Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OBDII port - alltid strøm

Startet av s133, tirsdag 16. juli 2019, klokken 13:51

« forrige - neste »

s133

Vurderer å bruke OBDII port til dashcam. Kan noen bekrefte om den gir strøm også når bilen er av?

geear

Det gjør den. Men du kan risikere å kjøre 12V tomt om den står lenge uten tenning på eller lader tilkoblet.

s133

Takk

Kamera skal koble ut hvis spenning blir under ett visst nivå, men jeg vet ikke om den funksjonen vil fungere her, eller om den krever kobling i sikringsboksen

geear

Fungerer sikkert fint den, måler vel bare spenning og kutter på 11,8 eller et eller annet. Mest sannsynlig vil det gå helt fint siden den sikkert er tilpasset fossilbil som trenger mye futt igjen i 12V for å starte, elbilen trenger bare nok til å få startet opp bilens systemer og da starter også DC-DC fra hovedbatteriet. Hadde et billig 1-kanals dashcam i e-Golf selv, stod et par uker uten at det ble noe problem med 12V.

s133

Setter pris på utdypelsen :) har ikke mye greie på dette selv

Oddaa

Monterte dashcam med spenningsvakt for et år siden. Bilen har blitt påkjørt en gang etter dette, men det finnes selvsagt ikke noe film fordi spenningsvakten hadde kuttet kameraet. Burde vel heller montert et backup-batteri eller noe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

Jeg hadde dashcam uten spenningsvakt og hadde altså ingen problem. Det var nok nede i 11,5 en gang, men bilen startet fint. En spenningsvakt hadde nok kuttet kamera før det.

Oddaa

Har vurdert å koble bort spenningsvakten, men har også en 4g ruter som står på og er redd for å glemme å koble fra når nødvendig.  F eks når bilen blir stående på flyplassen 2-3 uker i slengen - kjedelig om en skulle komme hjem til tomt 12V batteri.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Amatøren

Skal ikke stå så lenge før batteri spenningen blir faretruende lav.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

#9
Jeg fikk ikke det varselet i løpet av et par år, selv på nærmere et par uker (muligens 12 dager) med kontinuerlig dashcam uten lading. Men hadde ikke noen 4G-router stående tilkoblet, og 4G router kan nok fort trekke mer. Det var i tillegg et ganske enkelt kamera, men stod på hele tiden og hadde støt og bevegelsesdeteksjon, Blueskysea G1W-CB. Et 2-kanals med wifi/blåtann trekker fort en del mer.

Mener det kun var 56Ah batteri i vår e-Golf, så batteriet er lite og kan tømmes kjapt.

Amatøren

#10
Jeg hadde bare et BlackVue DR750S-2CH.

Tror det trekker en del strøm. Hvis det trekker gjevnt 0,5 A når bilen står stille så skal det ikke stå i mange dagene før batteriet går tomt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Ja, det bruker en del, har samme i Model X, men den vedlikeholdslader 12V kontinuerlig. 0,5A er nok ikke urealistisk, og 4G routeren din trakk sikkert like mye som blackvue, så hvis du trakk nærmere 1A er det ikke rart batteriet ditt fikk lav spenning etter kort tid.

Blackvue trekker en del mindre om du slår av wifi..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA