Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vibrasjon i P85D

Startet av Spjutis P85D, onsdag 17. juli 2019, klokken 20:41

« forrige - neste »

Spjutis P85D

Jeg har akkurat kjøpt en P85D igjen etter 2 års fravær. Den har nettopp byttet batteri og i vinter fikk den ny stor DU i tidligere eiers tid. Den har 21 tommer originale felger som ser strøkne ut og Conti Contact sport dekk som nok har mønsterdybde til minst en god sommer.

Min tidligere P85D hadde det ikke, men denne har viberasjoner som føles/kan beskrives som ubalanse i dekk. Minner også om nøkking innimellom. Dette skjer i et relativt stort register fra ca 70 km/t til ca 83 km/t. Det er der i alle modus fra chill til Insane + under normal kjøring. Mest tydelig med cc. Merker det ikke under aks (naturlig nok muligens). Viberasjonen er der også i N eller om man slipper pedalen.

Jeg har fått sjekket balansen i dekkene og der var alt greit. Utover det har jeg ikke gjort tiltak så langt.

Jeg har lest mye om dette i de tråene som gikk tidligere, uten at jeg oppfatter at man har konkludert. Jeg vurderer å kjøpe nytt sett med dekk som egentlig er planen til våren, men det føles litt unødvendig dersom det normalt er fånyttes.

Er det noen som drar kjensel på dette og kanskje vet om der finnes en årsak med løsning fra Tesla? Garantien er over hos meg, men reklamasjon har jeg frem til mars og er det DU er der plenty av tid.

Det er ikke slik at jeg rister ut av setet, men det er irriterende og småubehagelig. All info, forslag til årsak, løsning og tips til hva man gjør opp mot Tesla mottas med stor takk!

Havebigfun

Fremre drivakslinger er min mistanke her. Er det det samme om du kjører med høy eller lav hjulstilling? Husker jeg rett øker dette når man senker bilen og trykker hardt på "gassen".

Øyvind.h

Prøv et annet hjulsett før du sender bilen på verksted.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Spjutis P85D

Hadde ikke testet på noe annet enn standard. En kort test i «low» uten at jeg kunne trykke så hard på pedalen gav hvertall ikke mindre symptomer. Følelsen var da at vibrasjoner/smårykk og resonans kom litt tidligere fra ca 63 km/t og kanskje enda tydeligere.

Om det er aksling, vil det kvalifisere som drivverk og ha garanti evt reklamasjon?

Det høres jo ut som en passelig kostbar vibrasjon  :o

Hodetelefoner


Muffinman

Aksler er en del av driverk, men garantien er på drive unit. Dermed er de neppe dekket av 8-års garantien. Men med lav kilometerstand burde det ikke være vanskelig å få det dekket på den ordinære garantien. Med høyere kilometerstand havner det dessverre fort i kategorien for slitedeler. MEN; om du har kjøpt bilen nylig må man forutsette at mangelen forelå på kjøpstidspunktet, og i så fall skal du være dekket av reklamasjonsrett. Men reklamer så fort som mulig!

Drivaksler er for øvrig veldig dyre på disse bilene. Tror jammen man fint kan kvitte seg med 50 laken for å bytte alle 6.

Spjutis P85D

Å dæven!

Måtte ha meg en liten tur til nå som det påpekes aksling. Om jeg «pumper» på pedalen så kjennes det ut som om der er slakk akkurat når man gir på. Nesten som noe flytter seg bittelitt fremme. Vibrasjon/rykking og resonans kjennes ut som kommer fra fremme på førersiden.

Dette var jo en smule kjedelig første uka i «ny» biil, men er kjøpt gjennom forhandler reklamert som velholdt og rett fra service så da får man ta saken derfra.

Har også ca 5 timers kjøretur til nærmeste forhandler/verksted så det er liksom ikke bare å stikke innom...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA