Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe e-golf 2016/2017 pre FL

Startet av tae, tirsdag 16. juli 2019, klokken 14:05

« forrige - neste »

tae

Jeg er førstegangs elbilkjøper og vurderer en e-golf 2016 el. 2017 modell pre FL. Rett og slett fordi rekkevidde ikke er et kriterie. Bilen vil i hovedsak brukes som pendlerbil til jobb og småkjøring i byen samt «barnehagebuss».

Hvilke fallgruver er det? Jeg har lest forumet opp og ned i mente og føler jeg gjør et riktig valg. Hva kan dere som har eller har hatt e-golf fortelle? Hva er dere fornøyd med, og hva savner dere?

Bilen jeg har landet på er denne https://www.finn.no/147646508

Riktig utstyrt føler jeg, mangler ingenting i forhold til hva jeg mener den bør ha. At forhandleren tar min 15 år gamle dieselgolf i bytte og slår av 20000 på prisen gjør heller ikke noe.

Budsjett forøvrig er rundt 200, men kan strekke meg til 250 om jeg blir overtalt av dere til et bedre kjøp.

4Matic Fanatic

Kona og jeg kjøpte 2 slike vinteren 2015, en med og en uten varmepumpe. Den ene har vi enda, den andre solgte jeg i januar med ~90' på telleren.
Største sparebøssen jeg har hatt som bil, ladet og kjørte i 4 år. Fikk en stein gjennom radiatoren første vinteren, det var vel eneste utgiften jeg hadde på bilen ut over servicer og dekk. Byttet skiver bak før jeg solgte den, forresten.

Knallgod bil å kjøre, 'normalt' utseende og Golf er jo Golf, den funker overalt.

Det som dro ned for min del var at rekkevidden var akkurat for kort til å kjøre tur/retur jobb og deretter noe ettermiddagstrafikk med unger og sånt. Blir det kaldt ramler rekkevidden fort, spesielt ved gjentatte småturer/ny oppvarming. Ellers savnet jeg 4Matic'en på vinterføre, men det er jo litt avhengig av terrenget du ferdes i .

Når det gjelder den du snakker om nå - synes JEG det er alt for mye penger, selv om du mener du ikke trenger rekkevidden ville jeg pantet noen flere flasker og fått tak i en 300km-bil...

tae

#2
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 16. juli 2019, klokken 20:51
Kona og jeg kjøpte 2 slike vinteren 2015, en med og en uten varmepumpe. Den ene har vi enda, den andre solgte jeg i januar med ~90' på telleren.
Største sparebøssen jeg har hatt som bil, ladet og kjørte i 4 år. Fikk en stein gjennom radiatoren første vinteren, det var vel eneste utgiften jeg hadde på bilen ut over servicer og dekk. Byttet skiver bak før jeg solgte den, forresten.

Knallgod bil å kjøre, 'normalt' utseende og Golf er jo Golf, den funker overalt.

Det som dro ned for min del var at rekkevidden var akkurat for kort til å kjøre tur/retur jobb og deretter noe ettermiddagstrafikk med unger og sånt. Blir det kaldt ramler rekkevidden fort, spesielt ved gjentatte småturer/ny oppvarming. Ellers savnet jeg 4Matic'en på vinterføre, men det er jo litt avhengig av terrenget du ferdes i .

Når det gjelder den du snakker om nå - synes JEG det er alt for mye penger, selv om du mener du ikke trenger rekkevidden ville jeg pantet noen flere flasker og fått tak i en 300km-bil...
Takk for godt svar!

Jeg glemte å nevne at dette vil være en bil nummer to, det er mye av grunnen til at rekkevidden ikke er like viktig.

Hvordan oppfører den seg på vinterføre? Jeg ser du savnet 4Matic. Nummer en-bilen i dag er en Outlander PHEV som ikke akkurat sliter i en normal «Østfold-vinter».

Hva gjelder pris så er det vanskelig å bli klok synes jeg. Akkurat den jeg linker til er vel en av de rimeligste på Finn ift. utstyr og km-stand, men det er mange håpefulle selgere der ute...

4Matic Fanatic

Sitat fra: tae på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:47
Hvordan oppfører den seg på vinterføre? Jeg ser du savnet 4Matic.
Når man er vant med 4-hjulstrekk blir alt annet fort puslete. På vanlig vei funker den helt topp, men har en kneik opp til husveggen hjemme hvor den gjerne må ha tilfart på vinteren, mens E-klassen og Jaguaren kan rygges sakte opp.

Oddaa

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 17. juli 2019, klokken 08:48
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 16. juli 2019, klokken 20:51
Når det gjelder den du snakker om nå - synes JEG det er alt for mye penger, selv om du mener du ikke trenger rekkevidden ville jeg pantet noen flere flasker og fått tak i en 300km-bil...

Dette.
Å betale så mye for en bil med så kort rekkevidde er galskap i dagens bruktmarked.
Med mindre du har null bekymringer for annenhåndsverdi.
Er det gitt at tapet - i kroner - blir mindre av å kjøpe en bil med lenger rekkevidde?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

4Matic Fanatic

Sitat fra: Oddaa på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:03
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 17. juli 2019, klokken 08:48
Å betale så mye for en bil med så kort rekkevidde er galskap i dagens bruktmarked.
Med mindre du har null bekymringer for annenhåndsverdi.
Er det gitt at tapet - i kroner - blir mindre av å kjøpe en bil med lenger rekkevidde?
Ikke nødvendigvis, verdien går jo ikke til 0 med det første selv om rekkevidden er bare 10-15 mil. Mange klarer seg med det.
Men si at tapet blir tilsvarende stort for en bil som koster 50' mer i utgangspunktet og du da har hatt en nyere bil med lengre rekkevidde hele tiden?

tae

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 17. juli 2019, klokken 08:48
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 16. juli 2019, klokken 20:51
Når det gjelder den du snakker om nå - synes JEG det er alt for mye penger, selv om du mener du ikke trenger rekkevidden ville jeg pantet noen flere flasker og fått tak i en 300km-bil...

Dette.
Å betale så mye for en bil med så kort rekkevidde er galskap i dagens bruktmarked.
Med mindre du har null bekymringer for annenhåndsverdi.

Mulig det er galskap, jeg er litt gæren, men jeg har ingen bekymringer for annenhåndsverdi da den er tiltenkt rollen som bil nummer to i «all overskuelig fremtid».

Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger, kom gjerne også med forslag til andre biler jeg bør vurdere. Jeg har vært inne på tanken ang. Soul, men jeg har enda ikke klart å overtale fruen, som synes den er mindre pen..

4Matic Fanatic

Sitat fra: tae på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:29
...den er tiltenkt rollen som bil nummer to i «all overskuelig fremtid..
Bare vær klar over at du nok oppdager at i praksis blir den bil nummer EN. Da kan litt ekstra rekkevidde være kjekt.

Soul? Er helt på linje med fruen der.... ::)

Marzo

Golfen er en solid bil også som elbil, og hvis rekkevidden holder i massevis så er det et godt valg.

Hvis du ikke har ladestasjon, anbefales det for å få fylt opp kjappere slik at bilen alltid er klar for en spontan tur når man minst hadde planlagt å dra.

Den aktuelle bilen du ser på er noe dyr, og første generasjons e-golf har vært tunge å selge en periode nå hvor alle må ha rekkvidde nok til å kjøre langtransport daglig. Men du sier du har fått en god rabatt og de tar gamle bilen i innbytte som gjør dealen god.
Ser ut til at bremseskivene bak er noe rusta så muligens de må byttes ved neste eu kontroll.
Den kunne nok også fått seg en god polering ser det ut som på bildene.
Ellers en veldig bra utstyrt bil med keyless og skinn som jeg ser på som viktigste utstyret.

Oddaa

Sitat fra: tae på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:29
Mulig det er galskap, jeg er litt gæren, men jeg har ingen bekymringer for annenhåndsverdi da den er tiltenkt rollen som bil nummer to i «all overskuelig fremtid».
I all overskuelig fremtid vil bilen også ha en gitt restverdi, selv om den går mot null. I bilsammenheng vil jeg kalle dette et forutsigbart regnestykke og dermed lav risiko. Og sammenlignet med å kjøpe en dyrere elbil med lang rekkevidde, f eks TM3, er jeg nokså sikker på at økonomien blir god.

Om rekkevidden dekker behovet ditt ville jeg bare slått til.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

chargedup

Hyundai Ioniq, BMW i3, Nissan Leaf, KIA Soul osv er alle alternativer. Som tidligere eier av førstegenerasjons i3 var jeg bare innom verkstedet for service de første 3,5 årene og var ellers strålende fornøyd (selv om rekkevidde var noe lav til bil nr 1).

Alle bilene har sine fordeler og ulemper i forhold til hverandre, men rundt 200' klassen ville jeg valgt 2017 Ioniq. Dette pga lavt forbruk og bedre hurtiglading enn de andre, selv om jeg personlig ikke er noen fan av utseendet og den mangler app.

Dersom jeg skulle hatt lavest totalkostnad i mitt eie for en bil nr 2 (som ikke trengte rekkevidde), ville jeg feks ha valgt en "gammel" Egolf eller i3 til rett over 100', eller en Leaf til enda mindre.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

tae

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:41
Sitat fra: tae på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:29
...den er tiltenkt rollen som bil nummer to i «all overskuelig fremtid..
Bare vær klar over at du nok oppdager at i praksis blir den bil nummer EN. Da kan litt ekstra rekkevidde være kjekt.

Soul? Er helt på linje med fruen der.... ::)

Det er kanskje det eneste som holder meg våken om natten nå, at dette på sikt blir en bil nummer én. MEN, Outlander'n er en leasingbil som skal byttes inn om to år. Innen den tid har det skjedd mye og jeg vil nesten garantert gå for en helektrisk nummer en med lenger rekkevidde når den tid kommer.

Jeg har forstått det slik at Soul'n deler folket nesten i to - De som meg, som synes den er kul, og resten som knapt klarer å se på den  ;)

Sitat fra: Oddaa på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:52
Sitat fra: tae på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:29
Mulig det er galskap, jeg er litt gæren, men jeg har ingen bekymringer for annenhåndsverdi da den er tiltenkt rollen som bil nummer to i «all overskuelig fremtid».
I all overskuelig fremtid vil bilen også ha en gitt restverdi, selv om den går mot null. I bilsammenheng vil jeg kalle dette et forutsigbart regnestykke og dermed lav risiko. Og sammenlignet med å kjøpe en dyrere elbil med lang rekkevidde, f eks TM3, er jeg nokså sikker på at økonomien blir god.

Om rekkevidden dekker behovet ditt ville jeg bare slått til.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er det jeg tenker også! Jeg har ikke finregnet på det, men at jeg kommer bedre ut med denne enn en 15 år gammel dieselgolf sier seg kanskje selv.. Rekkevidden dekker behovet i dag, men ser jo kanskje at jeg bør vurdere en med lenger rekkevidde.

Sitat fra: Marzo på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:42
Golfen er en solid bil også som elbil, og hvis rekkevidden holder i massevis så er det et godt valg.

Hvis du ikke har ladestasjon, anbefales det for å få fylt opp kjappere slik at bilen alltid er klar for en spontan tur når man minst hadde planlagt å dra.

Den aktuelle bilen du ser på er noe dyr, og første generasjons e-golf har vært tunge å selge en periode nå hvor alle må ha rekkvidde nok til å kjøre langtransport daglig. Men du sier du har fått en god rabatt og de tar gamle bilen i innbytte som gjør dealen god.
Ser ut til at bremseskivene bak er noe rusta så muligens de må byttes ved neste eu kontroll.
Den kunne nok også fått seg en god polering ser det ut som på bildene.
Ellers en veldig bra utstyrt bil med keyless og skinn som jeg ser på som viktigste utstyret.

Jeg og synes dealen er god, at jeg blir kvitt dieseltraktoren er bare et plus. Jeg og så at bremseskivene bak var noe rustet, så det må jeg undersøke nøyere ved en ev. neste prøvekjøring.

Ladestasjon har jeg i dag, med T2 uttak, så lading blir ikke et problem. Kan også lade på jobb og hos venner/familie utenfor egen by.

Jeg ville ev. sendt den rett til lakkrens/polering og forsegling med en gang den var i mitt eie ;)

Sitat fra: chargedup på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:57
Hyundai Ioniq, BMW i3, Nissan Leaf, KIA Soul osv er alle alternativer. Som tidligere eier av førstegenerasjons i3 var jeg bare innom verkstedet for service de første 3,5 årene og var ellers strålende fornøyd (selv om rekkevidde var noe lav til bil nr 1).

Alle bilene har sine fordeler og ulemper i forhold til hverandre, men rundt 200' klassen ville jeg valgt 2017 Ioniq. Dette pga lavt forbruk og bedre hurtiglading enn de andre, selv om jeg personlig ikke er noen fan av utseendet og den mangler app.

Dersom jeg skulle hatt lavest totalkostnad i mitt eie for en bil nr 2 (som ikke trengte rekkevidde), ville jeg feks ha valgt en "gammel" Egolf eller i3 til rett over 100', eller en Leaf til enda mindre.

Jeg har óg vurdert i3 og Ioniq, men de faller i gjennom litt pga. utseende, men mest fordi de ikke har mulighet for taklast. Jeg glemte å nevne det i innledende innlegg, beklager det, men jeg må kunne ha takstativ for sykkel/ski og sånn jeg har forstått det så er hverken i3 eller Ioniq godkjent for dette i dag? Ellers ser de ut som veldig gode utfordrere til e-golf - Jeg har prøvekjørt de begge og sitter igjen med gode inntrykk.


Igjen, takk alle som tar seg tid for å svare meg. veldig nyttige tilbakemeldinger jeg kan ta med meg videre! :)

4Matic Fanatic

Sitat fra: chargedup på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:57
...den mangler app.
Ja, det glemte jeg å si når det gjelder eGolf siden jeg er blitt så godt vant i I-Pace'n:
Appstyringen var helt for jævlig dårlig de 3 årene jeg fikk det gratis på bilene våre, har ikke gidda fornye for konebilen men det kan jo hende de har fått kontroll på det nå?  Ufattelig tregt, ustabil respons, stadige endringer og nedetid på sentrale løsninger.

Det man trenger raskt tilgjengelig er aktivering av klima, enten det gjelder oppvarming på vinteren eller kjøling på sommeren, og det funket rett og slett drita dårlig.

tae

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: chargedup på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:57
...den mangler app.
Ja, det glemte jeg å si når det gjelder eGolf siden jeg er blitt så godt vant i I-Pace'n:
Appstyringen var helt for jævlig dårlig de 3 årene jeg fikk det gratis på bilene våre, har ikke gidda fornye for konebilen men det kan jo hende de har fått kontroll på det nå?  Ufattelig tregt, ustabil respons, stadige endringer og nedetid på sentrale løsninger.

Det man trenger raskt tilgjengelig er aktivering av klima, enten det gjelder oppvarming på vinteren eller kjøling på sommeren, og det funket rett og slett drita dårlig.

Det er vel den gjengse oppfatning, det lille jeg har lest om emnet, at appstyring av e-golf var/er ræva. Og prisen for fornyelse var visst nokså høy, rundt 1600,- for to år?

Kanskje noen som har fornyet/fortsatt har gratis kan fortelle hvordan appstyring av e-golf oppleves i dag?

Oddaa

Sitat fra: tae på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:35
Det er vel den gjengse oppfatning, det lille jeg har lest om emnet, at appstyring av e-golf var/er ræva. Og prisen for fornyelse var visst nokså høy, rundt 1600,- for to år?

Kanskje noen som har fornyet/fortsatt har gratis kan fortelle hvordan appstyring av e-golf oppleves i dag?

For meg har appstyringen fungert bedre enn hva en får inntrykk av i dette forumet. Men den er mindre stabil enn Volvos sin løsning etter vår erfaring.

Fikk nettopp en utvidelse fra 3 til 4 år gratis.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA