Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på BMW i3?

Startet av Motorwatt, onsdag 17. juli 2019, klokken 17:56

« forrige - neste »

Ladeklof

#15
På tyske forum jeg følger litt med på virker det som om de fleste mener at dagens i3 ikke vil bli oppgradert før den trolig fases ut i 2022. Batteripakken på 150ah skal BMW visstnok ha besluttet å ikke implementere. Hvilke kilder de har for dette kommer ikke klart frem, men BMWblog som har gode kilder normalt sett, skriver at det ikke kommer noen endringer på 2020-modellen. Så kan man jo spekulere i om salgstallene siste halvår kan bringe håp for videre utvikling av modellen før pensjonist-tilværelse...

Motorwatt

Salgstall Europa første 6 måneder 2019:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1317142119

Sitat fra: Motorwatt på fredag 16. august 2019, klokken 17:21
Salgstall Europa første 6 måneder 2019:
Så når tallene fra Tyskland, et marked du selv valgte å fokusere på, ikke tilfredsstiller tesen din, så velger du et helt kontinent som består av land hvor det ikke omtrent eksisterer elbiler?

Håper ikke du kaster årene dine, for her trenger du å ro 😂

moonbuggy

Dødsdommen over i3 kom vel når e-mini fikk "go". Disse er hverandres hardeste konkurrenter. Tipper man satset på e-mini fordi i3 er kostbar å produsere. E-mini kan man "stanse ut" sammen med sine fossile fettere med langt høyere marginer. Synd, selv om E-mini sikkert blir en cool bil...

Bzzlink

Etter det jeg kan skjønne av teardown videoen til Munro så er i3 et pilotprosjekt som er grisedyr å produsere og som de ikke tjener penger på og det er dyrt å skalere opp produksjonen på. Batteriene er dyre/vanskelige å lage. Fullkarbonkarrosseri på en liten økoboksbil er vel heller ikke veldig levedyktig.


https://youtu.be/pgu6mkKZwNg

bromm

Sitat fra: mwillanger på søndag 01. september 2019, klokken 20:00
Etter det jeg kan skjønne av teardown videoen til Munro så er i3 et pilotprosjekt som er grisedyr å produsere og som de ikke tjener penger på og det er dyrt å skalere opp produksjonen på. Batteriene er dyre/vanskelige å lage. Fullkarbonkarrosseri på en liten økoboksbil er vel heller ikke veldig levedyktig.
Vet ikke hvilken «Munro» du har rotet deg borti, men her er altså den ekte Sandy Munro i egen person - og han sier at i3 er «Vår tids T-Ford), når det gjelder både materialvalg og produksjon. Han sier også at BMW har tjent penger helt fra første bil:

https://youtu.be/uDr4L6BzpP8

gigafactory

Da tok de mange milliarder for den første bilen. Det var solgt totalt 133 000 i3 ved utgangen av 2018, kan aldri tenke meg at dette har vært et lønnsomt prosjekt isolert sett. Høye utviklingskostnader og lavt volum. Denne ønskedrømmen om at det skal lønne seg å produsere biler i eksotiske materialer har vel BMW lagt helt død om en ser på hva de planlegger fremover. Karbon koster, punktum finale.

1317142119

Sitat fra: gigafactory på mandag 02. september 2019, klokken 23:28
Da tok de mange milliarder for den første bilen. Det var solgt totalt 133 000 i3 ved utgangen av 2018, kan aldri tenke meg at dette har vært et lønnsomt prosjekt isolert sett. Høye utviklingskostnader og lavt volum. Denne ønskedrømmen om at det skal lønne seg å produsere biler i eksotiske materialer har vel BMW lagt helt død om en ser på hva de planlegger fremover. Karbon koster, punktum finale.
I 2015 ble det sagt at bilen var profitabel ved 20 000  solgte biler i året. I fjor solgte de godt over 30 000 og batteriprisene har sunket som en stein siden 2015.

Tro kan du gjøre i kirken :P

moonbuggy

Vel, beste beviset på at i3 satsingen neppe var særlig lukrativ, er at BMW bremset opp, fjernet teamet bak i3, og stopper prosjektet. Opprinnelig skulle flere modeller komme. Den "nye" satsingen er på felles plattformer, langt fra materialideene bak i3.

Bzzlink

Sitat fra: bromm på søndag 01. september 2019, klokken 20:21
Vet ikke hvilken «Munro» du har rotet deg borti, men her er altså den ekte Sandy Munro i egen person - og han sier at i3 er «Vår tids T-Ford), når det gjelder både materialvalg og produksjon. Han sier også at BMW har tjent penger helt fra første

Videoen din er fra 2015... ja de var innovative for 5 år siden når den ble lansert.

Samco

Fortsatt ingen andre evs som er nesten 0 rustfri som I3n .... mot bremsene men helt greit i salt suppe Norge.... så innovativ i 2019 helt klart.

moonbuggy

ttps://www.spiegel.de/auto/aktuell/bmw-i3-elektroauto-pionier-von-bmw-wird-eingestellt-a-1287156.html
"Svanesang for i3 i Spiegel idag". Uvisst akkurat når salgsstopp kommer, men mer enn antyder at produksjonsprossess er kostbar og at den vil fases ut uten flere endringer...

Ingeniøren

#27
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. september 2019, klokken 00:40
ttps://www.spiegel.de/auto/aktuell/bmw-i3-elektroauto-pionier-von-bmw-wird-eingestellt-a-1287156.html
"Svanesang for i3 i Spiegel idag". Uvisst akkurat når salgsstopp kommer, men mer enn antyder at produksjonsprossess er kostbar og at den vil fases ut uten flere endringer...

Den er vel ikke bare for dyr å produsere men og holder den seg for godt. Men null rust og få slitedeler kan den få alt for langt liv. Bilindustrien er avhengig av at biler forgår fortere enn det ser ut for BMW i3....

Kan ikke helt se hva som gjør f.eks VW ID 3 til en mye bedre bil....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Opprinnelig kilde i FT (min utheving):
Sitat fra: https://www.ft.com/content/b680db8a-d623-11e9-a0bd-ab8ec6435630
"There's no specific plan for an i3 successor," Pieter Nota, BMW's sales and marketing chief, told the Financial Times. "We are now bringing electrification more to the mainstream."

However, he added that the company would continue to build the i3.
[..]
Carmakers typically renew their models after seven years of sales to revitalise demand and fit the latest technology, so under normal conditions the i3 would have only a year left to run.

However, the company said it would continue selling it for several more years.
Så det kommer ikke noen direkte etterfølger, men kroken settes ikke på i3-døra helt ennå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

#29
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 03. september 2019, klokken 14:50
I 2015 ble det sagt at bilen var profitabel ved 20 000  solgte biler i året. I fjor solgte de godt over 30 000 og batteriprisene har sunket som en stein siden 2015.
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. september 2019, klokken 00:40
Uvisst akkurat når salgsstopp kommer, men mer enn antyder at produksjonsprossess er kostbar og at den vil fases ut uten flere endringer...
Det er noe som ikke stemmer her...
BMW sier at de har tjent penger på i3 hele tiden, samtidig som de sier at produksjonsprosessen er kostbar og at de derfor faser ut produksjonen.
Begge utsagnene kan vanskelig være helt sanne samtidig.
Hva er mest sant?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA