Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har jeg blitt lurt?

Startet av Elgolferen, tirsdag 16. juli 2019, klokken 23:24

« forrige - neste »

Elgolferen

Når jeg var hos Tesla for å handle meg en sr+ i mars, ble vi raskt enige om at alternativet LR rwd var ett bedre valg basert på to faktorer.

1. Ventetiden ville halveres.
2. Ifølge selger oppgitt rekkevidde skulle være 600km etter WLTP standard både skriftlig per mail og muntlig ved bestilling.

Ladet i dag til ca 100% og fikk opp 502km til rådighet. 100km differanse er jo relativt stor forskjell. Eller er det meg som blingser her? 

Daniel_0007

Er vel basert på hvordan man kjører, man får ikke 600 uansett hvis man kjører noe fortere enn 80 km/t
Model 3 2019 LR Rwd

Autowinder

Det er standardestimat på rekkevidde du ser, likt for alle TM3. Tallet variere med batteriets størrelse såklart. Jeg får alltid opp 498 km men har passert WLTP lengden i sommer. Det er opp til deg om du kjører forsiktig nok til å se 600 km passert. Ikke umulig med lett fot på gassen. :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Elgolferen


sylwester

Så for TM3 brukes fremdeles en fast Wh/km til å si hvor mange km du har til rådighet?
Er den basert på EPA?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

samotholt

1. Ja
2. Ja, eller ihvertfall temmelig nært (EPA er 310 miles, dvs. nesten 500 km).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Kartelaven

Som nevnt er estimert rekkevidde i bilen oppgitt i EPA (USA standard) ikke WLTP.

Min LR RWD som aldri har vært ladet til 100% i mitt eie.
Kan omregnes til å ha en display-rekkevidde på 526 km ved 100%

Har du kjørt alle software oppdateringer? Den lille økningen fra 500 til 525km på LR RWD er en del av en oppdatering. Men du må vite at det ikke er av betydning hva som oppgis i displayet - hvis du har gammel software, batteriet og den faktiske rekkevidden er uforandret.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Elgolferen

Jeg mener at når selger opplyser om at rekkevidde som er oppgitt for den bilen jeg handler er 600km WLTP, ikke nevnt EPA.

Da er det ganske spesielt å se 100km mindre på telleren, men så klart er sikkert ikke mulig å forholde seg til det tallet, men han skrev ikke i mailen "din Tesla har en rekkevidde på 600km WLTP... Men bare dersom du har kjøpt modellen med dette batteriet, den nyeste hw og at bilen er helt oppdatert."

Synes bare det er litt merkelig at forum sier at LR rwd har blitt oppdatert fra 500-525 i en oppdatering når selger forsikrer meg at den er oppgitt til å ha lenger rekkevidde en awd.

Selv lader jeg mellom 20-80%. Men ønsket å se hva rekkevidde jeg hadde tilgjengelig før jeg skal på langtur i august.

Øyvind.h

Om du vil ha et kunstig høyt tall på skjermen kan du vel bare bytte til rated istedenfor typical? Tror det er settings - display og bytte nederst på siden. Da får du et høyere, men urealistisk tall som fast visning.

Selv bruker jeg prosent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:04
Om du vil ha et kunstig høyt tall på skjermen kan du vel bare bytte til rated istedenfor typical? Tror det er settings - display og bytte nederst på siden. Da får du et høyere, men urealistisk tall som fast visning.

Selv bruker jeg prosent.

Kan ikke switche Model 3 over til å vise Rated KM. Den viser kun Typical (EPA)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

AL76

Som nevnt er det som vises bare et estimat basert på et forbruk på ca. 0,15 kw/km. Hvis man tar utg. pkt.  i 75kw batteri, og deler dette på 600km, så må man ha et forbruk på 0,125 kw/km (125w/km)for å nå 600 km med et fulladet batteri. Jeg kjørte fra Bergen til Sandvika via Hardangervidden for litt over en uke siden. Dette med en LR AWD, som skal ha litt høyere forbruk en LR RWD. Fikk et snitt på 129w/km på turen. Fra Gol til Sandvika hadde jeg et snitt på 121w/km. Med snittet jeg hadde fra Gol, skulle jeg i teorien kunne klart å kjøre ca. 620km på en full lading. Temperatur, fart og evt. motbakker spiller inn.

geear

Teslabjørn kjørte nettopp SR+ på det forbruket der i 90km/t, han kom vel frem til 400km på 49kWh batteri, så det er nok ikke urealistisk.

