just a bank card instead of the usual multiple cards and phone applications.

elektrolux

Genialt.

Bruker slik betalingsløsning på Dieselen hele tiden og har alltid lurt på hvorfor det skal være så kronglete å betale for strøm til elbilene mine.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TorT

 :+1:    LOL    ;D

Det er jo en hard kjerne av veteraner på forumet som pleier å svare hver gang dette kommer opp.

Det er alt for dyrt! Stakkars ladeoperatører osv. Løsningen på det er jo at hvis det blir urimelige påslag, kan jo den grådigheten reguleres.

Venter i lengsel på at det samme skjer i hele Europa.

goggo

RFID er helt fint det, jeg foretrekker det fremfor kortlesere.

Men det myndighetene burde gjøre er å påby operatørene å tilby roaming, slik at vi kan velge den virtuelle operatøren vi er mest fornøyd med og samtidig ha tilgang til ladestasjonene fra alle operatører.
Nå har jo Elbilforeningen og NAF gjort noen forsøk på slikt, men det må bli lovfestet for alle operatører pluss at det hadde vært bedre hvis vi hadde avtale med roaming operatøren i stedet for hver enkelt ladestasjon-operatør.

Sammenlign gjerne med hvor bra det har blitt i mobilverdenen hvor mitt Talkmore sim kort virker over alt i hele verden, og jeg får alltid regningen fra Talkmore. 

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Sitat fra: TorT på fredag 19. juli 2019, klokken 09:43
:+1:    LOL    ;D

Det er jo en hard kjerne av veteraner på forumet som pleier å svare hver gang dette kommer opp.

Det er alt for dyrt! Stakkars ladeoperatører osv. Løsningen på det er jo at hvis det blir urimelige påslag, kan jo den grådigheten reguleres.

Venter i lengsel på at det samme skjer i hele Europa.
Det noen har påpekt er at kortbetaling kan ha en relativt høy kostnad når man har lav omsetning og lave marginer på produktet/tjenesten man selger. En kostnad som til syvende og sist må dekkes av kunden. Som i neste øyeblikk klager over at det er dyrt å hurtiglade.

Som andre har påpekt her, det er ikke bruken av RFID som er det store problemet, men manglende roaming.

Men det skjer jo en rask utvikling på hurtigladermarkedet. Så det kan godt hende at kortbetaling tvinger seg fram, selv om det ikke nødvendigvis er den mest kostnadseffektive løsningen.

Dagens betalingskaos får vi i hvertfall håpe snart er historie.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Arha

Brukte dette tidligere i sommer på ferie i England hos operatøren Insta Volt. De bruker Veefil-ladere og kredittkortet brukes på samme måte som et RFID-kort på disse. Enkelt og greit, ingen forhåndsregistrering eller fomling med app er nødvendig. Virket hver gang.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

automat

Sitat fra: Arha på torsdag 25. juli 2019, klokken 15:26
Brukte dette tidligere i sommer på ferie i England hos operatøren Insta Volt. De bruker Veefil-ladere og kredittkortet brukes på samme måte som et RFID-kort på disse. Enkelt og greit, ingen forhåndsregistrering eller fomling med app er nødvendig. Virket hver gang.

Betalte du da pr. min, pr kwh, eller pr. lading?

Det har blitt påstått at å starte betalingen når sluttbeløpet for ladingen ikke er kjent, kan skape problemer. Men de får til dette både på bensinpumper og parkeringsautomater, så kan ikke skjønne at det er noe problem.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Trond Mjøs

Dette meiner eg er den beste løysinga. No etter at "alle" bankkort har kome med kontaktlaus betaling utan at ein treng å tasta pinkode på beløp under 200,-. På denne måten treng ikkje ein heile "terminalstyret". Kan ikkje dette bli ri universell løysing?

Ingeniøren

Sitat fra: Arha på søndag 28. juli 2019, klokken 23:11
Prisen var 35 pence pr kWh.

Det der har vel vært et problem i Norge da det, i alle fall var, bare var kraftselskapene som kunne ta betalt per kWh, minutter derimot var vist ledig  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Trond Mjøs på søndag 28. juli 2019, klokken 23:23
Dette meiner eg er den beste løysinga. No etter at "alle" bankkort har kome med kontaktlaus betaling utan at ein treng å tasta pinkode på beløp under 200,-. På denne måten treng ikkje ein heile "terminalstyret". Kan ikkje dette bli ri universell løysing?

Problemet er vel fortsatt at man ikke kan bruke bankkort til å lade i en tid som ikke er bestemt på forhånd siden beløp ikke kan reserveres så lenge? Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart tidligere. Bruker man bankkort må man velge ladetid på forhånd. Slik har det også vært på alle hurtigladere jeg har kunnet betale med bankkort på.

Dessuten er 200,- en alt for lav grense til å være praktisk. Med danske priser på lading er det jo knapt 25kWh eller under et tredjedels batteri på en Audi eTron.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

#11
Vel, man bruker kort (riktig nok med kode) og fyller bensin/diesel uten å vite sluttsummen.

Man kunne jo kjøre flere sesjoner på NOK 200,- etter hverandre, men kortselskapene har kanskje sperret for det for å hindre bruk av stjålne kort. Noen som vet?

Når bruk av kort begynner å komme i Storbritannia så kanskje det blir noe lade operatører i andre land også ser positivt på.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 07:46


Problemet er vel fortsatt at man ikke kan bruke bankkort til å lade i en tid som ikke er bestemt på forhånd siden beløp ikke kan reserveres så lenge? Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart tidligere. Bruker man bankkort må man velge ladetid på forhånd. Slik har det også vært på alle hurtigladere jeg har kunnet betale med bankkort på.


De klarer dette på parkeringsautomater ihvertfall.

På parkeringen ved hovedinngangen til Ahus kan man avslutte parkeringen med kortet, og man betaler da for reel tid. Ikke tiden man valgte på forhånd (som selvfølgelig må være lenger enn reell tid).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på mandag 29. juli 2019, klokken 08:05
Vel, man bruker kort (riktig nok med kode) og fyller bensin/diesel uten å vite sluttsummen.

Ja, for en større sum kam reserveres for et kortere tidsrom. Jeg lurer på om det er 10 minutter som er grensen, muligens bare 5. Det fungerer for bensinfylling men ikke for lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2019, klokken 09:05
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 07:46


Problemet er vel fortsatt at man ikke kan bruke bankkort til å lade i en tid som ikke er bestemt på forhånd siden beløp ikke kan reserveres så lenge? Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart tidligere. Bruker man bankkort må man velge ladetid på forhånd. Slik har det også vært på alle hurtigladere jeg har kunnet betale med bankkort på.


De klarer dette på parkeringsautomater ihvertfall.

På parkeringen ved hovedinngangen til Ahus kan man avslutte parkeringen med kortet, og man betaler da for reel tid. Ikke tiden man valgte på forhånd (som selvfølgelig må være lenger enn reell tid).

Men da må du ha en skjerm der man kan velge tid/beløp på forhånd, slik at de summen blir reservert på kortet. I tillegg er det en ganske treg løsning, ihvertfall på de automatene jeg har brukt. Det tar svært mye lengre tid enn å bruke kontaktløs betaling i butikken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA