Skrevet av Emne: Eierskifte...er det mulig å forsvare Teslas praksis?  (Lest 890 ganger)

Odd G.

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Eierskifte...er det mulig å forsvare Teslas praksis?
« på: Torsdag 18. Juli 2019, klokken 00:55 »
Jeg har publisert et tilsvarende innlegg på Facebook i gruppen for Tesla eiere. Etter mitt syn er Teslas praksis ved eierskifte helt uakseptabel. Dette blir ennå mer aktuelt når Tesla krever at Tesla kontoen er knyttet til et kreditt kort for å sikre betaling for bruk av SC. Lager derfor dette innlegget også her på Elbil forumet fordi dette er en alvorlig mangel i Teslas praksis. I mange av annonsene på Finn.no er tilgang til Tesla appen framhevet som et viktig fortrinn - når den du har tilgang.

Det er nå over 3 uker siden jeg personlig leverete nytt vogn- og førerkort til Tesla sin service avdeling i Stavanger.  De tok kopi og sendte melding til "ServiceHelpEU@tesla.com". Fikk beskjed om at at det kunne ta opp til 2 uker før det gikk i orden. Dette ble ordnet av et team i Nederland. Gjorde tilsvarende øvelse hos Tesla i Stavanger i 2016. Den gangen ble jeg ny eier i løpet av 1 dag.

Det hører ingen steds hjemme at et elektronisk eierskifte skal ta flere uker. Vi snakker om tastetrykk....Til og med Statens veivesen har løst dette eletronisk og smidig.

I samme tidsrom har jeg solgt en Tesla model 3. Ved overlevering nullstilte jeg alle innstilinger. Jeg har naturlig nok ingen kontakt med min solgte Tesla på mobil appen. Min Tesla konto viser at jeg må betale for bruk av SC som ny kjøper har foretatt.

Hvor lenge må jeg betale for ny eieres bruk av SC eller andre forhold knyttet til min konto? Dersom kjøper ikke ber om eierskifte, kan jeg risikere å måtte betale andre strømregninger i lang tid - eller? Flere melder om at det kan ta over 4 uker å få ordnet eierskifte. For biler som må betale for bruk av Teslas SC'er betyr dette ivertfall  masse rot og ekstra administrasjon.

Høyteknologi firmaet Tesla er altså avhengig av arbeidskapasiteten til et team i Nederland. De skal visstnok betjene alle Tesla salg i Europa.

Hvem som faktisk har ansvar for å foreta eierskifte kunne Tesla i dag heller ikke svare på. Dette kan bety at alle som kjøper Tesla uten gratis ladning, kan la være og foreta eierskifte og forrige eier må betale.....hvor lenge??

Og jeg sendt flere mailer til følgende, med alle opplysninger (Navn, adresse, email til Tesla konto, kopi av fører- og vognnkort til: AccountsupportEMEA@tesla.com, ServiceHelpEU@tesla.com, ChangeownershipEU@tesla.com. Foreløpig har jeg mottatt 2 autogenererte mailer, men ingen svar og ingen eierskifte. Jeg eier og betaler for en Tesla bil er solgt for lenge siden og har ikke tilgang til ny bil handlet for en måned siden.
Odd G.

Tesla S 75D 2017
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3644
    • Vis profil
Sv: Eierskifte...er det mulig å forsvare Teslas praksis?
« Svar #1 på: Torsdag 18. Juli 2019, klokken 01:33 »
Ring Tesla roadside. De skiftet eier på min på minutter
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4334
    • Vis profil
Sv: Eierskifte...er det mulig å forsvare Teslas praksis?
« Svar #2 på: Torsdag 18. Juli 2019, klokken 10:49 »
Jeg mener det tok godt over en måned fra jeg solgte min Model S til det ble byttet over. Betalte heldigvis ikke for lading på min. Det tok to måneder før de slettet kontoen min når jeg returnerte min Model 3. Syns ikke det er akseptabelt.
Min elektriske verden:
Nissan Leaf - solgt
Tesla Model S - solgt
VW e-Up
Tesla Model 3 - returnert pga. mangler og elendig service
Tesla Model Y - Avbestilt
Byton - reservert

Daniel80

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 123
    • Vis profil
Sv: Eierskifte...er det mulig å forsvare Teslas praksis?
« Svar #3 på: Torsdag 18. Juli 2019, klokken 10:58 »
Jeg hadde gratis superlading på min S, men det følger ikke bilen ved salg, så når jeg solgte bilen valgte ny eier å ikke oppgi eierskifte til tesla, slik at han kan superlade gratis på meg. Jeg har skrudd av alle notifikasjoner på den bilen i appen, men har fremdeles tilgang til å styre bilen hans om jeg skulle ønske det. Det gjør meg ingenting forsåvid, men er jo litt merkelig. Jeg har heller aldri registrert noen kredittkort i teslakontoen min, så om det skulle dukke opp noen regninger kommer det faktura på mail som jeg vil bestride.
Bilen er omregistrert på ny eier hos vegvesenet og alt er iorden med salget. Er kun Tesla som ikke henger med :)
X100D April 2019 m/285/35-22 square