Sitat fra: Elgolferen på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:00
Jeg mener at når selger opplyser om at rekkevidde som er oppgitt for den bilen jeg handler er 600km WLTP, ikke nevnt EPA.
Det er ikke displayet i bilen som bestemmer verken hvor langt bilen faktisk går eller hva den er rated til iht. WLTP. EPA er mye mer realistisk, og det er mye bedre å ha realistisk rekkeviddeanvisning enn noe som er lite oppnåelig.

Sitat fra: Elgolferen på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:00Da er det ganske spesielt å se 100km mindre på telleren, men så klart er sikkert ikke mulig å forholde seg til det tallet, men han skrev ikke i mailen "din Tesla har en rekkevidde på 600km WLTP... Men bare dersom du har kjøpt modellen med dette batteriet, den nyeste hw og at bilen er helt oppdatert."
Hvorfor er det spesielt å se noe annet på telleren? Det er et forsøk på realistisk anvisning, mens WLTP er en målestandard. Selger har opplyst hva WLTP-ratingen på bilen er, ikke hva den vil vise i displayet. Hvis du kommer fra e-Golf, som nicket ditt tilsier, så vet du vel godt at den er oppgitt til 190km eller 300km NEDC, men at verken display eller realistisk rekkevidde er i nærheten av NEDC-ratingen. Det blir ikke noe mer feil av den grunn - det er oppgitt iht. en målestandard. Heldigvis er WLTP mer realistisk enn NEDC, men personlig syns jeg at den også er for optimistisk.

AWD har til sammenligning 560km WLTP.

Amoss

Sitat fra: Elgolferen på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:00
Jeg mener at når selger opplyser om at rekkevidde som er oppgitt for den bilen jeg handler er 600km WLTP, ikke nevnt EPA.

Så vidt jeg vet er i dag WLTP den eneste målemetoden som er lovlig å bruke i markedsføring av bilen i Europa. Dette fungerer normalt greit nok for å sammenligne rekkevidde på forskjellige biler mot hverandre, men ikke like godt for å estimere akkurat hvor langt DU kommer med DIN kjøring i DIN topografi og under DINE klimatiske forhold.

Noe annet er hva fabrikanten selv mener er realistisk, og derved opplyser i bilen. Her ser det ut til at Tesla baserer seg på at EPA er ett mer realistisk estimat, men de står her helt fritt til å basere estimatet på hva de selv ønsker.
Model S 85D

Autowinder

#13
Bare nevner, abetterrouteplanner.com oppgir for en tenkt tur på 1825km LR RWD på tørre veier og 8°C gir ladetid på 3:05 med 18'' aero wheels. Mens med 19'' hjulene og ellers alle parametre like gir en ladetid på 3:13. Så skal du virkelig ta innersvingen på han selgeren, må du si fra at han trolig heller ikke skriftlig sa noe om LENGRE ladetid (=kortere rekkevidde) med større hjul?
Du har muligens blitt lurt, men det er ikke selgerens feil ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Tellus

#14
En god tommelfingerregel er at WLTP range er nær det lengste du kan kjøre under gode forhold. Med andre ord bør du ha denne rekkevidden når:

- Det er varmt i været
- Du holder deg unna motorveier
- Kjører tur/retur eller en sløyfe slik at høydeforksjell og vindforhold har lite eller ingen ting å si.
- Klima slått av

Under slike forhold tipper jeg du får rundt 550-600 km rekkevidde etter hva jeg kan lese fra andres erfaringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA