Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Din første ripe

Startet av Klykken, tirsdag 20. mai 2014, klokken 09:34

« forrige - neste »

ApeX

#75
Som Klykken skriver så burde dere treffes for å skrive en skademelding, men når motparten har lagt igjen en lapp hvor han erkjenner ansvar, er som regel saken veldig grei. Det å ta bilder av skadene på bilene er også en god ide.

På generelt grunnlag, dersom dere skriver skademelding, så er det viktig at dere ikke skriver hver deres skademelding. Dere skal skrive en felles skademelding. En av dere beholder originalen, og den andre beholder gjenparten. Ta eventuelt gjerne et bilde med mobilen av den originale forsiden dersom gjenparten er utydelig. Merk også at det er en side som heter "Supplerende opplysninger - må alltid fylles ut", denne siden skal dere ikke fylle ut sammen, men hver for dere. Og ja, den siden skal faktisk fylles ut. I ditt spesifikke tilfelle, når du har en lapp hvor motpart erkjenner ansvar, så er det nok ingen krise om dere fyller ut hver deres skademelding. Så lenge det er enighet om ansvaret er imidlertid en felles signert skademelding å foretrekke.

Er det uenighet om ansvaret, så har man to valg. Enten at partene skriver hver sin skademelding, eller at man noterer uenigheten/forbeholdet i feltet som er merket forbehold. Feltet er nederst på skademeldingens forside, rett ved signeringsfeltet.

Når det gjelder skademeldingens forside ved enighet om ansvaret, så er det som tidligere nevnt viktig at den er felles signert. Da ser forsikringsselskapene at det er enighet om hva som har skjedd, og det er da bare for motpartens forsikringsselskap å erkjenne ansvar. Når skademeldingens forside er signert, så kan du ikke i ettertid justere på forsiden ved å velge flere avkrysninger eller justere tegningen. La forsiden stå, og legg heller til nødvendig tilleggsinformasjon på siden med supplerende opplysninger, eventuelt legg ved et eget skriv.

Om du skriver en felles skademelding før eller etter du melder skaden til ditt forsikringsselskap spiller liten rolle, men husk å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt før du drar til et verksted. Dette gjør prosessen letter for forsikringsselskapet, deg og verkstedet. Når du drar til et verksted kommer de til å be om å få et skadenummer, og dette får du først når du registrere saken hos forsikringsselskapet ditt.

Har du kaskoforsikring, så er fordelen den at du kan igangsette taksering og reparasjon uten å måtte vente på at motpartens forsikringsselskap erkjenner ansvar. Dette er en prosess som kan ta noe tid, uavhengig av om skadesaken er komplisert eller ikke. Det er ofte litt behandlingskø og ikke alle forsikringsselskap er like ajoure. Har du en felles signert skademelding, hvor dere har fylt ut de korrekte avkrysningene og/eller har en god tegning og det ikke er tatt forbehold, vil forsikringsselskapet ditt i de aller fleste tilfeller forskuttere egenandelen mens de venter på ansvarserkjennelsen, og motpartens forsikringsselskap kan i visse tilfeller erkjenne ansvar uten å ha snakket med sin part. Det er derfor viktig å være nøye med utfylling av skademeldingen. Det er ikke veldig vanskelig og tar ikke særlig lang tid, men det kan spare deg for en del bry.

Så kommer tusenkronersspørsmålet: Hva med leiebil?

Har du leiebil inkludert i din egen forsikring, så er saken grei. Da har du dekning for leiebil i det minste i deler av reparasjonsperioden, men såfremt denne ikke er unormal lang, så vil du ha leiebil i hele perioden din bil er inne til reparasjon.

Til tross for at man har en elbil så kan man ikke kreve av sitt eget selskap å få dekket en elbil. I forsikringsavtalen fremgår det hva slags leiebil man har dekning for. Det typiske er at man enten en leiebil klasse B (polo-størrelse) eller C (golf-størrelse) via Hertz eller Avis inkludert. Har man den beste kaskoforsikringen, kan det være at man har dekning for en større bil. Eksempelvis har man med kaskoforsikring dekke for leiebil klasse B via Hertz hos Gjensidige, mens man med Kasko Pluss har dekning for en bil tilsvarende sin egen, oppadbegrenset til klasse P (stasjonsvogn). Har utleieren elbil tilgjengelig, og dette ikke koster noe mer enn den bilen man ellers har dekket, er det uproblematisk. Da kan man velge elbilen. Har de elbil tilgjengelig, men dette koster mer enn hva forsikringsselskapet dekker, kan man også ta ut en elbil, men da må du dekke mellomlegget selv. Mellomlegget kan søkes dekket av motpartens forsikringsselskap, men du må selv legge ut for deg i første omgang og det er ingen garanti for at du vil få utlegget refundert.

Har du el-bil til vanlig, men er stuck med en fossilbil i perioden din bil er til reparasjon, så vil du pådra deg et økonomisk tap i form av f.eks utgifter til drivstoff og bompenger. Da det er tale om et økonomisk tap, er dette imidlertid noe du kan kreve refundert av motpartens forsikringgselskap. Ta vare på kvitteringer etter du har fylt drivstoff, og kravet du vil få fra leiebilselskapet for bompasseringer (eventuelt bompenger + drivstoff). Disse kan du så sende inn til ditt eget forsikringsselskap, som vil videresende til motpartens selskap for refusjon.

Hva hvis man ikke har leiebil inkludert i sin egen forsikring, hva da?

De fleste tenker her at siden motparten er skyld i uhellet, så er det helt naturlig at motparten dekker leiebil også. Sliker det ikke i realiteten. Det er ingen automatikk i at motpartens forsikringsselskap dekker leiebil for deg. Som skadelidt har du tapsbegrensningsplikten å forholde deg til, og skal gjøre det du selv kan for å holde utgiftene nede. Bor du i et område hvor det er god dekning for kollektivtrafikk, så må du som hovedregel nøye deg med det den perioden du er uten bil. For at motparten skal dekke leiebil for deg, så må du som hovedregel lide et økonomisk tap som følge av å være uten bil i perioden din bil er til reparasjon. At det å være uten leiebil medfører en ulempe, er ikke i seg selv nok.

Kravet om å få dekket leiebil som man retter mot motpartens forsikringsselskap kalles et særkrav. Det betyr at det er et krav ditt forsikringsselskap ikke dekker, og de er heller ikke særlig invovlert i prosessen, annet enn å videresende kravet til motpartens forsikringsselskap. Det er motpartens forsikringsselskap som tar vurderingen av om hvorvidt de vil dekke leiebil eller ikke, og ditt eget forsikringsselskap har ingen styringsmulighet her. Det samme gjelder ved å kreve utlegg til drivstoff og bompasseringer refundert.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

RodeoKlovn

Takk begge to for utfyllende svar, satser på at dette går greit!

2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

Klykken

Sitat fra: bromm på tirsdag 03. mai 2016, klokken 05:05
Sitat fra: Klykken på mandag 02. mai 2016, klokken 11:08
Har snakket med Visborg nå, og de ville ikke ta i bilen, da det stort sett bare var ytre skader mest sannsynlig. Jeg måtte ta bilen gjennom Tønnesen Lakk og Karosseri, som er lakkverkstedet Visborg benytter. Spurte hvilke kvalifikasjoner lakkererne hadde for å kunne avdekke at det som var bakom fanger og evt annet var uberørt, hvorpå han svarte at de (lakkverkstedet) tok kontakt med Visborg hvis det ble avdekket noe uregelmessig.
Nei NEI og atter NEI !!! Kom deg til Sulland i Trondheim, slik at dette blir gjort skikkelig (lader på Levanger). Noe av det tristeste jeg ser er de amerikanerne på FB-gruppa for i3 som overlater bilene sine til "tradisjonelle" utretting- og lakkerings-verksteder, hvorpå bilen blir bare værre og værre for hvert besøk. I-agentene har spesialutstyr og kompetanse for i3 (som ikke er som noen annen bil), og det er FULL Jeopardy å overlate en sånn jobb til bulk/rust/sparkel-folk...
Kan meddele at Tønne Lakk har vært upåklagelig så langt. Veldig godt oppfulgt gjennom hele prosessen med informasjon om den minste ting. Venter nå på at ene lykten skal ankomme Verdal, så er bilen ship shape igjen. Regner med at kvaliteten på jobben er like bra som oppfølgingen fra dem. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Bolfus

Gjenoppliver denne tråden for å høre om noen av dere har fått byttet dette skjørtet som går langs siden på bilen, under dørene. Den later til å være av plast, og føles ikke veldig dyr. Det er iallefall det jeg håper på, ettersom jeg kom borti en (for meg) usynlig murkant i dag og laget en lang stygg flenge i dette skjørtet.

Noen som har erfaring?

Orbit

#79
Har selv ikke erfaring, men regner med det er kanaldeksel merket med nr 1 på figur som er skadet? Delenummer 51757368597 (venstre) eller 51757368598 (høyre).
https://www.gsbildeler.no/etk_delekatalog-stotfangere_og_eksterior_interiordeler-51_9279
De ligger som du ser på ca 1700 kr per side. I tillegg må du nok kjøpe ny steinsputfolie (nr 9) til bakre ende, da denne nok ikke lar seg flytte over, samt evt klips som måtte gå i stykker under demontering.

Så en titt i verkstedhåndboka: Selve byttet er femten skruer og en god del klips. Er nok litt lirking som skal til, men dette er nok gjort på et par timer selv første gangen. Får håpe det blir siste  :P

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bolfus

Jeg glemte å si takk, Orbit - for et veldig bra og informativt svar. Jeg har bedt om et estimat fra bilia, slik at jeg vet hva det evt. koster  å få det gjort der før jeg bestemmer meg. Når jeg vet hva det kommer på så kan jeg oppdatere posten, det kan jo være nyttig for andre som googler seg innom senere.

Sør

Da var det dessverre min tur å skrive innlegg i denne tråden  :-[ Jeg stoppet helt opp i et kryss hvor det kom inn en fra høyre. Jeg hadde vikeplikt, så jeg sto helt stille og ventet på at han skulle kjøre ut. Gjøken i det jeg tror var en Avensis kuttet svingen, og skrapte opp min bil på hjulbuen bak. Det er litt trangt akkurat der, så jeg kjører 20 meter frem for å stoppe og ta en prat med den andre sjåføren. Han kjører nedover for å snu og komme opp igjen (trodde ihvertfall jeg), men borte var han. Var så forfjamset at jeg ikke fikk sett ordentlig på bilen hans. Med andre ord så aner jeg ikke hvem det var, og hvordan jeg skal få tak i idioten!

Nå sitter jeg med skrap i venstre bakskjerm. Har rubbet og polert, men noen av ripene går helt igjennom lakken. Har jeg rett i at det ikke er noen fare for rust da det er plast under? Litt usikker på om jeg skal ta noen kostnad på å få fikset dette, eller om jeg skal leve med skrapene til tross for at det er utrolig surt å bli minnet på ripene hver dag jeg går ut i bilen.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

Samco

Et Micro Paint verksted fixer skaden billigere en hel lakkering av skjermen.

Ingeniøren

Bruk litt penger, fiks det, og legg det bak deg.

Bilen ruster ikke, men ikke bra for sjelen og det svir mer enn noen tusen kroner.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sør

Er nok kanskje best å få fikset det ja. Blir bare så forbannet på folk som stikker fra situasjonen på dette viset...
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

moonbuggy

#85
Glem det!
Betrakt denne bilen som fremkostmiddelet den er. Den lille ripen blir ikke verre, ruster ikke. Og, det hjelper godt når den neste kommer, at du har "spart" noen tusenlapper på å la være fikse den første :)

Egil Fonn

Kjøp lakkstift sett og fiks. Med rett utførelse blir det bra resultat :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Klykken

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 09. desember 2019, klokken 21:03
Kjøp lakkstift sett og fiks. Med rett utførelse blir det bra resultat :)
Med feil utførelse blir det imidlertid tusen ganger verre.

Sjekk ut "jobb ønskes utført" på detailersclub.no 👍
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA