Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Toppfart

Startet av MadAss, søndag 14. juli 2019, klokken 19:42

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: Handyman på fredag 23. august 2019, klokken 08:26
Sitat fra: Lynkjapp på fredag 23. august 2019, klokken 07:04
Sitat fra: Fush på fredag 23. august 2019, klokken 00:30
Antar kanskje man kan få den til å gå fortere med gassen i bånn nedover en slette, også sette den i neutral i 225-230 et sted. Kanskje den klarer å beholde momentet fra aksen og rulle seg over 234?

Det der har jeg lurt litt på. Sier ikke manualen at man absolutt ikke må trille bilen i neutral selv bare noen meter opp et lasteplan på en tauebil uten å bruke ruller under hjulene? Samtidig er det mulig å sette den i fri 230 km/h? Og folk rapporterer om rekkeviddetester hvor de setter bilen i neutral isteden for å regenerere i nedoverbakkene for å få ekstra mil. Hva er greia?
Skal ikke være noe fare med å sette en elbil, uten konvensjonell girkasse, i fri under fart.
I samme øyeblikk som pådraget forsvinner bremser luftmotstand, rullemotstand og alt annet. Dette må nok være en meget bratt "slette" om farten skal øke. I vindstille 230km/h kreves det nok minst 130kW på flat mark bare for å hold bilen i jevn fart. Det må nok være minst 10% nedoverbakke og solid medvind om bilen i det heletatt skal akselerere. (Orkan >118km/h)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jlan

Effektbehovet stemmer nok bra. Bare luftmotstanden utgjør nesten 100 kW. Men det trenger ikke være fullt så bratt. Massen av en bil på 1700 kg vil tilføre 130 kW ved 230 km/t i 7 grader nedoverbakke.

P=m[kg]*g*v[m/s]*sin(α)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

Hvor finner man en bakke som er lang og bratt nok for en slik øvelse? (Uten livet som innsats.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Rent teknisk vil det være mulig i endel undersjøiske tunneler  :-1: :police:.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: jlan på fredag 23. august 2019, klokken 13:38
Rent teknisk vil det være mulig i endel undersjøiske tunneler  :-1: :police:.

Ikke hvis du skal ta hensyn til delen med "Uten livet som innsats". ;)  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#35
Sitat fra: jlan på fredag 23. august 2019, klokken 12:42
Effektbehovet stemmer nok bra. Bare luftmotstanden utgjør nesten 100 kW. Men det trenger ikke være fullt så bratt. Massen av en bil på 1700 kg vil tilføre 130 kW ved 230 km/t i 7 grader nedoverbakke.

P=m[kg]*g*v[m/s]*sin(α)
Nå er vel 7grader mer enn 10%, men jeg turde ikke foreslå brattere, så derfor god medvind. Derfor er nok ikke tuneller det rette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

thbo

7 grader fall er 12,28 % til de som måtte lure (jeg måtte sjekke).
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Rosstopher

Sitat fra: jlan på fredag 23. august 2019, klokken 22:20
Det var % du skrev ja, vel nå er det oppklart. Men hvordan måles egentlig stigning i %. En 45 grader stigning, er den 100% eller 70% ?

Ved 100 % stigning går veien like mye oppover som bortover. Altså for hver meter med vei bortover går også veien 1 meter oppover. 100 % er altså 45 grader.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på fredag 23. august 2019, klokken 22:23
Sitat fra: jlan på fredag 23. august 2019, klokken 22:20
Det var % du skrev ja, vel nå er det oppklart. Men hvordan måles egentlig stigning i %. En 45 grader stigning, er den 100% eller 70% ?
Ved 100 % stigning går veien like mye oppover som bortover. Altså for hver meter med vei bortover går også veien 1 meter oppover. 100 % er altså 45 grader.
Det er overraskende mange som ikke har denne elementære kunnskapen.
Har ofte i diskusjoner om hvor bratt terreng man har rent på ski, opplevd at personer motvillig må innrømme at 90 grader faktisk ikke er 100%.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

CorsoDante

Sitat fra: Tesla91 på fredag 19. juli 2019, klokken 21:59
Girkasseløsning hadde vært kjekt ja. Men for at en P-Tesla og en Tesla generelt skal levere optimalt er man avhengig av rikelig med batteri, og at batteriet er varmt nok..... Og den perioden hvor det er optimale forhold varer ikke så lenge når man er på tur nedover i Europa på flottere veier.

Har "kappet" litt med naboen som har topputgaven av en Alfa Romeo Giulia, og jeg har faktisk aldri klart å holde følge fra 0 kmt i min SP100D. På papiret skal jo den være 0.6 sek raskere til 100.. Merkelig

Giulia Q er i tillegg bakhjulsdrevet (behøver rimelig kurante forhold for å få plantet 510hk ned i asfalten...), så dette er meget merkelig.
TM3P "FSD"

olavxxx

Sitat fra: CorsoDante på mandag 26. august 2019, klokken 20:01
Sitat fra: Tesla91 på fredag 19. juli 2019, klokken 21:59
Girkasseløsning hadde vært kjekt ja. Men for at en P-Tesla og en Tesla generelt skal levere optimalt er man avhengig av rikelig med batteri, og at batteriet er varmt nok..... Og den perioden hvor det er optimale forhold varer ikke så lenge når man er på tur nedover i Europa på flottere veier.

Har "kappet" litt med naboen som har topputgaven av en Alfa Romeo Giulia, og jeg har faktisk aldri klart å holde følge fra 0 kmt i min SP100D. På papiret skal jo den være 0.6 sek raskere til 100.. Merkelig

Giulia Q er i tillegg bakhjulsdrevet (behøver rimelig kurante forhold for å få plantet 510hk ned i asfalten...), så dette er meget merkelig.
Det var rart ja.
Jeg har jo bare en 3P, men ila 7.4 sekunder er den oppe i 150.5 km/t.

Ser man testen her, testet de den mot 3 Performance på vinterdekk(!). På 0-401 meter er da 3P på vinterdekk på 12 sekunder blank mot 11.9 sekunder for Alfaen. De sier selv det mest sannsynlig var motsatt om Teslaen var på sommerdekk.

https://youtu.be/fVTvrzwjmZ8

Men klart de fleste på norsk vei kjører ikke aks på 0-401 meter. På 201 meter med +12C ute (kaldt batteri) og 90 prosent SoC fikk jeg da 150.5 km/t på street legsl., 7.4 sekunder.

Så jeg vil jo forvente at SP100D klarer å holde følge med Alfaen, den skal vel klare 0-201 på mye lavere tall enn 3P.

Skal sies at jeg synes batteriene i 3P leverer bedre ytelse på lavere SoC og lavere temperatur enn jeg opplevde i Model X. I tillegg kan man svinge rattet i 3P samtidig som man akser, i X var den alt for hissig på traction control.

Men det er viktig for maks aks å slå av den obstacle aware acceleration. Ellers Kan man risikere å miste aks hvis bilen nylig så en "fare". Men slike hjelpemidler hører ikke hjemme på banekjøring. Greit å ha det på når man låner vekk bilen :)

Counterpointer

Sitat fra: olavxxx på fredag 30. august 2019, klokken 08:15
Skal sies at jeg synes batteriene i 3P leverer bedre ytelse på lavere SoC
Må si meg enig i dette. Hadde 41% SoC på autobahn og det var null problem å slippe bilen fra 210 til 170 for så å akselerere opp til 250 igjen, med enda ressurser til å gå høyere.

Mener jeg har sett flere tester på P100DL som mister mye effekt når SoC synker.

Nå mister 3P effekt også ved lavere SoC, men ikke i samme grad.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA