Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny model 3 eller brukt model S

Startet av Alf Ivar, onsdag 17. juli 2019, klokken 21:14

« forrige - neste »

N00b

Jeg har kjørt Tesla siden september 2013. 

Om du kan klare deg med en bakluke som ikke kan åpnes helt som den kan på S så er mitt råd å velge Model 3.
Har du derimot hund eller behov for 7 seter som enkelte S har for barn i bakerste rad, så gir de fysiske begrensinger seg selv. Da går du for en S.   Du kan sikkert prute ganske heftig på prisen på dem om dagen, det er kjøpers marked.

Model 3 er en mye mer moderne bil og har betydelig lavere forbruk og lader i tillegg uendelig mye raskere enn en S85 Classic som nå har fått enda tregere superlading. Ordet SUPER er misforstått der.

Tin

Sitat fra: N00b på mandag 29. juli 2019, klokken 09:52
Jeg har kjørt Tesla siden september 2013. 

Om du kan klare deg med en bakluke som ikke kan åpnes helt som den kan på S så er mitt råd å velge Model 3.
Har du derimot hund eller behov for 7 seter som enkelte S har for barn i bakerste rad, så gir de fysiske begrensinger seg selv. Da går du for en S.   Du kan sikkert prute ganske heftig på prisen på dem om dagen, det er kjøpers marked.



Model 3 er en mye mer moderne bil og har betydelig lavere forbruk og lader i tillegg uendelig mye raskere enn en S85 Classic som nå har fått enda tregere superlading. Ordet SUPER er misforstått der.

Enig. Mye mer moderne enn en 2014/15. Men også MYE mindre. Vil soleklart ha valgt en ny S over ny 3, men en gammel S med treg lading, knirk og knark...nei, kun hvis man får den billig og MED garanti. Kjøpe S uten garanti ville jeg ikke vurdert.

Vaduz

Egentlig er det veldig enkelt, trenger du "stasjonsvogn" med stor plass til barnevogn, sykkel, ferieturer med unger eller til hytta i julen er det model s som de andre her sier. Gå for nyeste du finner innenfor budsjett. 85kw er ikke det beste kjøpet, ville lett etter 75D, svært god rekkevidde, svært rask, pen (facelift) og godt utstyrte (mye utstyr ble vel "inkludert" etterhvert).

Dersom du ikke trenger bagasjeluke er det model 3 long range. Er vel nesten umulig å slå per i dag sammenlignet med alt annet som finnes på markedet. Hvorfor ikke prøvekjøre begge? Jeg satt bare i alle 3  utstillingsbiler tilgjengeli på SC (S, X, 3) og det ble klart med en gang at S var eneste rette. Ila ca 5 sekund. Vil tro det gjelder mange.

turfsurf

Alternativ hvis du trenger mye bagasje på relativt korte turer (typisk hytta), så kan man kjøpe Model 3 + henger / takboks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Kjøp Model 3 LR med hengerfeste eller P.
Prisen er ikke så mye høyere og du får veldig mye raskere lading, du får lenger garanti, bedre kjøreegenskaper, bedre bremser, bedre kjøling av motor og batteri, mer moderne batteritech, mer moderne motorer, mye raskere infoskjerm, bedre byggkvalitet, nyere og freshere design.

Det eneste S gir deg er mer praktisk bakluke og mer bagasjeplass. Men samtidig kan du gå hengerfeste til 3 LR. Byttet selv fra late 17 X med alt utstyr til 2019 3P. 3P er helt sinnsykt gøy å kjøre, den er veldig oversiktlig, enkel å parkere i små luker i byene. I tillegg har man motorkraft selv om man vrir på rattet!

3P er også mulig å kjøre på bane :)

En eldre S på vei ut av garanti kan bli veldig dyr. Klart man kan ha flaks, men mest sannsynlig ryker dørhåndtak, aircondition, bremsedeler z foringer osv på biler når de er en del år gamle. Dette kan bli dyre deler utenfor garantien. Nybil gir også bedre rentevilkår.

Vidar1979

#20
Sitat fra: Vaduz på mandag 29. juli 2019, klokken 21:44
Egentlig er det veldig enkelt, trenger du "stasjonsvogn" med stor plass til barnevogn, sykkel, ferieturer med unger eller til hytta i julen er det model s som de andre her sier. Gå for nyeste du finner innenfor budsjett. 85kw er ikke det beste kjøpet, ville lett etter 75D, svært god rekkevidde, svært rask, pen (facelift) og godt utstyrte (mye utstyr ble vel "inkludert" etterhvert).

Dersom du ikke trenger bagasjeluke er det model 3 long range. Er vel nesten umulig å slå per i dag sammenlignet med alt annet som finnes på markedet. Hvorfor ikke prøvekjøre begge? Jeg satt bare i alle 3  utstillingsbiler tilgjengeli på SC (S, X, 3) og det ble klart med en gang at S var eneste rette. Ila ca 5 sekund. Vil tro det gjelder mange.
Det gjelder iallfall for meg men jeg har såpass god lyst på en 3'er som nummer 2 bil at jeg har bestemt meg for å begynne å spare. Bagasjeluken gjør 3'ern uegnet til mitt bruk da jeg gjerne frakter mye bagasje.

olavxxx

Sitat fra: Vidar1979 på tirsdag 30. juli 2019, klokken 09:43
Sitat fra: Vaduz på mandag 29. juli 2019, klokken 21:44
Egentlig er det veldig enkelt, trenger du "stasjonsvogn" med stor plass til barnevogn, sykkel, ferieturer med unger eller til hytta i julen er det model s som de andre her sier. Gå for nyeste du finner innenfor budsjett. 85kw er ikke det beste kjøpet, ville lett etter 75D, svært god rekkevidde, svært rask, pen (facelift) og godt utstyrte (mye utstyr ble vel "inkludert" etterhvert).

Dersom du ikke trenger bagasjeluke er det model 3 long range. Er vel nesten umulig å slå per i dag sammenlignet med alt annet som finnes på markedet. Hvorfor ikke prøvekjøre begge? Jeg satt bare i alle 3  utstillingsbiler tilgjengeli på SC (S, X, 3) og det ble klart med en gang at S var eneste rette. Ila ca 5 sekund. Vil tro det gjelder mange.
Det gjelder iallfall for meg men jeg har såpass god lyst på en 3'er som nummer 2 bil at jeg har bestemt meg for å begynne å spare. Bagasjeluken gjør 3'ern uegnet til mitt bruk da jeg gjerne frakter mye bagasje.
Det er ganske bra plass i 3 faktisk.
Vi har en unge i barnevognalder, går fint.

Vidar1979

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:01
Sitat fra: Vidar1979 på tirsdag 30. juli 2019, klokken 09:43
Sitat fra: Vaduz på mandag 29. juli 2019, klokken 21:44
Egentlig er det veldig enkelt, trenger du "stasjonsvogn" med stor plass til barnevogn, sykkel, ferieturer med unger eller til hytta i julen er det model s som de andre her sier. Gå for nyeste du finner innenfor budsjett. 85kw er ikke det beste kjøpet, ville lett etter 75D, svært god rekkevidde, svært rask, pen (facelift) og godt utstyrte (mye utstyr ble vel "inkludert" etterhvert).

Dersom du ikke trenger bagasjeluke er det model 3 long range. Er vel nesten umulig å slå per i dag sammenlignet med alt annet som finnes på markedet. Hvorfor ikke prøvekjøre begge? Jeg satt bare i alle 3  utstillingsbiler tilgjengeli på SC (S, X, 3) og det ble klart med en gang at S var eneste rette. Ila ca 5 sekund. Vil tro det gjelder mange.
Det gjelder iallfall for meg men jeg har såpass god lyst på en 3'er som nummer 2 bil at jeg har bestemt meg for å begynne å spare. Bagasjeluken gjør 3'ern uegnet til mitt bruk da jeg gjerne frakter mye bagasje.
Det er ganske bra plass i 3 faktisk.
Vi har en unge i barnevognalder, går fint.
Er godt kjent med plassen i 3'ern og det er ganske god plass men relativt trang åpning.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA