Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av el moped

Startet av Lorentz, søndag 14. juli 2019, klokken 20:31

« forrige - neste »

Lorentz

Er det noen som vet om det eksisterer noen el mopeder til salgs i Norge av høy kvalitet? Jeg finner få forhandlere og modellene som forhandles virker ukurante og har kun 3 KW. Noen som har erfaring med noen av disse? Det gjør meg også skeptisk at jeg ikke finner særlig mye el mopeder med litt km på Finn. Hvorfor er det så lite utbredt? Det er jo ti ganger (minst) mer miljøvennlig enn elbil. Hvorfor selger ingen forhandlere f eks Gogoro? Har noen noe å anbefale som kan fåes kjøpt i Norge? Ser at Vespa Electtrica kommer, men synes prisen var urimelig høy.

edyrli

Hiver meg på denne da jeg også kikker litt rundt og vurderer el-moped.
Bruken min er til og fra tog 3+3km. Det er vel få som har mere enn 3 kw det tilsvarer vel ca 4 hester som er omtrent det samme som de strerkeste 2 takt scooterene.

Grunnen til at det ikke er flere el scootere er vel at bensin mopeder har lave avgifter og derav blir det vanskelig for de elektriske og konurrere på pris. I tillegg bruker en 4 taker rundt 0,2 på mila som gjør den billig og kjøre med og så slipper man og lade hver dag.

Vespa Elettrica er nok den beste jeg har funnet.
Ellers er det VGA Vax, som bla. Thansen og Stahlen MC selger. Virker som dette er et merke som dukker opp stadig oftere.
https://www.thansen.no/scooter-moped-mc-mx/moped-og-scooter/scootere/vga-vax-2019-elscooter-45-km-t-bosch/n853440/pn958994/
Ellers liker jeg SuperSOCO. Kan ikke si noe om kvaliteten men ser utrolig bra ut.
https://rxsport-shop.no/product/super-soco-tc/
Utover det finner jeg også mest ymse kina kloner. Men mulig noen av disse kan være ok også til sitt bruk.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

LA3UX

Jeg kan godt anbefale elektrisk moped, vi har 2 stykker i familien hvorav den ene har 3 kW effekt og dette er godt nok til å holde farten i bakker for en voksen person. Rekkevidde nok til å kjøre 15 km til sentrum. Kan ikke fatte at ikke flere forstår at moped er et fleksibelt kjøretøy velegnet for bruk i sentrum og fra nabokommuner inn til sentrum. Mye enklere (og gratis) parkering på jobb, ingen trafikkavgift, ingen mva eller årsavgift etc. Drivstoffet koster 'next to nothing'. Men kan ikke brukes på vinteren, så da kjører jeg selvsagt elbil, hva ellers? Vil ikke drive reklame men let litt på nett så dukker leverandører opp.

JEG

Ikke uenig, men det virker ikke som markedet har så mye spennende å by på til samme pris som man betaler for fossil-moped.

JEG


JEG


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA