Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har erfaring vinterdekkene Royal Black 102H/APLUS A502?

Startet av Twister, mandag 15. juli 2019, klokken 20:33

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: Twister på lørdag 10. august 2019, klokken 12:12
Megahjul har jo dyrere dekk med riktig merke også, men det var disse dekkene jeg ble anbefalt for bruk til nettopp TMS, dem hadde solgt mye av dem og fått gode tilbakemeldinger fra andre kunder.
Et problem med testvinnerne var at dem ble uforholdsmessig fort nedslitte pga tyngden på bilen og var derfor ikke så godt egnet.
Typisk for "gode vinterdekk" er at gummien er veldig myk, sånn at seipingene får bedre tak i veien. Og myke dekk slites raskere enn harde hockeypucker. På vinterføre er det typisk å ville ha myke dekk som spiser seg fast i underlaget enn harde dekk som seiler oppå. Og motsatt på sommertid.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Spinner

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. august 2019, klokken 18:30
Jeg stusser litt over at de fleste ser ut til å anta at man får et bedre dekk jo mer man betaler for det.
Når samme produkt fra to leverandører har en ekstrem prisforskjell må man jo spørre seg hvorfor. Er det fordi de dyre tar betalt for varemerket sitt, eller er de faktisk bedre? Dette svinger jo voldsomt begge veier så det er aldri greit å vite hva som er fasit.

Jeg tror heller problemstillingen er det med å betale "mye" for et veletablert merke man vet fungerer basert på erfaring vs. å betale "mindre" for et merke man ikke vet om fungerer. Det er ikke nødvendigvis kun prisen som gjør at man er skeptisk, men at det er forholdsvis uprøvd.

Og når det gjelder noe så essensielt som dekk på en bil til opp mot millionen, hvorfor spare noen tusenlapper og ta sjansen på noe som potensielt er elendig når du kan kjøpe noe som er utprøvd og man vet fungerer?

Morten M.

Fordi dekk har forskjellige egenskaper. Og vi kan med stor grad av sikkerhet si at tester viser at kinadekk kan være svært gode. På både snø og vått føre. Kanskje til og med bedre på enkelte føre. Blant annet på støynivå. Dette er en viktig egenskap for meg så jeg tror at de nye vinterdekkene mine passer meg og mitt behov best. Testet eller ikke testet.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Morten M.

Nå har jeg hatt disse dekkene på i 2 uker på min model x 100D. Tung bil. Foreløpig er jeg ikke imponert. Føler det er lite sidegrep på våt asfalt i 4-6 grader og dermed forsvinner noe av begrunnelsen for å ha de her på vestlandet. Gummiblandingen er hardere enn jeg forventet.

Må vurdere om jeg skal bite i det sure eplet og gå for noen mer anerkjente dekk. Støyer mer enn forventet gjør de også.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Muffinman

Selv om man er ute etter noe rimelig finnes det etterhvert en del varianter som er blitt relativt anerkjente, slik at man ikke trenger å gå helt premium for å få noe som er brukbart.  Et "vinterdekk" med resirkulert sommerdekkmønster man finner igjen på en drøss billigmerker er sannsynligvis ikke en vinneroppskrift :)

Daniel80

Jeg har kjøpt piggfrie vinterhjul fra Gripmax, så er spent på hvordan de oppfører seg på Vestlandske vinterveier. Var ikke så enkelt å få levert vinterhjul i 285/35-22, så sto til slutt mellom disse og Tri-Ace.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Muffinman

Tri-Ace virker å være mer "nordisk" med myk gummi og et mønster som kan se ut som det kunne kommet fra et premiummerke. Og det er veldig mykt å kjøre på, nesten Hakka R2 light om man kan si det slik. Ikke at jeg tror R2 ville blitt for mykt i 22" altså :)   Har ikke sett eller prøvd Gripmax, men ut fra det jeg har lest har jeg inntrykk av at de heller mer mot kategorien vinterdekk for mellomeuropa med alt det innebærer på godt og vondt. Fint om du poster fasiten her når du får testet :)

Morten M.

2 mnd på bil nå. Mere fornøyd, har vært nede i -4 og speilblank asfalt. Godt nok grep. Støyer fortsatt noe mer enn forventet. Bedre opplevelser i regn. Har gjerne slitt vekk sommerstøv?
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Twister

Da har jeg kjørt med vinterdekk et par mnd jeg også, har jo ikke vært særlig til vinter ennå, men dem dagene det har vært glatt har jeg ikke hatt noe å si på fremkommelighet eller noe.
Spent å få prøvd dekkene på en fjelltur, med kun bakhjulstrekk er det nok ikke håp å komme opp vanskelige innkjørsler til hytter uansett.

BMW850

Kjøpte ifjor billigdekka Maxxis Arctictrekker. Knallbra dekk, spesielt etter nesten 5 vintre med Sottozero 2  :angel: ;D Kom meg faktisk bedre frem med disse på snøføre enn de nye Continentaldekka m/pigg jeg har på Opel Astraen. Selvfølgelig har vekt på bilene noe å si men allikevel. Prisen var ca. en tredjedel av såkalte Premiumdekk.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Sitat fra: BMW850 på lørdag 07. desember 2019, klokken 07:57
Kjøpte ifjor billigdekka Maxxis Arctictrekker. Knallbra dekk, spesielt etter nesten 5 vintre med Sottozero 2  :angel: ;D Kom meg faktisk bedre frem med disse på snøføre enn de nye Continentaldekka m/pigg jeg har på Opel Astraen. Selvfølgelig har vekt på bilene noe å si men allikevel. Prisen var ca. en tredjedel av såkalte Premiumdekk.
Disse har gjort det bra i tester. Men merker meg at "billigdekk" som begynner å få anseelse, som dette, blir mye dyrere om vinteren i forhold til de som er mer ukjente. Skal man ha et anerkjent billigdekk kan det se ut som det lønner seg mye å kjøpe dem på sommeren. Prosentvis større variasjon enn premiummerkene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA