Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny model 3 eller brukt model S

Startet av Alf Ivar, onsdag 17. juli 2019, klokken 21:14

« forrige - neste »

Alf Ivar

Alternativ 1 er en model 3 long range til ca 470.000,-
Alternativ 2 er en  Model S85 P 2013 (signature) som kun har gått 65.000 km og har fått ny drive unit.

Fordeler og ulemper med de to? Hva ville DU valgt?

Kjør debatt
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

RonnyØ2

Dette er debattert i mang en tråd, så bare søk litt og du finner.

Det er minst 2 ting som styrer dette:

1 - Dine behov (4x4, garanti, luftfjæring, hengerfeste, plass og masse annet)
2 - Hva har du lyst på? Utover at de begge er elektriske, så er det ganske store forskjeller på de du nevner

Alf Ivar

Slik jeg har forstått det

S har luftfjæring, større plass og er litt råere
3 har krok, 4x4, garanti og raskere landing

Riktig?
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

Magnus Hansen

3eren har også lenger rekkevidde. Ellers er det stor forskjell på en helt ny bil og en S fra 2013. Hvis du trenger plassen i en S ville jeg funnet meg en nyere bruktbil. Ellers ville jeg valgt 3

turfsurf

Eneste fornuftige grunnen til å velge S er plassen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: Alf Ivar på onsdag 17. juli 2019, klokken 21:14
Alternativ 1 er en model 3 long range til ca 470.000,-
Alternativ 2 er en  Model S85 P 2013 (signature) som kun har gått 65.000 km og har fått ny drive unit.

Fordeler og ulemper med de to? Hva ville DU valgt?

Kjør debatt

En 2013-modell beta-Model S, med et batteri som nettopp (muligens) har fått struping på både kapasitet og ladehastighet?

Hadde valgt Model 3, eller en nyere Model S, avhengig av hvor mye plass du behøver. Nyere Model S er da omtrent like kjapp som denne ''P''en. Hadde ikke turt å holde på en gammel Model S utenfor garanti for alt i verden (det er en god del mer enn batteri og DU som kan ryke...).
TM3P "FSD"

Muffinman

Setter du worst case kostnad for å reparere en gammel TMS lik verditap på M3 de tre første årene skal det ekstremt mye til for at TMS' en ikke klarer seg fint.

geear

#7
P85en må være mye billigere enn 470k?

Hvis du er villig til å heller sammenligne med en S i samme prissjikte, så får du noe helt annet, da snakker vi '15-16 modeller, både firehjulsdrift, autopilot (1) og det bør også gå greit å finne facelift-modell. Og du slipper de nylige problemene med redusert ladefart, du får heller en bil som nettopp har fått oppgradert ladefart.

Pluss med S i samme prisklasse:
- Mer praktisk mtp. lasting
- Større lastekapasitet
- Penere bil  8)
- Sannsynligvis bedre støyisolert
- Bedre førermiljø (instrumentpanel)
- Skiltgjenkjenning
- Gammeldags velfungerende regnsensor (AP1-biler)

Pluss 3:
- Høyere ladefart
- Lenger rekkevidde
- Mulighet for hengerfeste
- Mer moderne bil
- Lenger garanti
- Smalere/kortere og greiere å parkere/manøvrere
- AP2.5/3 som gir mulighet for dashcam og sentry mode, dessverre er det ikke et pluss for autopilotegenskapene eller regnsensor, iallfall ikke enda
- Raskere MCU/skjerm (MCU2)

Skulle jeg kjøpt bil til meg selv hadde jeg kjøpt 2-3 år gammel S foran 3, til madammen hadde jeg kjøpt 3. Subjektivt sett fra øynene til X-eier. ;)

CorsoDante

#8
Kom på et argument som kanskje bør (men ikke må) stå sentralt for en slik vurdering, og det er hvordan valget står seg ift. miljøet?

Hvilket alternativ er det som ligger nærmest ''sirkulær økonomi'' her?

Jeg aner ikke, men mistenker at det er den mindre bilen. Mer økonomisk. Eller er det (gjen)brukt som gjelder?

Men vi kjører jo ikke elbil for å redde verden, så man kan jo strengt tatt bare drite i dette med miljøet :)
TM3P "FSD"

E_S

En 2013 TMS bør koste godt under 400k. Dårlige seter og dårlig støyisolering kontra dagens TMS, dyre reparasjoner og mange småting som er dyre å fikse. Ville gått for TM3 :)
:)

Henke

Model S..
Du får rattvarme.

Bedre garanti for batteri og drive unit om du kjører mye.

Om du kjøper bil uten AP, med bakhjulstrekk så får du bil for rundt 300 000. Det spiller ingen rolle om bilen har gått 101 000 km eller 401 000 km, det er samme garanti, men du får den med høy km stand mye billigere.

Model S er mye bedre beskyttet mot rust. Model 3 har diskuterbar kvalitet. Neste gang du ser en model 3, ta hånda i hjulbuen og beveg på hjulbrønnen. 99% av alle jeg har sett har ufestet løse hjulbrønner.

E_S

Sitat fra: Henke på fredag 19. juli 2019, klokken 17:49
Model S..
Du får rattvarme.


Da må bilen være nyere enn 2013-2014. Det kom ikke fra starten.
:)

Jomsal

Sitat fra: Henke på fredag 19. juli 2019, klokken 17:49
Model S..
Du får rattvarme.

Bedre garanti for batteri og drive unit om du kjører mye.



Tesla gir vel ingen kapasitetsgaranti på batteriet til Model S. Dette er det bare Model 3 som har.

Henke

Sitat fra: Jomsal på fredag 19. juli 2019, klokken 21:51
Sitat fra: Henke på fredag 19. juli 2019, klokken 17:49
Model S..
Du får rattvarme.

Bedre garanti for batteri og drive unit om du kjører mye.



Tesla gir vel ingen kapasitetsgaranti på batteriet til Model S. Dette er det bare Model 3 som har.

Problem med kapasitet er ikke et problem med Model S (Utenom de nye problemene med software begrenset kapasitet). Men nå har Tesla fjernet gratis supercharging på sine bruktbiler, så jeg ville unngått Tesla all-together inntil videre.

OlaM

Sitat fra: gr på torsdag 18. juli 2019, klokken 11:23
P85en må være mye billigere enn 470k?

Stemmer i her, en 2013-bil til 470k vil jeg løpt vekk fra med flagrende armer. Ikke adaptiv cruise bl.a. Du skal et stykke ned på 300-tallet, plenty med biler på Finn her.

Her er en 2015 85D med AP til 469k: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152463338 5000 km igjen på nybilgarantien til å ta ting som evt trengs, mens 2013-bilen er utgått, inkl reklamasjon.

Ville gått for Model 3. Men er enig i de som sier hvis du trenger plassen så gå for en nyere S, eventuelt kjøp 2013-bilen til en svært mye lavere pris.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA