Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslas verveprogram, er det holdbart?

Startet av Elbilforum admin, onsdag 17. juli 2019, klokken 12:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Mippen på fredag 19. juli 2019, klokken 07:46
Når Tesla nesten er en religion ...

Bare vær forsiktig med å erstatte denne såkalte "Tesla religionen" med en "Anti-Tesla religion".

Joda, forstår godt at du selv velger å ikke ville ha Tesla mer etter dine siste erfaringer, og at du heller ikke vil anbefale dem til andre. Men som man sier så er avstanden fra "elsk" til "hat" svært kort og man kan da lett havne i motsatt boble.


Sitat fra: Mippen på fredag 19. juli 2019, klokken 07:46
Tesla har også sagt at de skal være med å redde verden med å elektrifisere den. At de skal vise vei for andre bilprodusenter. De tankene gir liksom store forhåpninger. Til syvende og sist handler det bare om å tjene penger for Tesla - ikke redde verden.

Men de ER med på å "redde verden". Dels via de bilene de selv selger, men også ved å vise veien for de andre bilprodusentene. Tror du at så mange bilprodusenter hadde begynt å lage - eller presentert planer om å lade - elbiler uten at Tesla hadde vist vei? Og ja, Tesla kan ikke hverken redde verden eller vise vei dersom de går konkurs. Så ja, de MÅ tjene penger for å klare målene sine. Så her er det ikke enten eller.

Jada, de kan absolutt kritiseres for mye, men å si at målet deres ikke lengre er målet blir skivebom.
Model S 85D

Mippen

Sitat fra: Amoss på fredag 19. juli 2019, klokken 11:14
Sitat fra: Mippen på fredag 19. juli 2019, klokken 07:46
Når Tesla nesten er en religion ...

Bare vær forsiktig med å erstatte denne såkalte "Tesla religionen" med en "Anti-Tesla religion".

Joda, forstår godt at du selv velger å ikke ville ha Tesla mer etter dine siste erfaringer, og at du heller ikke vil anbefale dem til andre. Men som man sier så er avstanden fra "elsk" til "hat" svært kort og man kan da lett havne i motsatt boble.


Sitat fra: Mippen på fredag 19. juli 2019, klokken 07:46
Tesla har også sagt at de skal være med å redde verden med å elektrifisere den. At de skal vise vei for andre bilprodusenter. De tankene gir liksom store forhåpninger. Til syvende og sist handler det bare om å tjene penger for Tesla - ikke redde verden.

Men de ER med på å "redde verden". Dels via de bilene de selv selger, men også ved å vise veien for de andre bilprodusentene. Tror du at så mange bilprodusenter hadde begynt å lage - eller presentert planer om å lade - elbiler uten at Tesla hadde vist vei? Og ja, Tesla kan ikke hverken redde verden eller vise vei dersom de går konkurs. Så ja, de MÅ tjene penger for å klare målene sine. Så her er det ikke enten eller.

Jada, de kan absolutt kritiseres for mye, men å si at målet deres ikke lengre er målet blir skivebom.

Så klart er det en balansegang, og de må tjene penger for å kunne selge biler. Dessverre viser måten de behandler mange kunder, og at de velger å sende ut biler som ikke er feilfrie at de ikke er tro mot tanken om at de skal redde verden. En del har fått biler som helt klart hadde strøket i kvalitetskontrollen, og når Tesla likevel velger å levere de ut til kundene etter å ha vært gjennom mange kontroller og klargjøring så... Merkelig måte å skulle gå foran som et godt eksempel for andre produsenter på. Skal man gå foran som et godt eksempel må man ikke svikte på de små tingene som er viktig for kundene. De fleste som kjøper en bil bryr seg ikke om å redde verden, og da er kundeservice og kvalitetsinntrykk viktige ting. Tanken at Tesla skal redde verden er god, men de fleste aksjonærene vil nok bare ha fortjenesten sin. Å redde verden klinger nok bra for dem. Derfor er det lite sannsynlig at dette er noen annet enn et løftet for å selge biler.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på fredag 19. juli 2019, klokken 11:50
Så klart er det en balansegang, og de må tjene penger for å kunne selge biler. Dessverre viser måten de behandler mange kunder, og at de velger å sende ut biler som ikke er feilfrie at de ikke er tro mot tanken om at de skal redde verden.

De kan fortsatt jobbe mot å "redde verden", og påvirke andre andre produsenter selv med disse to manglene/problemene som du korrekt påpeker. At de hadde gjort en bedre jobb for å nå målene dersom de også gjorde en bedre jobb på disse områdene har du så klart rett i. Men selv med disse manglene så står altså kundene fortsatt i kø for å kjøpe bilene, og konkurrentene står i kø for å ta opp kampen. Kanskje de er mer optimistiske på å klare å ta opp kampen nettopp fordi de ser at Tesla feiler på slike banale områder?  "Med den kundebehandlingen og den kvalitetskontrollen burde det ikke være vanskelig for oss å kunne konkurrere mot dem dersom vi kommer opp med tilsvarende biler!" kan de godt tenke.

Nekter overhode ikke på at de har de problemene du påpeker, men kan ikke se at det gjør at Tesla som sådan ikke er en viktig brikke i det med å få ned/bort utslipp i fra transport, som jo er målet deres - "å redde verden" som du kalte det.

Som du var inne på over her, det er viktig - og noen ganger vanskelig - å holde en god balanse mellom positivt og negativt når det gjelder Tesla. Spesielt dersom man har vært utsatt for "baksiden av medaljen" slik du er/har vært. Eller dersom man ikke selv har opplevd den negative siden slik mange andre her opplyser om.
Model S 85D

Ellemelle

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 18. juli 2019, klokken 14:59
Ok, så ikke nok med at du hadde store problemer med Tesla, så hadde de du refererte det også? Samme type problem som deg eller?
Og Tesla har store problemer med service også?
Ja du skal ikke se bort fra det.
Husk at hele utgangspunktet for denne returen var at Mippen etter et par dager oppdaget at det var en liten fargeforskjell inne i dørkarmen, som ble oppdaget da han fikk tilstrekkelig lys der.
Og siden han foretrekker å drikke kaffe'n sittende i setet med åpen dør, betyr det at det var umulig for ham å beholde denne bilen, samtidig som at dette beviser at Tesla er et forferdelig selskap som alle andre bør holde seg langt unna.

For all del, Mippen skulle utvilsomt hatt pengene tilbake innen 14 dager, men resten er bare surmuling over bagateller. Hadde jeg klaget på fargeforskjeller i dørkarmen på de andre bilmerkene jeg har hatt, ville jeg ha blitt møtt med hånlig latter.

Rosstopher

Sitat fra: Ellemelle på fredag 19. juli 2019, klokken 12:18
Husk at hele utgangspunktet for denne returen var at Mippen etter et par dager oppdaget at det var en liten fargeforskjell inne i dørkarmen, som ble oppdaget da han fikk tilstrekkelig lys der.
Og siden han foretrekker å drikke kaffe'n sittende i setet med åpen dør, betyr det at det var umulig for ham å beholde denne bilen, samtidig som at dette beviser at Tesla er et forferdelig selskap som alle andre bør holde seg langt unna.

For all del, Mippen skulle utvilsomt hatt pengene tilbake innen 14 dager, men resten er bare surmuling over bagateller. Hadde jeg klaget på fargeforskjeller i dørkarmen på de andre bilmerkene jeg har hatt, ville jeg ha blitt møtt med hånlig latter.

Jeg regner med at du har lest tråden du snakker om og skjønner at "en liten fargeforskjell inne i dørkarmen" ikke er hele grunnen for returen. Husk også at den tråden ble opprettet 13 uker etter han leverte tilbake bilen, altså 11 uker etter han skulle hatt penger på konto. Dersom du har lest tråden skjønner du at den handler om Teslas kundeservice og manglende vilje til å følge norsk lov mer enn kvalitetsproblemene som Model 3 er kjent for.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på fredag 19. juli 2019, klokken 12:18
For all del, Mippen skulle utvilsomt hatt pengene tilbake innen 14 dager, men resten er bare surmuling over bagateller. Hadde jeg klaget på fargeforskjeller i dørkarmen på de andre bilmerkene jeg har hatt, ville jeg ha blitt møtt med hånlig latter.

Det er et faktum at det er visse normer en må følge mhp. lakk - har selv fått lakkert om panser på en ny Audi A4 i sin tid som følge av produksjonsfeil - dette ble ordnet uten diskusjoner av hva mange mener er norges verste firma - Møller.
Personlig er jeg mer opptatt av lakk enn av en reduksjon på batteriet på 10%, eller at 0-100 går 1 sek saktere enn annonsert.
Men det er nå bare meg - folk er forskjellige og det er derfor det finnes normer og regler som produsenter må følge.
Mippen får svare for seg selv mhp. hva det var som gjorde at han benyttet seg av den retten han hadde, men det var en rett han hadde og det blir bare for dumt å gå til angrep på mannen som benyttet seg av noe han hadde full rett til å gjøre.
Skal vi gå til angrep på alt og alle som benytter seg av de lover og regler som gjelder bare fordi vi der og da ikke liker det?

Ellemelle

Jeg støtter Mippen i hans rett til å angre, og at han skulle fått pengene for lenge siden, ingen tvil om det.

Men der slutter også min sympati.
Fargeforskjell inni dørkarmen er en bagatell. Min bil hadde kun grunning der, uten at jeg lagde sirkus ut av det.

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på fredag 19. juli 2019, klokken 13:30
Jeg støtter Mippen i hans rett til å angre, og at han skulle fått pengene for lenge siden, ingen tvil om det.

Men der slutter også min sympati.
Fargeforskjell inni dørkarmen er en bagatell. Min bil hadde kun grunning der, uten at jeg lagde sirkus ut av det.

At du mener fargeforskjell er en bagatell får så være - han benyttet den retten han hadde og hvilke begrunnelser han måtte
ha for å benytte angreretten er egentlig uvesentlig - det er ikke opp til oss å dømme eller fordømme noen som benytter retten man
har - da er vi på ville veier der personlige preferanser styrer alt. 

DagfinnN

Skjønner at Mippen er forbannet. Men håper han er mann nok til IKKE å bare postere negativitet her nå i all framtid.  Da forsvinner all min sympati. Vi får mer enn nok neg. artikler om Tesla og det er mer enn nok lykketroll som knapt gjør noe annet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Mippen

#24
Sitat fra: Ellemelle på fredag 19. juli 2019, klokken 12:18
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 18. juli 2019, klokken 14:59
Ok, så ikke nok med at du hadde store problemer med Tesla, så hadde de du refererte det også? Samme type problem som deg eller?
Og Tesla har store problemer med service også?
Ja du skal ikke se bort fra det.
Husk at hele utgangspunktet for denne returen var at Mippen etter et par dager oppdaget at det var en liten fargeforskjell inne i dørkarmen, som ble oppdaget da han fikk tilstrekkelig lys der.
Og siden han foretrekker å drikke kaffe'n sittende i setet med åpen dør, betyr det at det var umulig for ham å beholde denne bilen, samtidig som at dette beviser at Tesla er et forferdelig selskap som alle andre bør holde seg langt unna.

For all del, Mippen skulle utvilsomt hatt pengene tilbake innen 14 dager, men resten er bare surmuling over bagateller. Hadde jeg klaget på fargeforskjeller i dørkarmen på de andre bilmerkene jeg har hatt, ville jeg ha blitt møtt med hånlig latter.

Det var ikke bare en liten fargeforskjell, det var totalt manglende lakk på nedsiden av dørene innvendig. Grunningen var godt synlig. Ble spurt om jeg hadde brukt plastidip på bilen av noen på parkeringsplassen (spray folie/gummi lakk). Demobilene var helt strøken i forhold selv om lakken var tynnere på aktuelle områder. Det var også støvkorn i lakken bak på bilen og noen små riper foran på "snuten" som Tesla ikke ville utbedre på utlevering. Jeg måtte krangle med de for å få de til å notere det ned, og det kunne ta noen måneder før jeg fikk svar på om de ville gjøre noe sa de. Men jeg måtte være forberedt på nei. Er tross alt en billig bil sa de. Det hadde kostet Tesla så lite å utbedre tingene, men i stedet behandlet de meg som en idiot og da ble det retur. I tillegg var det litt andre ting som homelink som ikke ville fungere og autopilot med fsd som fungerte dårlig. Hadde også litt tull med ryggekamera og at skjermen slo seg av og på. De siste tingene fikk jeg ikke tid til å forske så mye på. Håpet egentlig at det bare var SW problemet og ventet derfor på neste oppdatering som kanskje fikset det. Dårlig lakk, elendig kundebehandling og irritasjonsmomenter med bilen var alt med å medvirkende. Når det er sagt har jeg eid og disponert mange ulike biler i ulikeprisklasser opp gjennom årene, og ingen utenom Tesla har vært så dårlig lakkert. Selv den første bilen jeg kjøpte og pimpet når jeg var 18 (Lada) hadde lakk over alt.

Sitat fra: DagfinnN på fredag 19. juli 2019, klokken 15:28
Skjønner at Mippen er forbannet. Men håper han er mann nok til IKKE å bare postere negativitet her nå i all framtid.  Da forsvinner all min sympati. Vi får mer enn nok neg. artikler om Tesla og det er mer enn nok lykketroll som knapt gjør noe annet.

Jeg har ikke interesse av å spre propaganda mot Tesla, men i en debatt må man ha flere synspunkt. Hvis ikke blir det ikke nyansert.
Fremtiden er elektrisk.

automat

Må Mippens mislykkede Teslakjøp diskuteres også i denne tråden? Blir ikke det debattert nok i andre tråder på forumet?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 19. juli 2019, klokken 18:23
Må Mippens mislykkede Teslakjøp diskuteres også i denne tråden? Blir ikke det debattert nok i andre tråder på forumet?

Godt poeng,her handler det om verveprogrammet.

Er det en bra ting med slike program?

Hvorfor skal Tesla bruke ressurser på slikt?

automat

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. juli 2019, klokken 18:36


Er det en bra ting med slike program?

Hvorfor skal Tesla bruke ressurser på slikt?

Tesla har jo hatt en bevisst strategi om å unngå tradisjonell reklame, og i det bildet passer jo vervepremier bra.

Men vervingen har klart noen uheldige sider. Når vervekoder spres og markedsføres i stor stil, og noen t.o.m. betaler for at folk skal bruke den, da syns jeg det har gått vel langt.

Og han som vervet meg hadde en ganske lett jobb. Jeg spurte om å få bruke vervekoden hans, for å få 8000kr i rabatt og fri superlading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. juli 2019, klokken 18:36
Er det en bra ting med slike program?

Hvorfor skal Tesla bruke ressurser på slikt?

Det er jo bra for den som verver, samt bra for den som uansett skal ha seg Tesla.
Dersom noen lar seg overtale til å kjøpe Tesla pga. verveprogrammet så kan det jo være negativt. Tviler egentlig på at det har vært utløsende faktor for så mange.

Fra Tesla sitt ståsted så gir jo dette masse gratis reklame, og er sikkert mye billigere enn tradisjonell reklame.

Alt i alt ser jeg ingen betenkeligheter med et slikt verveprogram. Tesla er heller ikke eneste bilforhandler som har et verveprogram.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på fredag 19. juli 2019, klokken 19:45
Fra Tesla sitt ståsted så gir jo dette masse gratis reklame, og er sikkert mye billigere enn tradisjonell reklame.

Alt i alt ser jeg ingen betenkeligheter med et slikt verveprogram. Tesla er heller ikke eneste bilforhandler som har et verveprogram.

Hvilken annen bilforhandler har slike verveprogram?

Ville det være mer fornuftig bruk av penger fra Tesla sin side og bruke ressursene som de bruker på vervekampanje på andre
utgiftsposter?

Dersom noen kjøper Tesla som følge av verving fra en venn - og det viser seg at kjøpet ikke slår heldig ut - er det noe å tenke på for den som verver?

Hva med informasjonen som Tesla samler opp der en kobler sammen verver og den som blir vervet - er det noen betenkeligheter her mhp. personvern? Jeg antar da at vervekoden faktisk er fått av en venn - ikke via et søkeoppslag på nett?
Hva om Tesla solgte informasjon om ververe og vervede til en bank/forsikringsselskap/butikkkjede ellere lignende og brukte personlige meldinger ala : "Hei Per - ser du har handlet bil på anbefaling av Alf - nå har vi et kjempetilbud som Alf allerede har benyttet"...osv... Er dette ok markedsføring?
Eller la oss si Tesla brukte dette aktivt i sin markedsføring av en ny modell og gjorde en personlig vri på denne der de tok inn flere ledd av vervekjeden : "Hei Per - Hele vennekretsen din har nå fått tilbud om å kjøpe den nye Model Y til en fantastisk pris - Alf som anbefalte deg Tesla Model X har allerede handlet - og nå har vi en kjempekampanje til deg og alle i din krets..."
Osv...

Personlig er jeg litt fremmed for slike kampanjer og liker dem ikke, men så misliker jeg jo også f.eks power sine kampanjer der de vil dytte på deg en sykkel dersom du handler en annen dyr vare......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA