Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på BMW i3?

Startet av Motorwatt, onsdag 17. juli 2019, klokken 17:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorgenM

Har vært kjent i 2-3 år at i3 ikke får noen erstatter :)

MEN, som BMW sier så vil i3 leve i mange år enda, takket være stadig økende salg.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Motorwatt

Sitat fra: JorgenM på onsdag 17. juli 2019, klokken 18:03
Har vært kjent i 2-3 år at i3 ikke får noen erstatter :)

MEN, som BMW sier så vil i3 leve i mange år enda, takket være stadig økende salg.
Tviler ikke på at den vil "leve", men vil den selges?  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorgenM

Salget har økt hvert år siden lansering i 2013. Når salget går ned blir det trolig slutt :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

moonbuggy

BMWs ledelse er moden for utskifting etter å ha torpedert egen elbilsatsing i flere år. Det skjer også. For første gang på et tiår taper BMW penger på bilproduksjonen (Bloomberg), og mange i ledelsen får fyken nå.
Nyskapningene til BMW på elbilfronten er nå mini ev og ix3. Gjesp...

Samco

Siden den er en liten genial bil så om BMW har noen år til med oppdateringer på plattformen med litt mere rekke vidde har den vært attraktiv igjen for mange.

Henke

Tror faktisk BMW aldri har tjent penger på i3, men de er nødt til å selge denne til de har et alternativ. Dette er for å få ned cO2 gjennomsnittet for bilflåten (EU og California regler).

Ladeklof

https://www.augsburger-allgemeine.de/wirtschaft/Das-sind-die-groessten-Baustellen-des-BMW-Konzerns-id54947531.html

Zipse ansatt som ny sjef for BMW, bekreftet. Mange artikler ute fra seriøse tyske aviser nå. Kort sagt sies det at Ole Brum-taktikken "Ja takk, begge deler" der BMW vil kjøre på alle hester samtidig i produksjonslinjen fremover ikke er holdbar, at elbiler krever mye mer i utviklingen for at BMW skal kunne holde følge med Tesla og andre aktører. Zipse er trolig det beste valget for BMWs elbilstrategi, men mye tyder vel på at det er for sent...

Hva dette innebærer for I3s fremtid er vanskelig å si.

Trond.m

Nei, BMW må håpe at historien gjentar seg og at elbiler igjen havner på museum. Nå ser det dårlig ut, men det er ikke alltid en fordel å være først ute med ny teknologi. Det er jo Think et eksempel på. Men det blir nok mye kampanjer på de nye hybrid-modellene til BMW framover. Mye bil for pengene, og for mange er det nok vel så gunstige valg. En topputstyrt 3-serie av den nye modellen koster ikke mer enn 60.000 å lease pr. år på 3 år. En e-tron koster vel minst det dobbelte. Mange ser nok for mye på drivstoffutgifter og bompenger og tror de sparer penger ved å kjøpe en monsterbil på 2.7 tonn. Mange kjøper nok en vesentlig større bil en de trenger, i den tro at det er god økonomi å kjøpe og kjøre elektrisk bil. Men dette ble litt OT. BMW kommer nok veldig sterkt tilbake også på ren EL, men nå er det bare skuffende.

1317142119

Sitat fra: Henke på fredag 19. juli 2019, klokken 04:03
Tror faktisk BMW aldri har tjent penger på i3, men de er nødt til å selge denne til de har et alternativ. Dette er for å få ned cO2 gjennomsnittet for bilflåten (EU og California regler).
BMW bekreftet for et par år siden at de startet å tjene penger på i3. Med økt salg hvert år (internasjonalt) så er nok ikke i3 det første som ryker i en tidsalder hvor de må ha elbiler som faktisk selger.

Torodd Stangeland

Mye snakk om slutten på i3....
Er det noen som har hørt rykter om 2020 modell, mer interessant det isåfall 😊
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

1317142119

Interessant å se at salget fikk et lite hopp da 94Ah kom og et kjempehopp da 120Ah kom  :+1:

Motorwatt

Under 1000 biler i juli i et kjempemarked (totalt) som Tyskland er vel i minste laget for å sikre fortsatt produksjon?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1317142119

Sitat fra: Motorwatt på fredag 16. august 2019, klokken 15:53
Under 1000 biler i juli i et kjempemarked (totalt) som Tyskland er vel i minste laget for å sikre fortsatt produksjon?
Hvorfor skulle det være et problem. Tall fra 2015, men allikevel interessant for å se hvor mange biler BMW selger av de andre modellene. 1000 i3 på en måned er for eksempel omtrent det samme som de selger av X3. Skal BMW droppe alle modellene de ikke selger mer enn 1000 av i måneden på hjemmemarkedet, så blir utvalget tynt etterhvert.

https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2015/10/bmw-sales-germany-2015-1024x682.jpg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA