Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjeller fra 2019 til 2020 biler

Startet av snowman, tirsdag 16. juli 2019, klokken 08:19

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: TM på søndag 06. oktober 2019, klokken 06:17
Høres ut som om de har en policy at programvaren til en bestemt årsmodell (hw versjon) bare skal feilrettes og ikke få ny / endret funksjonalitet. Tror kanskje den typiske kunden setter pris på det, så man ikke får tilbake en bil fra service som har andre menyer etc. enn den man leverte inn. Men kundegruppen som ønsker et statisk produkt blir nok mindre og mindre med årene. De som ønsker det sånn i dag må kanskje velge Tesla, Polestar eller andre nykommere ?

Ser den, og setter forsåvidt pris på at produsenten satser på å levere en ferdig bil når du kjøper den og ikke pusher ut nye feil mens jeg ligger og sover. Imidlertid burde det være rom for å gjøre enkle feilrettinger og introdusere noen nye funksjoner ifbm. service, og legge et A4 ark i bilen hvor det står f.eks;

Hva er nytt i e-tron quattro software v. XX.XXXX.XX 07.10.2019:

- Du kan nå koble til Apple AirPlay trådløst
- Trafikkdata vises nå på alle veistrekninger som har tilstrekkelig trafikk
- Du kan nå endre ladegrense fra appen
- e-tron ruteplanlegger fungerer nå som tenkt, med Ionity og alle andre ladestasjoner
- Vi har endret bensinpumpe symbolet en rekke steder i systemet
- Forvarme fungerer mens du hurtiglader, selv om SOC er under 20% ved ladestart.
- Bilen slår seg ikke lenger av når du setter deg inn igjen, etter å ha vært ute i 30 sekunder for å kaste søppel eller åpne bommen på hytteveien.
- Batteriprosent vises med tall instrumentet.
- Estimert batteriprosent ved ankomst neste stoppested vises hele tiden i kartet.
- Gi snarveier/adresser nytt navn ved å holde inne symbolet
- Generelle feilrettinger og forbedringer

Ellers har vi ikke tuklet for mye med systemet. Vi sees ved neste periodiske service! Hilsen Audi AG.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Korsmann

Sitat fra: elektro på onsdag 09. oktober 2019, klokken 19:26
Sitat fra: TM på søndag 06. oktober 2019, klokken 06:17
Høres ut som om de har en policy at programvaren til en bestemt årsmodell (hw versjon) bare skal feilrettes og ikke få ny / endret funksjonalitet. Tror kanskje den typiske kunden setter pris på det, så man ikke får tilbake en bil fra service som har andre menyer etc. enn den man leverte inn. Men kundegruppen som ønsker et statisk produkt blir nok mindre og mindre med årene. De som ønsker det sånn i dag må kanskje velge Tesla, Polestar eller andre nykommere ?

Ser den, og setter forsåvidt pris på at produsenten satser på å levere en ferdig bil når du kjøper den og ikke pusher ut nye feil mens jeg ligger og sover. Imidlertid burde det være rom for å gjøre enkle feilrettinger og introdusere noen nye funksjoner ifbm. service, og legge et A4 ark i bilen hvor det står f.eks;

Hva er nytt i e-tron quattro software v. XX.XXXX.XX 07.10.2019:

- Du kan nå koble til Apple AirPlay trådløst
- Trafikkdata vises nå på alle veistrekninger som har tilstrekkelig trafikk
- Du kan nå endre ladegrense fra appen
- e-tron ruteplanlegger fungerer nå som tenkt, med Ionity og alle andre ladestasjoner
- Vi har endret bensinpumpe symbolet en rekke steder i systemet
- Forvarme fungerer mens du hurtiglader, selv om SOC er under 20% ved ladestart.
- Bilen slår seg ikke lenger av når du setter deg inn igjen, etter å ha vært ute i 30 sekunder for å kaste søppel eller åpne bommen på hytteveien.
- Batteriprosent vises med tall instrumentet.
- Estimert batteriprosent ved ankomst neste stoppested vises hele tiden i kartet.
- Gi snarveier/adresser nytt navn ved å holde inne symbolet
- Generelle feilrettinger og forbedringer

Ellers har vi ikke tuklet for mye med systemet. Vi sees ved neste periodiske service! Hilsen Audi AG.

Ha, ja tenk om dem hadde kunnet tilpasset seg et publikum på den måten.

Her tror jeg, etter å ha kommet fra Mitsibushi PHEV, at vel etablerte produsenter risikerer å drite på draget.
Å hvile på egen fortreffelighet i troen på at kundene er så trofaste at de kan gjöre akkurat som de vil.

Nye elbilkunder er både og, konservative konvertitter og nysökende teknofriker som grenser til ekstreme nerder.
Forumbrukere tror jeg tendenserer til sistnevnte og er dem som driver produsentene fremover dersom de er villige til å lytte.  Jeg har aldri eid Audi/BMW/MB eller noe og sådan ikke stilt rare krav, men nyskapende inne dette prissegmentet som Byton/Tesla etc tror jeg drar mange kunder pga utvikling og oppdatering av allerede levert produkt.  Dvs at de faktisk har en levetidsutvikling som gjör det attraktivt å eie.

Håper etter å ha kjöpt en -55 at Audi er bedre enn inntrykket jeg har etter å ha lest her på foumet nå en liten måned.


Sent from my iPad using Tapatalk

elektro

Sitat fra: John-Inge Korsvik på lørdag 12. oktober 2019, klokken 20:13
Jeg har aldri eid Audi/BMW/MB eller noe og sådan ikke stilt rare krav, men nyskapende inne dette prissegmentet som Byton/Tesla etc tror jeg drar mange kunder pga utvikling og oppdatering av allerede levert produkt.  Dvs at de faktisk har en levetidsutvikling som gjör det attraktivt å eie.

Håper etter å ha kjöpt en -55 at Audi er bedre enn inntrykket jeg har etter å ha lest her på foumet nå en liten måned.

Et tips; slutt med å lese forum hvis du vil ha et lykkelig bilhold, uansett elbil. Og hvis du har noe annet enn Tesla, styr i tillegg unna nettsidene Electrek, InsideEVs, Cleantechnika, Teslarati, Tek.no og Side 3 samt det meste av det som ligger på YouTube.. :-)

Gratulerer med bilkjøp! Jeg har nå 15.000 km. og 6 mnd. i e-tron 55 quattro. Hvis man ser bort fra ustabil og usexy app, og ja.. litt småting rundt brukergrensesnitt, mangelfull trafikkdata, feil fartsgrenser, dårlig Spotify integrasjon (19' mod) og uferdig ladeplanlegger, så kommer jeg ikke på noe jeg er misfornøyd med. Mye av dette vil løses, alt dette kan løses. At jeg ikke får en OTA oppdatering som gir meg kortere rekkevidde eller nye feil i natt, og at bremsene allerede yter optimalt fra fabrikk og ikke behøver å oppdateres, lever jeg helt fint med. Ok, et lite spark der.. ;)

Her kommer en liste over topp 10 ting jeg er fornøyd med på e-tron 55 quattro, i tilfeldig rekkefølge:

- Ladehastighet
- Forbruk / rekkevidde
- Komfort
- "Aktiv fritid- faktor"
- Opplevd kvalitet
- Lys og viskere!
- Kjøreassistentsystemer
- OLED instrumenter og HUD
- Lastsikring- og løsninger
- Kjøreegenskaper

10 andre småting jeg setter pris på:

- Spyling av ryggekamera
- Waypoints i navigasjon, m. estimert batteriprosent ved hvert enkelt
- Skriftgjenkjenning i navi fungerer bra
- Lys i beltespennelåsene (ekstrautstyr)
- Gode muligheter for tilpasning av førermiljø / skjermer
- Buffer i topp på batteriet
- Ladelukeløsning, så langt
- Justerbare hodestøtter i lengderetning (ekstrautstyr)
- Bra klimaanlegg m. mange justeringsmuligheter (4-soner)
- God svingradius ?

Nå blir det moro med vinter!!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

alagerqv

Sitat fra: hemi på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:04
Har de klart å få rattvarme? det er litt 1999 mer en 2020, men stas likevel på norsk vinter.
Nei, Audi bygger fortsatt bil på gamlemåten... Du får ikke varme i rattet og ACC. Du får kun lov til å velge en av de to.

Jeg hadde tenkt å bytte ut vår Volvo XC90 med e-tron 55 og Tesla S75D med e-tron 50, begge med begge alternativene, men siden kona krever varme i rattet og jeg ACC, så blir det ikke Audi...

Selv Hyundai har kombinasjonen på bilene sine..

Crown

Sitat fra: alagerqv på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:53
Sitat fra: hemi på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:04
Har de klart å få rattvarme? det er litt 1999 mer en 2020, men stas likevel på norsk vinter.
Nei, Audi bygger fortsatt bil på gamlemåten... Du får ikke varme i rattet og ACC. Du får kun lov til å velge en av de to.

Jeg hadde tenkt å bytte ut vår Volvo XC90 med e-tron 55 og Tesla S75D med e-tron 50, begge med begge alternativene, men siden kona krever varme i rattet og jeg ACC, så blir det ikke Audi...

Selv Hyundai har kombinasjonen på bilene sine..

Akkurat det med at de ikke har varme i rattet samtidig som ACC, har med at de bygger på en ny måte... Vanligvis krever ACC at man holder i rattet med en viss motstand for at ACC skal merke at du holder i rattet og ikke begynner å klage over at du må holde i rattet. Det slipper du med Audi, den måler induksjon i rattet eller noe slikt slik at det er nok å ha et par fingre på eller noe, men ulempen er at man ikke får varme i rattet samtidig.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

alagerqv

Spiller ingen rolle for meg hvordan de bygger det, så lenge jeg får varme i rattet. Du kan jo få det, hvis du velger bort ACC, og det synes for meg merkelig at ACC skal påvirke hvordan ratt du får. Om det er den gamle can-bus'en som er full eller ikke vet jeg ikke, men i 2020 forventer jeg mer.

Også pussig at Audi sin "vinterpakke" inneholder utstyr som knapt inneholder noe som har med vinter å gjøre:
"Vinterpakke; forberedelse for tilhengerfeste, sidekollisjonsputer bak, elektrisk justerbar korsryggstøtte foran, blank takreling, assistentpakke tur og komfort førklimatisering".

Hadde vel heller forventet rattvarme, setevarme, speilvarme og slike ting.

Veldig synd, for ellers fremstår jo e-tron som en flott bil på mange måter.

Crown

Sitat fra: alagerqv på søndag 20. oktober 2019, klokken 11:49
Spiller ingen rolle for meg hvordan de bygger det, så lenge jeg får varme i rattet. Du kan jo få det, hvis du velger bort ACC, og det synes for meg merkelig at ACC skal påvirke hvordan ratt du får. Om det er den gamle can-bus'en som er full eller ikke vet jeg ikke, men i 2020 forventer jeg mer.

Hvis jeg ikke skrev det klart nok, så er måten e-tron har løst deteksjon av at man holder i rattet, induktive følere rundt hele rattet. Dermed slipper man å holde like hardt i rattet som man må med andre biler for at bilen skal merke at du har hendene på rett sted, ulempen enn så lenge er at varmetrådene til rattet ville forkludret. Håper de får løst det snart. Varme i rattet er et savn for meg også, har jo det på Ioniqen f.eks, men det er feil det du skriver at det er pga gammel teknologi. Det er snarere pga ny teknologi, som gir bedre løsning for èn utfordring, en ødelegger dessverre for en annen.

Velger man bort ACC så trengs det jo ingen sensorere i rattet og dermed er varmen i rattet ikke noe problem.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

Problemet med selvkjøringen til Audi er at man må holde på rattet hele tiden uansett, så den er ikke så mye verdt. jeg ville vel valgt rattvarme heller enn selvkjøring på e-tron nå, og fått et tre-eket ratt i stedet. Adaptiv cruise er derimot bra og den måtte jeg hatt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

alagerqv

Heller ikke så opptatt av selvkjøring, men ACC er ett must. Med rattvarme.

Orbit

#54
Det er vel egentlig feltholderen som trenger deteksjon på om du holder i rattet. ACC (dvs justering av fart i forhold til traffikken foran i samme fil) kunne de vel tilbudt (men gjør det ikke) uten håndsensor, og dermed sammen med rattvarme.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Jeg kan ikke leve uten rattvarme men derimot uten ACC. Valgte launch edition med rattvarme og sportsratt.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

svitun

Fruen er såpass gira på rattvarme at jeg sterkt vil vurdere å bytte ratt når dette er på plass. Det må vel kunne gå an med fysisk rattbytte og en sw-update? Har bestilt med ass.pakke tur nå, og håper på en løsning som ikke vil koste skjorta. Synspunkt?
2016 Passat GTE
2020 Audi e-tron 50 Advanced Sport (bestilt)

tromsø

Sitat fra: svitun på søndag 20. oktober 2019, klokken 19:54
Fruen er såpass gira på rattvarme at jeg sterkt vil vurdere å bytte ratt når dette er på plass. Det må vel kunne gå an med fysisk rattbytte og en sw-update? Har bestilt med ass.pakke tur nå, og håper på en løsning som ikke vil koste skjorta. Synspunkt?

Jeg sporte Audi.de dette (google translate er bra) og de sa at det ikke ville være mulig å skifte ratt etterpå så at man får begge funksjoner.
Har dog hørt at det skal gå med både ACC og rattvarme på etron i 2021 modellen, hvis man vil vente..
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

alagerqv

Tror nok ikke jeg venter på 2021 modellene, og det er ingen intern info som har lekket ut om dette heller. Så langt...

Kåre Knatten

Jeg fryser ikke så mye på hendene at det bryr meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA