Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslas verveprogram, er det holdbart?

Startet av Elbilforum admin, onsdag 17. juli 2019, klokken 12:14

« forrige - neste »

Elbilforum admin

I tråden "Aldri mer Tesla" eksploderte denne problemstillingen.
Siden problemstillingen ikke naturlig hører hjemme der, så er det med dette opprettet en ny tråd for dette temaet. 
Innlegg på den "gamle" tråden er slettet.

Det ble argumentert i begge retninger.
Alt fra at det var suverent at et nystiftet selskap satser på å slå igjennom uten alminnelig markedsføring, til at dette var et pyramidespill.

Begge deler kan nyanseres.

F.ex. denne videoen på You tube er tydelig reklame:   

https://www.youtube.com/watch?v=rKXjnzCF8vI


Og det må også konstateres at pyramiden er ganske flat.  Den minner mer om en andemor som er på tur med ungeflokken.  Premien går til den som verver, ikke til den som vervet ververen i sin tid.

Forsøk å hold debatten prinsipiell og som de sier på fotballbanen; "Ta ballen ikke mannen."

automat

Sitat fra: Elbilforum admin på onsdag 17. juli 2019, klokken 12:14


F.ex. denne videoen på You tube er tydelig reklame:   

Er den det? Den er ikke lastet opp av Tesla, og ser man på profilen ville jeg tippet at det er en studentoppgave.

Men det videoen kanskje kan være et eksempel på, er hvor mye konseptet og produktet Tesla klarer å fascinere. Blant annet til å få folk til å bruke tid og penger på mer eller mindre rasjonelle ting knyttet til Tesla. Der flammekasteren tar kaka.

Og jeg tror denne fascinasjonen er noe av nøkkelen til at vervekampanjen har fungert så bra.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på onsdag 17. juli 2019, klokken 19:25
Der flammekasteren tar kaka.
Flammekasteren har jo ikke noe med Tesla å gjøre, hvis det er "not a flamethrower" du tenker på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. juli 2019, klokken 23:08

Flammekasteren har jo ikke noe med Tesla å gjøre, hvis det er "not a flamethrower" du tenker på.
Nei det er riktignok The Boring Company. Men det går jo rett mot kjernen av Teslanerder. Hvor mange flammekastere tror du er solgt til ikke-Teslaeiere?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mippen

Spørs hvordan man ser på det. Jeg syns Tesla har så mye problemer om dagen med service og kvaliteten på bilene, så jeg føler meg litt som Judas i forhold til de jeg vervet når jeg hadde Tesla. Jeg ble belønnet for å skryte av bilen til andre slik at de skulle handle hos Tesla, også opplever stakkarene bare rot og problemer. Syns ikke det er så hyggelig for min del å vite at jeg har lokket de andre ut i problemer. Jeg syns derfor i etterpåklokskapens ånd at det er bedre at folk kjøper en bil fordi den er bra, ikke fordi noen får stor belønning for å overbevise andre om at bilen er bra. Da er man ikke alltid like ærlig.

Hva man skal kalle denne typen salg for vet jeg ikke, men det er i hvert fall de på toppen som sitter igjen med størst fortjeneste. 
Fremtiden er elektrisk.

OlaM

Den videoen fra 2015 er jo ikke en typisk verve-video. Brukeren har knabbet litt video (amerikansk supercharger-inngang f.eks.) og lagt noen danske ord oppå, men ikke sin egen verve-kode. Ser mest ut som en typisk tidlig forsøk på å bli flink på videoredigering.
Vervekampanjen har vært ganske dårlig gjennomtenkt, fordi den har hatt store fordeler for både den som verver og den som blir vervet. Dermed ble det dumt å kjøpe bil uten å lete opp en vervekode. Selv den simpleste bokklubb i gamle dager skjønte det at vervepremien må være såpass at noen gjør en markedsføringsjobb for deg, ikke bare en gratis dings som følger med hvert eneste nye medlemsskap.
Hvor mange hundre millioner dollar de må gi bort i form av gratis Roadstere vet jeg ikke, men de tok i alle fall til vettet til slutt. Det fører vel sakte men sikkert til at litt færre youtubere lager videoer, men det får vi vel leve med.
'21 3LR

ok67

Sitat fra: Mippen på torsdag 18. juli 2019, klokken 11:01
..., men det er i hvert fall de på toppen som sitter igjen med størst fortjeneste.
Det er det vel i alle (aksje)selskap, så det er ikkje unikt for Tesla.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

CorsoDante

#7
Sitat fra: Mippen på torsdag 18. juli 2019, klokken 11:01
Spørs hvordan man ser på det. Jeg syns Tesla har så mye problemer om dagen med service og kvaliteten på bilene, så jeg føler meg litt som Judas i forhold til de jeg vervet når jeg hadde Tesla. Jeg ble belønnet for å skryte av bilen til andre slik at de skulle handle hos Tesla, også opplever stakkarene bare rot og problemer. Syns ikke det er så hyggelig for min del å vite at jeg har lokket de andre ut i problemer. Jeg syns derfor i etterpåklokskapens ånd at det er bedre at folk kjøper en bil fordi den er bra, ikke fordi noen får stor belønning for å overbevise andre om at bilen er bra. Da er man ikke alltid like ærlig.

Hva man skal kalle denne typen salg for vet jeg ikke, men det er i hvert fall de på toppen som sitter igjen med størst fortjeneste.


Synd at du ikke var ærlig overfor vennene dine. Regner samtidig med at de orienterte seg litt utenfor deg også, i det de skulle legge nær en million på bordet for en bil :) Og det er (var) skrekkelig dumt å *ikke* anvende en referral-kode, når man først skal ta steget og kjøpe en ny Tesla.

Hva det kalles? Det kalles ''verving'', og er meget anvendt, blant annet på treningssenteret jeg anvender. Hvordan definererer du ''toppen'' forresten?
TM3P "FSD"

Tiger123

Sitat fra: Mippen på torsdag 18. juli 2019, klokken 11:01
Spørs hvordan man ser på det. Jeg syns Tesla har så mye problemer om dagen med service og kvaliteten på bilene, så jeg føler meg litt som Judas i forhold til de jeg vervet når jeg hadde Tesla. Jeg ble belønnet for å skryte av bilen til andre slik at de skulle handle hos Tesla, også opplever stakkarene bare rot og problemer. Syns ikke det er så hyggelig for min del å vite at jeg har lokket de andre ut i problemer. Jeg syns derfor i etterpåklokskapens ånd at det er bedre at folk kjøper en bil fordi den er bra, ikke fordi noen får stor belønning for å overbevise andre om at bilen er bra. Da er man ikke alltid like ærlig.

Hva man skal kalle denne typen salg for vet jeg ikke, men det er i hvert fall de på toppen som sitter igjen med størst fortjeneste.

Ok, så ikke nok med at du hadde store problemer med Tesla, så hadde de du refererte det også? Samme type problem som deg eller?
Og Tesla har store problemer med service også?

hELgenen

Veldig uvanlig i bilbransjen med
vervepremier. Hele konseptet er uetisk mener nå jeg. En burde ikke få premie når andre kjøper på egen anbefaling. Bare det å holde oversikt over hvem som anbefalte hvem er jo overvåkning i mine øyne. Men det er jo "frivillig" å gi og ta rabatten så da er det vel ok? Men tror ikke alle som går inn i dette ser hele rekkevidden av egne valg...

dundun

Sitat fra: hELgenen på torsdag 18. juli 2019, klokken 15:03
Veldig uvanlig i bilbransjen med
vervepremier. Hele konseptet er uetisk mener nå jeg. En burde ikke få premie når andre kjøper på egen anbefaling. Bare det å holde oversikt over hvem som anbefalte hvem er jo overvåkning i mine øyne. Men det er jo "frivillig" å gi og ta rabatten så da er det vel ok? Men tror ikke alle som går inn i dette ser hele rekkevidden av egne valg...

Hva er egentlig den store skumle rekkevidden av å benytte en referralkode når man kjøper bil?
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Mippen

#11
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. juli 2019, klokken 14:10
Sitat fra: Mippen på torsdag 18. juli 2019, klokken 11:01
Spørs hvordan man ser på det. Jeg syns Tesla har så mye problemer om dagen med service og kvaliteten på bilene, så jeg føler meg litt som Judas i forhold til de jeg vervet når jeg hadde Tesla. Jeg ble belønnet for å skryte av bilen til andre slik at de skulle handle hos Tesla, også opplever stakkarene bare rot og problemer. Syns ikke det er så hyggelig for min del å vite at jeg har lokket de andre ut i problemer. Jeg syns derfor i etterpåklokskapens ånd at det er bedre at folk kjøper en bil fordi den er bra, ikke fordi noen får stor belønning for å overbevise andre om at bilen er bra. Da er man ikke alltid like ærlig.

Hva man skal kalle denne typen salg for vet jeg ikke, men det er i hvert fall de på toppen som sitter igjen med størst fortjeneste.


Synd at du ikke var ærlig overfor vennene dine. Regner samtidig med at de orienterte seg litt utenfor deg også, i det de skulle legge nær en million på bordet for en bil :) Og det er (var) skrekkelig dumt å *ikke* anvende en referral-kode, når man først skal ta steget og kjøpe en ny Tesla.

Hva det kalles? Det kalles ''verving'', og er meget anvendt, blant annet på treningssenteret jeg anvender. Hvordan definererer du ''toppen'' forresten?

Følte jeg var ærlig der og da. Det blir vel bare at man blir farget av Tesla boblen og fornekter alle problemene. Jeg sa til de jeg vervet at Tesla ikke er feilfri men at fordelene er større enn ulempene, og at de snart vil få orden på ting osv. Det har dessverre ikke vist seg å stemme. Mange av de har i likhet med meg når jeg kjørte Model S snar byttet ut hele bilen i deler. Hadde jeg ikke vært farget sånn av Tesla boblen hadde jeg solgt bilen min mye før og ikke anbefalt bilen til noen.

Når Tesla nesten er en religion og man på toppen får store premier for å verve blir en lett revet med. Ikke fordi man vil bli rik på verving, men fordi slike små ting får en til å ville gjøre mer. Man får også mer eierskap til Tesla. Man blir liksom en del av noe større.

Tesla har også sagt at de skal være med å redde verden med å elektrifisere den. At de skal vise vei for andre bilprodusenter. De tankene gir liksom store forhåpninger. Til syvende og sist handler det bare om å tjene penger for Tesla - ikke redde verden.
Fremtiden er elektrisk.

CorsoDante

Sitat fra: Mippen på fredag 19. juli 2019, klokken 07:46
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. juli 2019, klokken 14:10
Sitat fra: Mippen på torsdag 18. juli 2019, klokken 11:01
Spørs hvordan man ser på det. Jeg syns Tesla har så mye problemer om dagen med service og kvaliteten på bilene, så jeg føler meg litt som Judas i forhold til de jeg vervet når jeg hadde Tesla. Jeg ble belønnet for å skryte av bilen til andre slik at de skulle handle hos Tesla, også opplever stakkarene bare rot og problemer. Syns ikke det er så hyggelig for min del å vite at jeg har lokket de andre ut i problemer. Jeg syns derfor i etterpåklokskapens ånd at det er bedre at folk kjøper en bil fordi den er bra, ikke fordi noen får stor belønning for å overbevise andre om at bilen er bra. Da er man ikke alltid like ærlig.

Hva man skal kalle denne typen salg for vet jeg ikke, men det er i hvert fall de på toppen som sitter igjen med størst fortjeneste.


Synd at du ikke var ærlig overfor vennene dine. Regner samtidig med at de orienterte seg litt utenfor deg også, i det de skulle legge nær en million på bordet for en bil :) Og det er (var) skrekkelig dumt å *ikke* anvende en referral-kode, når man først skal ta steget og kjøpe en ny Tesla.

Hva det kalles? Det kalles ''verving'', og er meget anvendt, blant annet på treningssenteret jeg anvender. Hvordan definererer du ''toppen'' forresten?

Følte jeg var ærlig der og da. Det blir vel bare at man blir farget av Tesla boblen og fornekter alle problemene. Jeg sa til de jeg vervet at Tesla ikke er feilfri men at fordelene er større enn ulempene, og at de snart vil få orden på ting osv. Det har dessverre ikke vist seg å stemme. Mange av de har i likhet med meg når jeg kjørte Model S snar byttet ut hele bilen i deler. Hadde jeg ikke vært farget sånn av Tesla boblen hadde jeg solgt bilen min mye før og ikke anbefalt bilen til noen.

Når Tesla nesten er en religion og man på toppen får store premier for å verve blir en lett revet med. Ikke fordi man vil bli rik på verving, men fordi slike små ting får en til å ville gjøre mer. Man får også mer eierskap til Tesla. Man blir liksom en del av noe større.

Tesla har også sagt at de skal være med å redde verden med å elektrifisere den. At de skal vise vei for andre bilprodusenter. De tankene gir liksom store forhåpninger. Til syvende og sist handler det bare om å tjene penger for Tesla - ikke redde verden.

Veldig enig i det du skriver her. Det er ikke akkurat sirkeløkonomi som slår meg når jeg ser på hva Tesla utretter.
TM3P "FSD"

Ellemelle

Idiotisk tråd.
Et troll i Aldri mer Tesla-tråden prøver på latterlig vis å sammenligne en helt normal vervekampanje med pyramidespill, og en velvillig moderator oppretter en egen tråd for dette temaet.

Er det en ferievikarmoderator vi snakker om, eller er dette den nye standarden på forumet?

indianrunner70

Sitat fra: Ellemelle på fredag 19. juli 2019, klokken 09:57
Idiotisk tråd.
Et troll i Aldri mer Tesla-tråden prøver på latterlig vis å sammenligne en helt normal vervekampanje med pyramidespill, og en velvillig moderator oppretter en egen tråd for dette temaet.

Er det en ferievikarmoderator vi snakker om, eller er dette den nye standarden på forumet?

Må si meg enig her.. forumet har tatt helt av det siste med 2-3 individer som bruker hele sommerferien på å rakke ned og konstruere alle slags anti-tesla meldinger helt etter innfallsmetoden. Denne tråden hører ikke hjemme på dette forumet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA