Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har jeg blitt lurt?

Startet av Elgolferen, tirsdag 16. juli 2019, klokken 23:24

« forrige - neste »

Elgolferen

Sitat fra: gr på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:27
Teslabjørn kjørte nettopp SR+ på det forbruket der i 90km/t, han kom vel frem til 400km på 49kWh batteri, så det er nok ikke urealistisk.

Sitat fra: Elgolferen på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:00
Jeg mener at når selger opplyser om at rekkevidde som er oppgitt for den bilen jeg handler er 600km WLTP, ikke nevnt EPA.
Det er ikke displayet i bilen som bestemmer verken hvor langt bilen faktisk går eller hva den er rated til iht. WLTP. EPA er mye mer realistisk, og det er mye bedre å ha realistisk rekkeviddeanvisning enn noe som er lite oppnåelig.

Sitat fra: Elgolferen på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:00Da er det ganske spesielt å se 100km mindre på telleren, men så klart er sikkert ikke mulig å forholde seg til det tallet, men han skrev ikke i mailen "din Tesla har en rekkevidde på 600km WLTP... Men bare dersom du har kjøpt modellen med dette batteriet, den nyeste hw og at bilen er helt oppdatert."
Hvorfor er det spesielt å se noe annet på telleren? Det er et forsøk på realistisk anvisning, mens WLTP er en målestandard. Selger har opplyst hva WLTP-ratingen på bilen er, ikke hva den vil vise i displayet. Hvis du kommer fra e-Golf, som nicket ditt tilsier, så vet du vel godt at den er oppgitt til 190km eller 300km NEDC, men at verken display eller realistisk rekkevidde er i nærheten av NEDC-ratingen. Det blir ikke noe mer feil av den grunn - det er oppgitt iht. en målestandard. Heldigvis er WLTP mer realistisk enn NEDC, men personlig syns jeg at den også er for optimistisk.

AWD har til sammenligning 560km WLTP.

Fordi jeg selv har eid og er selger av blandt annet elbiler, og når jeg selger til mine kunder oppgir jeg rekkevidde fra produsent, men også samtidig hva realistisk rekkevidde vil være og at den vil reguleres iforhold til klimatiske- og kjøreforhold.

Men jeg har selv aldri eid en Tesla og ikke hadde noen andre tall å forholde meg til enn hva selger ga meg på tidspunktet jeg kjøpte bilen.

Takk for alle svar så langt. Tesla eierskapet er noe helt nytt for meg, og hadde bare forventet ett høyere tall på displayet enn hva jeg fikk ettersom bilen er helt ny, men nå har jeg fått tips og hint så da er jeg hjulpen 😊 takk for hjelp!

TøddiVedder

Energy grafen viser rekkevidden basert på forbruk siste 50km etc. Så den er fin å bruke også

geear

Uansett er det bare å glede seg over at du har elbilen som har lengst realistisk rekkevidde på markedet i dag (kanskje omtrent delt med S100D?), så bedre får du ikke. ;)

Ved salg av ny bil i Europa nå er det forøvrig krav om å oppgi WLTP, så det er nok ikke Tesla sitt valg å forholde seg til WLTP (eller NEDC som var før), de oppgir EPA på Model 3, og X/S solgt før dette kom med to valg for rekkeviddeanvisning, rated (helt urealistisk) og typical (oppnåelig i godt vær uten motorvei).

Vet ikke om Teslabjørn har gjort rekkeviddetest i 90km/t på LR RWD enda, men han har gjort det på LR AWD, og oppnådde 560km, som også er WLTP.

https://www.youtube.com/watch?v=KJpz5imqW5U

turfsurf

Sitat fra: gr på onsdag 17. juli 2019, klokken 13:52
Uansett er det bare å glede seg over at du har elbilen som har lengst realistisk rekkevidde på markedet i dag (kanskje omtrent delt med S100D?), så bedre får du ikke. ;)


Model S LR er vel den med lengst rekkevidde. S100D finnes vel ikke lengre (som ny).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Nitpicking. ;)

600 eller 610 er same same.

turfsurf

Sitat fra: gr på torsdag 18. juli 2019, klokken 09:02
Nitpicking. ;)

600 eller 610 er same same.
Det er vel mere enn en mil forskjell på 100D og LR Raven. Det er vel snakk om 10-15%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Var da voldsomt...

Ikke 100D og LR Raven, men 3 LR RWD og S LR. De har WLTP på hhv. 600 og 610km. Altså er det de bilene som går lengst på markedet i dag. 10km er ubetydelig i den sammenheng.

OlaM

Sitat fra: Elgolferen på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:00
Jeg mener at når selger opplyser om at rekkevidde som er oppgitt for den bilen jeg handler er 600km WLTP, ikke nevnt EPA.


Du tar ikke helt feil og det hadde vært innafor å gi Tesla litt kjeft for det. De som jobber der sier veldig mye rart, at Model 3 klarer 600 km er ikke på topp 10 av rare ting en gang.

Men det er faktisk realistisk å klare 600 på norske sommerveier med noen 60-soner og litt flat topografi. Og for komforten på langturen din så tror jeg du uansett vil ta kortere etapper eller lade en skvett ved kaffestopp, det er ikke så digg ferie å pushe de grensene uansett.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA