Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eierskifte...er det mulig å forsvare Teslas praksis?

Startet av Odd G., torsdag 18. juli 2019, klokken 00:55

« forrige - neste »

Odd G.

Jeg har publisert et tilsvarende innlegg på Facebook i gruppen for Tesla eiere. Etter mitt syn er Teslas praksis ved eierskifte helt uakseptabel. Dette blir ennå mer aktuelt når Tesla krever at Tesla kontoen er knyttet til et kreditt kort for å sikre betaling for bruk av SC. Lager derfor dette innlegget også her på Elbil forumet fordi dette er en alvorlig mangel i Teslas praksis. I mange av annonsene på Finn.no er tilgang til Tesla appen framhevet som et viktig fortrinn - når den du har tilgang.

Det er nå over 3 uker siden jeg personlig leverete nytt vogn- og førerkort til Tesla sin service avdeling i Stavanger.  De tok kopi og sendte melding til "ServiceHelpEU@tesla.com". Fikk beskjed om at at det kunne ta opp til 2 uker før det gikk i orden. Dette ble ordnet av et team i Nederland. Gjorde tilsvarende øvelse hos Tesla i Stavanger i 2016. Den gangen ble jeg ny eier i løpet av 1 dag.

Det hører ingen steds hjemme at et elektronisk eierskifte skal ta flere uker. Vi snakker om tastetrykk....Til og med Statens veivesen har løst dette eletronisk og smidig.

I samme tidsrom har jeg solgt en Tesla model 3. Ved overlevering nullstilte jeg alle innstilinger. Jeg har naturlig nok ingen kontakt med min solgte Tesla på mobil appen. Min Tesla konto viser at jeg må betale for bruk av SC som ny kjøper har foretatt.

Hvor lenge må jeg betale for ny eieres bruk av SC eller andre forhold knyttet til min konto? Dersom kjøper ikke ber om eierskifte, kan jeg risikere å måtte betale andre strømregninger i lang tid - eller? Flere melder om at det kan ta over 4 uker å få ordnet eierskifte. For biler som må betale for bruk av Teslas SC'er betyr dette ivertfall  masse rot og ekstra administrasjon.

Høyteknologi firmaet Tesla er altså avhengig av arbeidskapasiteten til et team i Nederland. De skal visstnok betjene alle Tesla salg i Europa.

Hvem som faktisk har ansvar for å foreta eierskifte kunne Tesla i dag heller ikke svare på. Dette kan bety at alle som kjøper Tesla uten gratis ladning, kan la være og foreta eierskifte og forrige eier må betale.....hvor lenge??

Og jeg sendt flere mailer til følgende, med alle opplysninger (Navn, adresse, email til Tesla konto, kopi av fører- og vognnkort til: AccountsupportEMEA@tesla.com, ServiceHelpEU@tesla.com, ChangeownershipEU@tesla.com. Foreløpig har jeg mottatt 2 autogenererte mailer, men ingen svar og ingen eierskifte. Jeg eier og betaler for en Tesla bil er solgt for lenge siden og har ikke tilgang til ny bil handlet for en måned siden.
Odd G.

Tesla X 75D 2018
Tesla S 75D 2018 (Solgt)
Tesla S 75D 2017 (Solgt)
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

Klykken

Ring Tesla roadside. De skiftet eier på min på minutter
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Jeg mener det tok godt over en måned fra jeg solgte min Model S til det ble byttet over. Betalte heldigvis ikke for lading på min. Det tok to måneder før de slettet kontoen min når jeg returnerte min Model 3. Syns ikke det er akseptabelt.
Fremtiden er elektrisk.

Daniel80

Jeg hadde gratis superlading på min S, men det følger ikke bilen ved salg, så når jeg solgte bilen valgte ny eier å ikke oppgi eierskifte til tesla, slik at han kan superlade gratis på meg. Jeg har skrudd av alle notifikasjoner på den bilen i appen, men har fremdeles tilgang til å styre bilen hans om jeg skulle ønske det. Det gjør meg ingenting forsåvid, men er jo litt merkelig. Jeg har heller aldri registrert noen kredittkort i teslakontoen min, så om det skulle dukke opp noen regninger kommer det faktura på mail som jeg vil bestride.
Bilen er omregistrert på ny eier hos vegvesenet og alt er iorden med salget. Er kun Tesla som ikke henger med :)
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

DagfinnN

Eierskifte, app.
Virkelig bra nå. Gikk inn på min Tesla konto, fjernet min gamle S og la til ny X med nødvendig dokumentasjon. 3 minutter etterpå kom mail med tilbud om 30 dagers premium  Connectivity. 30 sekunder senere kom eierbyttebekreftelse. Logget inn og ut av app der var den nye bilen gitt. Slik skal det være.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Klykken

Oi, da har de raffinert prosessen i så fall! :) Kjempebra!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Woodbear

Gikk over natta da jeg tok over min m3 . Bilde av midlertidig pdf vognkort jeg fikk fra vegvesenet før bilen ble trillet hjem, førerkort. Vips så var app og alt på meg.
Supercharging krevde de at jeg la inn kort før jeg fikk lade. Selv om kortet lå inne for premium connect, og kjøp av twc og boost
2021 model 3 hvit performance.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA