Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Toppfart

Startet av MadAss, søndag 14. juli 2019, klokken 19:42

« forrige - neste »

Tesla91

Girkasseløsning hadde vært kjekt ja. Men for at en P-Tesla og en Tesla generelt skal levere optimalt er man avhengig av rikelig med batteri, og at batteriet er varmt nok..... Og den perioden hvor det er optimale forhold varer ikke så lenge når man er på tur nedover i Europa på flottere veier.

Har "kappet" litt med naboen som har topputgaven av en Alfa Romeo Giulia, og jeg har faktisk aldri klart å holde følge fra 0 kmt i min SP100D. På papiret skal jo den være 0.6 sek raskere til 100.. Merkelig

olekvi

#16
Sitat fra: Tesla91 på fredag 19. juli 2019, klokken 21:59
Girkasseløsning hadde vært kjekt ja.


Ja, det var jo en knallsuksess i Tesla Roadster!

Ser utelukkende negative ting med girkasse med flere gir i en elbil:
- økt vekt
- en ekstra komponent (dvs. flere) som kan bli ødelagt
- økt pris / ekstra kompleksitet
'19 TM3P

MadAss

Sitat fra: olekvi på fredag 19. juli 2019, klokken 23:03
Sitat fra: Tesla91 på fredag 19. juli 2019, klokken 21:59
Girkasseløsning hadde vært kjekt ja.


Ja, det var jo en knallsuksess i Tesla Roadster!

Ser utelukkende negative ting med girkasse med flere gir i en elbil:
- økt vekt
- en ekstra komponent (dvs. flere) som kan bli ødelagt
- økt pris / ekstra kompleksitet

Dønn enig i det du nevner her og en girkasse er overhodet ikke nødvendig. Men det skulle værtmorro å testet ut for å sett hva det hadde gjort med kraftleveransen. Drøye 700Nm konstant opp til ca 160 og to effekttopper på rundt 500hk tror jeg kunne vært interessant.

OlaM

ZF har akkurat lansert en to-trinns kasse: https://insideevs.com/news/360896/zf-2-speed-drive-5-more-range/

Ganske smart, for da trenger du bare å clutche inn og ut det andre giret, ikke nødvendig å flytte på noe.
'21 3LR

Amatøren

Som nevnt tidligere av andre da jeg la ut tilsvarende link:

Inkludere mer vedlikehold.


Nå så skrives det at det gir kun 5 % redusert forbruk.

Er ikke så sikker på at jeg ønsker de økte vedlikeholdskostnadene og fare for feil for kun 5 % reduksjon av effektforbruk. Kan sikkert hurtiglade en del for det verkstedene krever i økte service kostnader (for at garantien skal gjelde).

SitatZF tries to convince OEMs to use a 2-speed transmission and decrease the energy consumption of passenger EVs by some 5%.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Tesla91

Det hadde vært gøy med girkasse på den nye Roadsteren jeg har bestilt. Men tviler på noen klarer å levere en løsning som tåler de gjentatte belastningene alle de kreftene vil påføre den. Men kanskje den går bra nok i seg selv så man slipper å ønske seg det. Da får jeg parkere GT3'en på langturer når den er på plass!

Hodetelefoner

Finnes da elbiler med girkasse. Problemet er å få prisen så lav som det ønskes.

turfsurf

Sitat fra: Tesla91 på søndag 21. juli 2019, klokken 16:50
Det hadde vært gøy med girkasse på den nye Roadsteren jeg har bestilt. Men tviler på noen klarer å levere en løsning som tåler de gjentatte belastningene alle de kreftene vil påføre den.
Rimac har jo girkasse. Tviler på at roadster klarer de ytelsene uten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

#23
Sitat fra: OlaM på lørdag 20. juli 2019, klokken 17:30
ZF har akkurat lansert en to-trinns kasse: https://insideevs.com/news/360896/zf-2-speed-drive-5-more-range/

Ganske smart, for da trenger du bare å clutche inn og ut det andre giret, ikke nødvendig å flytte på noe.
En elmotor som ikke trenger å levere så høyt dreiemoment kan bygges mindre og lettere, og antagelig mer effektiv ved lav belastning. Når den også kan rotere med lavere turtall blir antagelig tapene mindre. Så jeg ser ikke bort fra at det kan komme vanlige biler med en slik løsning. Endel Formel E biler har flere gir.

De fleste elbiler har allerede en girkasse med reduksjonsgirsett i tillegg til "final drive", så det er bare snakk om å putte inn et reduksjonsgirsett til i denne girkassen, og clutcher som velger ett av de. En veldig forenklet DCT altså, og de er jo blitt ganske vanlige i fossilbiler.

Edit: https://insideevs.com/news/343827/porsche-taycan-2-speed-rear-transaxle-performance-modeled/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

HalvorV

Sitat fra: TRM på mandag 15. juli 2019, klokken 22:50
Sitat fra: MadAss på søndag 14. juli 2019, klokken 19:56
Jeg har den carbonlisten bak ja. Var også innom Tesla på Grorud, men han hadde ikke så mye å bidra med han som jobbet der. Software høres jo plausibelt ut. Hvordan fant du ut at du ikke hadde riktig?
Har den noe å si for øvrige oppgraderinger også?
Dersom du kan se spoileren på bilen på skjermen i bilen din har den fått software som er nødvendig for å få 260 km/t som toppfart.

Da var min P oppgradert til full toppfart.
Mobile Service tok det i samme rennet som de monterte ny spoiler, den gamle var i ferd med å løsne...

Jeg synes den har mer punch etter oppgraderingen, er dette reelt eller bare noe jeg innbiller meg?
Tesla Model Y Perfomance

Counterpointer

Sitat fra: HalvorV på torsdag 22. august 2019, klokken 14:35
Jeg synes den har mer punch etter oppgraderingen, er dette reelt eller bare noe jeg innbiller meg?
Jeg merket ikke noe her i Norge når jeg oppgraderte. I Tyskland på autobahn var det derimot god sprut over 234 km/t

magnetic


Fush

Sitat fra: GOS på mandag 15. juli 2019, klokken 10:14
Sitat fra: ryback på mandag 15. juli 2019, klokken 09:05
Sitat fra: GOS på søndag 14. juli 2019, klokken 21:37
Det høres rart ut. Standard AWD har vel 250 km/t i toppfart og den har jo ingen spoiler!?

233km/t i følge bestillingssiden.

Hmmm, men det er vel ikke etter OTA oppdateringen som ga ca 5% mer toppeffekt og 10 km/t høyere topphastighet, og det har ikke vært noe snakk om at standard AWD måtte inn for å få de 10 km/t ekstra.

Uansett, det holder for meg.

Har en LR AWD med nyeste kjente versjon av software osv, min hadde sperre på 234km/t, bekreftet av å ha testet personlig. Selv med "god" aks nedover en bakke begynte den å bremse når jeg nærmet meg 230 og stoppet ved 234.

Antar kanskje man kan få den til å gå fortere med gassen i bånn nedover en slette, også sette den i neutral i 225-230 et sted. Kanskje den klarer å beholde momentet fra aksen og rulle seg over 234?

Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Lynkjapp

Sitat fra: Fush på fredag 23. august 2019, klokken 00:30
Antar kanskje man kan få den til å gå fortere med gassen i bånn nedover en slette, også sette den i neutral i 225-230 et sted. Kanskje den klarer å beholde momentet fra aksen og rulle seg over 234?

Det der har jeg lurt litt på. Sier ikke manualen at man absolutt ikke må trille bilen i neutral selv bare noen meter opp et lasteplan på en tauebil uten å bruke ruller under hjulene? Samtidig er det mulig å sette den i fri 230 km/h? Og folk rapporterer om rekkeviddetester hvor de setter bilen i neutral isteden for å regenerere i nedoverbakkene for å få ekstra mil. Hva er greia?

Handyman

Sitat fra: Lynkjapp på fredag 23. august 2019, klokken 07:04
Sitat fra: Fush på fredag 23. august 2019, klokken 00:30
Antar kanskje man kan få den til å gå fortere med gassen i bånn nedover en slette, også sette den i neutral i 225-230 et sted. Kanskje den klarer å beholde momentet fra aksen og rulle seg over 234?

Det der har jeg lurt litt på. Sier ikke manualen at man absolutt ikke må trille bilen i neutral selv bare noen meter opp et lasteplan på en tauebil uten å bruke ruller under hjulene? Samtidig er det mulig å sette den i fri 230 km/h? Og folk rapporterer om rekkeviddetester hvor de setter bilen i neutral isteden for å regenerere i nedoverbakkene for å få ekstra mil. Hva er greia?
Skal ikke være noe fare med å sette en elbil, uten konvensjonell girkasse, i fri under fart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA