Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har erfaring vinterdekkene Royal Black 102H/APLUS A502?

Startet av Twister, mandag 15. juli 2019, klokken 20:33

« forrige - neste »

Twister

Skal ha nye vinterdekk, megahjul anbefalte Royal Black 102H/APLUS A502. 245/45/19
Jeg bor i Fredrikstad og kjører mest her.

Noen som har erfaring med disse dekkene?

Morten M.

Jeg har kjøpt disse sammen med XTREME SX5 GRAFIT felgene. Fikk de i dag, felgene er amazing og mønstrene i dekkene virker betryggende.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Muffinman

Var innom Megahjul for noen uker siden og tafset litt på disse. De har NØYAKTIG samme mønster som en rekke andre råbillige "vinterdekk" fra Kina; et sommerdekkmønster med masse seipinger i. Har sett flere varianter og eier faktisk et sett selv. For å sjekke om det fantes dårligere vinterdekk enn de berømte Pirello Sottozero II som kom med ene bilen vår kjøpte jeg de aller billigste vinterdekkene jeg klarte å oppdrive. De heter Rotalla S-ICE 210 eller noe slik. De var bedre enn Pirelliene i noen disipliner, men etter min mening totalt uegnet på alt annet enn bar vei. Her går de som høst/vårdekk til de er utslitte.

I farta finner jeg også dette mønsteret på et billig Minerva-dekk.

Morten M.

Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Muffinman

Gugle hjelper oss :)
Fra en artikkel på TV2:

Sitatseipinger, de tynne tversgående sporene, som igjen gir lameller som gir godt grep mot underlaget.

Morten M.

Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Sandvika

Er betydelige krefter som skal gjennom noen få cm2 gummi for å stanse 2,5tonn bil. Personlig så er det ikke her jeg gidder å spare småpenger  når man først har kjøpt så dyr bil.

Muffinman

Jeg stusser litt over at de fleste ser ut til å anta at man får et bedre dekk jo mer man betaler for det. Det er jo også en del immaterielle egenskaper bakt inn i prisen for de fleste merkevarer her i verden, og man kan jo gjerne kjøpe et premiumdekk som kanskje har andre egenskaper enn man trenger og på den måten være like dårlig stilt som man tror man blir ved å kjøpe noe rimeligere. Selv har jeg kjørt bare premiumdekk på vinter (bortsett fra det lille eksperimentet jeg nevner), men prøver en rimelig utgave til denne vinteren på ene bilen. Veldig spent på hvordan de funker; de ser ihvertfall ut til å mene alvor og produsenten skriver  både om silica- og nøtteskallinnblanding i gummien, ikke ulikt diverse premiummerker.

Morten M.

Det er det jeg mener også. Vi bor på Vestlandet og har regn, saltlake og sludd 99 av 100 dager om vinteren. Ville ikke valgt dette dekket på Røros.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Sandvika

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. august 2019, klokken 18:30
Jeg stusser litt over at de fleste ser ut til å anta at man får et bedre dekk jo mer man betaler for det. Det er jo også en del immaterielle egenskaper bakt inn i prisen for de fleste merkevarer her i verden, og man kan jo gjerne kjøpe et premiumdekk som kanskje har andre egenskaper enn man trenger og på den måten være like dårlig stilt som man tror man blir ved å kjøpe noe rimeligere. Selv har jeg kjørt bare premiumdekk på vinter (bortsett fra det lille eksperimentet jeg nevner), men prøver en rimelig utgave til denne vinteren på ene bilen. Veldig spent på hvordan de funker; de ser ihvertfall ut til å mene alvor og produsenten skriver  både om silica- og nøtteskallinnblanding i gummien, ikke ulikt diverse premiummerker.
I utgangspunktet veldig enig med deg, men når man ser hvor stor forskjell det er på dekk selv fra anerkjente merker i tester så mener jeg det kan innebære en risiko å velge dekk som ikke har gjennomgått samme tester.

Morten M.

Som du er inne på: selv anerkjente merker er det stor forskjell. Og du kjøper kun testvinner? Hvis ikke så er vi sikkert enige om at selv om et dekk er testet så blir det ikke bedre av det. Dessuten så vet vi jo at det er store forskjeller på dekkene avhengig av dimensjon også. Samt at det tidligere har vært tester hvor importør har levert ekstra gode dekk til testing. Jeg aner ikke om det fortsatt er et problem. Jeg tester disse dekkene i vinter og lover å komme med en ærlig tilbakemelding hvis det er driddårlig!
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Oddaa

Sitat fra: Morten M. på lørdag 10. august 2019, klokken 00:02
Samt at det tidligere har vært tester hvor importør har levert ekstra gode dekk til testing. Jeg aner ikke om det fortsatt er et problem.
I de uavhengige testene kjøpes dekkene over disk, så dette er ikke en problemstilling.

Personlig tar jeg ikke sjansen på å kjøre på ukjente dekk. Testene viser at det kan være store forskjeller, marginene kan være små, særlig på vinterdekk, og det ville for meg være tragisk om jeg skulle havnet i en situasjon der det å ha spart småpenger på dekk medfører en ulykke eller større konsekvens av en ulykke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Sandvika

Sitat fra: Morten M. på lørdag 10. august 2019, klokken 00:02
Som du er inne på: selv anerkjente merker er det stor forskjell. Og du kjøper kun testvinner? Hvis ikke så er vi sikkert enige om at selv om et dekk er testet så blir det ikke bedre av det. Dessuten så vet vi jo at det er store forskjeller på dekkene avhengig av dimensjon også. Samt at det tidligere har vært tester hvor importør har levert ekstra gode dekk til testing. Jeg aner ikke om det fortsatt er et problem. Jeg tester disse dekkene i vinter og lover å komme med en ærlig tilbakemelding hvis det er driddårlig!

Tenker du det er likegyldig for en leverandør om han vet dekkene testes av uavhengig tredjepart? At han har en merkevare å beskytte?

Ukjente kinadekk trenger ikke være dårlig, men de har mye mindre å tape på å spare noen kroner på feil sted for å holde kost nede. Uten at jeg vet at de har en merkevare å beskytte og er teste av uavhengig tredjepart så anser jeg det som litt sjansespill.

Morten M.

Jeg mener at det ikke finnes uavhengige tredjeparter. Spesielt ikke i dagens journalistikk. Bare se på hvordan Audi dro med seg journalistene til pikes peak og Abu Dhabi. Når journalistene da skal vurdere premium elbiler opp mot hverandre så vet de godt hvem som spanderer neste gang. Det samme gjelder de store på dekk.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Twister

Ingen som faktisk hadde prøvd disse dekkene altså.

Megahjul har jo dyrere dekk med riktig merke også, men det var disse dekkene jeg ble anbefalt for bruk til nettopp TMS, dem hadde solgt mye av dem og fått gode tilbakemeldinger fra andre kunder.
Et problem med testvinnerne var at dem ble uforholdsmessig fort nedslitte pga tyngden på bilen og var derfor ikke så godt egnet.


Jeg gikk for dem og skal gi en tilbakemelding når vintern har vært her.
Bor forøvrig i Fredrikstad, hvor det ikke er særlig med vinterveier, bare kaldt og kjipt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA