Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor er de kvinnlige elbilistene?

Startet av Svolar, søndag 14. juli 2019, klokken 15:10

« forrige - neste »

Svolar



Jeg møter ofte mange damer som ikke skjønner "greia" med elbil. Bare masse stress og mas med lading og usikkerhet omkring bil.

Hvor mange damer er det her? Eller er det mest menn med litt over gjennomsnittet interesse for teknologi?

Troald

På systemnivå så er det fortsatt slik at kvinner jobber nærmere hjemmet, i større grad går/sykler/reiser kollektivt og er mer miljøbevisst. De ser også på bilen som i beste fall noe nyttig og ikke som et tempel der mennene tilber sine bilguder. Kvinner stemmer ikke på bompengepartiet....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Amatøren

#2
Min datter kjører e-Golf og vil ha ID. Cross etter studiene.

Derimot så har hun ikke interesse for å følge med på nett fora.  ;)

Mye ligger vel i de interessene. Derimot ser jeg flere innlegg fra kvinner på forskjellige Facebook grupper om elbil. Da om spesifikk bil de har selv eller reisetips i som for eksempel "Elektrisk bilferie i Europa".
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Tror amatøren har rett, kvinner har lavere deltagelse på forum og høyere på sosiale medier som face.

Myrknir

Her i huset er det kona som kjører elbilen mest. Hun er som damer flest, "bil er bil", og er ikke mer spennende enn at det får henne fra A til B. Likevel ser hun det økonomiske i det, og plugger helst i kontakten 2-3 ganger i uka enn å fylle bensin en gang i uka.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

TorC

De kvinnelige elbilistene er der.

MEN;
* kvinner flest er ikke interessert i bil
* Kvinner flest er ikke interessert i teknologi
* kvinner flest er ikke  interessert i økonomi
* kvinner flest er ikke  interessert i politikk
Osv osv osv.

Manko på kvinner i er ikke noe galt, men vi må ta vare på de kvinnene som har samme interesser som oss.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Olemann

Siden det ikke er blitt bråk av de 2 siste påstandene under kan vi nok konkludere med at kvinner i alle fall ikke hyppig frekventerer dette forum...
(De damer jeg kjenner er både opptatt av, og orientert om, politikk og økonomi.)

Jeg ser mange damer kjøre elbil, og flere enn den gangen man måtte være teknisk kompetent og en hardhaus i vinterkulda for å holde bilen og seg selv i live. 
Tror faktisk både de fleste menn og kvinner som nå kjører elbil har minimal både peiling og interesse for teknologien - en enkel sjekk er å be folk beskrive forskjellen på strøm og spenning, min enkle statistikk har fortalt meg at folk kan mer om bompengepriser enn om Ohms lov. 

Sitat fra: TorC på onsdag 17. juli 2019, klokken 22:31
De kvinnelige elbilistene er der.

MEN;
* kvinner flest er ikke interessert i bil
* Kvinner flest er ikke interessert i teknologi
* kvinner flest er ikke  interessert i økonomi
* kvinner flest er ikke  interessert i politikk
Osv osv osv.

Manko på kvinner i er ikke noe galt, men vi må ta vare på de kvinnene som har samme interesser som oss.

Øyvind.h

På Facebook finnes det en egen gruppe for kvinnelige Tesla-eiere. Jeg forstår dem godt da den vanlige gruppen i lang tid slet med erting og hets av alle "dumme" spørsmål.

Men du skulle sett folk klikka på diskriminering/likestilling når det ble kjent at det var en egen kvinnegruppe  :D
#krenka2019
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TorC

Sitat fra: Olemann på lørdag 20. juli 2019, klokken 20:13
Siden det ikke er blitt bråk av de 2 siste påstandene under kan vi nok konkludere med at kvinner i alle fall ikke hyppig frekventerer dette forum...
(De damer jeg kjenner er både opptatt av, og orientert om, politikk og økonomi.)

Jeg ser mange damer kjøre elbil, og flere enn den gangen man måtte være teknisk kompetent og en hardhaus i vinterkulda for å holde bilen og seg selv i live. 
Tror faktisk både de fleste menn og kvinner som nå kjører elbil har minimal både peiling og interesse for teknologien - en enkel sjekk er å be folk beskrive forskjellen på strøm og spenning, min enkle statistikk har fortalt meg at folk kan mer om bompengepriser enn om Ohms lov. 

Sitat fra: TorC på onsdag 17. juli 2019, klokken 22:31
De kvinnelige elbilistene er der.

MEN;
* kvinner flest er ikke interessert i bil
* Kvinner flest er ikke interessert i teknologi
* kvinner flest er ikke  interessert i økonomi
* kvinner flest er ikke  interessert i politikk
Osv osv osv.

Manko på kvinner i er ikke noe galt, men vi må ta vare på de kvinnene som har samme interesser som oss.

Men det er jo korrekt selv om det er politisk ukorrekt... Du har imidlertid rett i at dette også gjelder "menn flest". Så en mer presis formulering enn "kvinner flest" er nok "flere kvinner enn menn er ikke_____"

Menn har en tendens til å gå "full geek" i større grad enn kvinner, selv om det finnes mange kvinner som også gjør det. Vi har jo faktisk en kvinnelig statsminister, finansminister, høyesterettsjustitiarius osv osv osv.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

OhmPaPa

Det er også en kjent sak bla fra gaming at kvinner velger nøytrale brukernavn på nettfora for å slippe unna en del pes de ellers kan bli utsatt for. En venninne jeg har og som er aktiv på flere fora sier hun i 90% av foraene bruker et nøytralt brukernavn.

Så når vi leser innlegg her fra noen som ikke bruker eget navn vet vi jo ikke om personen bak er kvinne eller mann.

Fra uleste-listen akkurat nå:

av JorEl
Startet av Spiro i Model 3
Startet av tepe2 i Ladeplasser og ladekabler
av Amatøren
av Tellus
Startet av Electric cars in Norway i e-208 « 1 2 »
av Amatøren
Startet av Kevz i Ford « 1 2 3 »
Startet av elbil-1 i Lading av Tesla
av Kim-
Startet av Super7 i Kjøpe elbil? « 1 2 3 »
av lr-80
Startet av goggo i Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hju

jeg innrømmer jeg lett antar at alle disse er hankjønn - men det er vel egentlig dumt av meg...

LeafLoff

Svarene i den tråden her er nok til å skjønne hvorfor kvinnene ikke gidder forum (?).

Hilsen kvinne som himler med øynene. 🙄

Dampmaskin

Hehe, godt poeng. Vi menn (flest) er nok litt mer opptatt enn kvinner (flest) av å mene alt mulig, gjerne høyt og tydelig, og ofte med svært varierende grad av objektive fakta i ryggen.

Vi går heller ikke av veien for å mene flittig om kvinner, også i tilfeller der det kanskje ville gitt mer mening å ganske enkelt spørre en kvinne eller tre. ;) Så jeg forstår egentlig godt at kvinnene betakker seg da.

TorC

Sitat fra: LeafLoff på torsdag 08. august 2019, klokken 17:29
Svarene i den tråden her er nok til å skjønne hvorfor kvinnene ikke gidder forum (?).

Hilsen kvinne som himler med øynene. 🙄

Tja, og du viser her hvorfor menn ikke gidder å tilrettelegge for kvinner i forum. Istedenfor å forklare konkret hva du mener så kommer du men generelle anklager og hentydninger som kan bety hva som helst. Det eneste man går ut av det er at du er negativ. Ikke hva du er negativ til, men at du er negativ til noe i forumet. Så skal det altså være opp til alle andre å forstå hva du er misfornøyd med.

Nå har du bare 2 innlegg så jeg skal ikke være for hard, men det du skriver er en typisk kvinnegreie. Som mann ønsker jeg kvinner velkommen, men ser faktisk ingen reell verdi at det skal være flere kvinner her. Er man kvinne og liker å diskutere elbil så spiller kjønn ingen rolle for meg.

I de forum som er dominert av "kvinneting" som jeg interesserer meg for (f.eks søm og kransekakebaking) så er det faktisk samme greia bare med andre ord. Vi utveksler ikke følelser. Jeg må forholde meg til majoriteten, og fokus er ikke alt mulig "hygge", men "fag". Og selv i disse forumene får man så hatten passen hvis man stiller for dumme spørsmål.

Så for all del, jeg ønsker alle verdens kvinner velkommen til Elbilforum, men ikke forvent at det skal handle om noe annet enn elbil og tilhørende tema. Det er ikke et chatteforum hvor man kan utveksle hyggelige historier og annet dill. Dette er et forum for "fag". Vet man ikke forskjell på AC og DC-lading, og ikke gidder/ønsker eller har lyst til å lese om det så er kanskje ikke dette forumet for deg. Da er kanskje "kvinner med elbil" et bedre forum.


Sitat fra: OlafGTE på torsdag 08. august 2019, klokken 17:56
Hehe, godt poeng. Vi menn (flest) er nok litt mer opptatt enn kvinner (flest) av å mene alt mulig, gjerne høyt og tydelig, og ofte med svært varierende grad av objektive fakta i ryggen.

Vi går heller ikke av veien for å mene flittig om kvinner, også i tilfeller der det kanskje ville gitt mer mening å ganske enkelt spørre en kvinne eller tre. ;) Så jeg forstår egentlig godt at kvinnene betakker seg da.

Snakk for deg selv. Dette er helt fremmed for meg, og samtlige menn jeg har omgang med. Mulig du er i et særdeles dårlig miljø. Jeg vil anbefale deg å lese litt her på forumet så vil du se at det finnes svært mange som er svært svært kunnskapsrike. Og når det er deres subjektive mening om noe så går det svært klart frem av sammenhengen at det er deres subjektive mening.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Dampmaskin

Sitat fra: TorC på lørdag 10. august 2019, klokken 02:13Snakk for deg selv. Dette er helt fremmed for meg, og samtlige menn jeg har omgang med. Mulig du er i et særdeles dårlig miljø.
Hehe, selv om jeg kritiserer Elbilforum litt, vil jeg ikke dra det så langt som å kalle det særdeles dårlig.  :D
SitatJeg vil anbefale deg å lese litt her på forumet så vil du se at det finnes svært mange som er svært svært kunnskapsrike.
Jo takk, det har jeg gjort, og det har jeg sett.
SitatOg når det er deres subjektive mening om noe så går det svært klart frem av sammenhengen at det er deres subjektive mening.
Ja, det hender det også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA