Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil, noe for meg?

Startet av Chrhans1, søndag 14. juli 2019, klokken 17:28

« forrige - neste »

Chrhans1

Hei folkens.
Har kommet dit at jeg vurderer elbil. Har fått tilbud på en Hyundai Ioniq med teknikkpakke med 10km på tellerverket - dvs helt flunka ny :)
Dilemmaet mitt er at jeg pr i dag ikke har mulighet for å lade fast hjemme. Jeg bor i borettslag, og beboerne har 2 stk veggmonterte ladere til disposisjon. Jeg har derimot muligheter for å lade på jobb da vi har 2 stk ladere der. Det er dog 3 andre med elbil, som også er avhengig av å lade, da de har vesentlig lengre reiseveg en det jeg har.
Jeg har ca 3 mil til jobb daglig tur/retur og ellers kun småkjøring utenom.
Hva tror dere? Er Hyundai Ioniq en ålreit investering?

Chrhans1

Kan legge til at jeg pr i dag har en månedlig utgift på 1500,- +/- i bomutgiter, samt 1300,- +/- i drivstoff.

elektrolux

#2
Løp og kjøp.

Du vil kunne kjøre til og fra jobb mange dager på batteriet i en Ioniq, og når du omsider må lade, vet du at du har en av de raskest AC ladende elbilene som finnes.

Eneste du skal være oppmerksom på er at du sansynligvis kan få en Tesla S med gratis hurtiglading og nesten dobbel rekkevidde for samme pengene...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Det er noen spørsmål du må tenke over selv:
- Hvor mange er det med elbil i borettslaget ditt? Er laderne der fulle? Er det kultur for å bytte på å lade når man har ladet nok?
- Hvis du ikke får ladet hjemme, kommer du til å trenge å bruke bilen i helgene? Kjører du i så fall såpass langt at du ikke kommer deg på jobb på mandag?
- På jobben din, er det enkelt for dere å gå ut og flytte på bilene når de har ladet, slik at alle får ladet i løpet av dagen?

Hyundai Ioniq er fine biler, det. Dersom du liker bilen og trur den vil dekke behovet ditt er det bare å kjøpe.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Chrhans1

Sitat fra: Rosstopher på søndag 14. juli 2019, klokken 19:54
Det er noen spørsmål du må tenke over selv:
- Hvor mange er det med elbil i borettslaget ditt? Er laderne der fulle? Er det kultur for å bytte på å lade når man har ladet nok?
- Hvis du ikke får ladet hjemme, kommer du til å trenge å bruke bilen i helgene? Kjører du i så fall såpass langt at du ikke kommer deg på jobb på mandag?
- På jobben din, er det enkelt for dere å gå ut og flytte på bilene når de har ladet, slik at alle får ladet i løpet av dagen?

Hyundai Ioniq er fine biler, det. Dersom du liker bilen og trur den vil dekke behovet ditt er det bare å kjøpe.
Takk for svar! :)

Slik som jeg har sett det er det ikke veldig mange med el-bil her. Jeg har undersøkt litt, og i det siste så har det veldig ofte vært ledig plass. Når er det dog ferietider, så noen kan jo også være bortreist.

Som sagt,  jeg kjører veldig lite, og skulle det knipe ei helg, har jeg 3 forskjellige hurtigladere fra Fortum innen 3/4km radius.
På jobb så er det en smal sak og flytte på bilene ifbm lading.

Chrhans1

Sitat fra: elektrolux på søndag 14. juli 2019, klokken 19:51
Løp og kjøp.

Du vil kunne kjøre til og fra jobb mange dager på batteriet i en Ioniq, og når du omsider må lade, vet du at du har en av de raskest AC ladende elbilene som finnes.

Eneste du skal være oppmerksom på er at du sansynligvis kan få en Tesla S med gratis hurtiglading og nesten dobbel rekkevidde for samme pengene...
Vedrørende Tesla Model S så har du helt rett. Eneste jeg ser på som et stort minus der er at de fleste begynner å få en relativt høy KM-stand, og de fleste da med RWD.

Zimon

Ioniq er en super bil, dekker den behovet ditt med plass og slikt så løp og kjøp vil jeg si. Prøvekjør gjerne først.

Du sier at du har Fortum like ved, skulle det knipe så har du noen minutter på den så har du fylt på batteriet ganske bra. På jobb, få ordnet med rotasjon, du har som du sier kort vei og du kan da f.eks starte lading tidlig på dagen ett par ganger i uka, så flytte bilen og kollega kan ta over. Er bare å lage en rotasjon som er fair og rett og rimelig for alle. Samme med borettslaget så ordne med litt rotasjon, tviler på at alle som har elbil der må stå koblet til 100% at tiden de er hjemme!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Troald

Har du tatt opp med styret i borettslaget om mulighet for å bygge ut flere ladeplasser? Det finnes mye interesse for dette blant borettslagsmedlemmer, også blant de som ikke har elbil - det øker verdien på leilighetene.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

gak

Kort rekkevidde og liten mulighet for å lade hjemme eller på jobb. Hvis du liker å plage deg selv så ville jeg kjøpt denne såkalte ivesteringen, men også hvis jeg sparte mange penger i bomavgifter.
Polo 2.5

Crown

Ioniq er en av de beste bilene å ha for dem som ikke har fast lading, fordi den har så lavt forbruk får man flest km/t ut av selv lav ladestrøm. Med 30km t/r holder det med en fullading i uken om sommeren, evt en halvtime hver 6. dag på hurtiglader som du har i nærheten, kanskje ved handlestedet ditt uansett.

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Chrhans1

Sitat fra: Troald på søndag 14. juli 2019, klokken 22:03
Har du tatt opp med styret i borettslaget om mulighet for å bygge ut flere ladeplasser? Det finnes mye interesse for dette blant borettslagsmedlemmer, også blant de som ikke har elbil - det øker verdien på leilighetene.
Det er tatt opp i generalforsamling, men ble ikke prioritert dette året. Begrunnelse var at dette krevde privatisering av p-plasser og ble for kostbart.

RunarBT

Sitat fra: Chrhans1 på søndag 14. juli 2019, klokken 17:28
Hei folkens.
Har kommet dit at jeg vurderer elbil. Har fått tilbud på en Hyundai Ioniq med teknikkpakke med 10km på tellerverket - dvs helt flunka ny :)
Dilemmaet mitt er at jeg pr i dag ikke har mulighet for å lade fast hjemme. Jeg bor i borettslag, og beboerne har 2 stk veggmonterte ladere til disposisjon. Jeg har derimot muligheter for å lade på jobb da vi har 2 stk ladere der. Det er dog 3 andre med elbil, som også er avhengig av å lade, da de har vesentlig lengre reiseveg en det jeg har.
Jeg har ca 3 mil til jobb daglig tur/retur og ellers kun småkjøring utenom.
Hva tror dere? Er Hyundai Ioniq en ålreit investering?

Ingenting å tvile på, du skal ha elbil.

Derimot meir usikker på om Ioniq blir den beste for deg.  Pris?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA