Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pro og cons?

Startet av Super7, søndag 14. juli 2019, klokken 10:50

« forrige - neste »

Super7

På jakt etter ny konebil. Hva er pro/con med bilen? Jeg har ikke eid Jaguar før og kjenner ikke til annet enn rykter og det som står i media.

RayBomb

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 10:50
På jakt etter ny konebil. Hva er pro/con med bilen? Jeg har ikke eid Jaguar før og kjenner ikke til annet enn rykter og det som står i media.
Pro: Kjøreglede, fin bil, kvalitetsfølelse, kjapp
Neg: Uhyggelig tregt infotainment system, litt skummelt sikkerhetssystem på smale veier (Må kobles ut for hver tur), software bugs i alle retninger, rekkevidde?

Litt enkel pro/con, men skal ut å male nå 😉
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

daktari

Som RayBomb sa.
I tillegg:
Sporty bil, god kjørefølelse
Negativt: masse feil og bugs , som Tesla. Insignia gav elendig service på ettermarked og har en vesentlig mer arrogant holdning. Uavhengig Forhandler/Importør/produsent skaper kommunikasjonssvikt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mippen

Opplever man mer feil enn på Tesla?
Fremtiden er elektrisk.

daktari

Sitat fra: Mippen på søndag 14. juli 2019, klokken 11:26
Opplever man mer feil enn på Tesla?
I grove trekk, ja. Jeg hadde fler sw-feil med Jaguar enn med Tesla i de 6 månedene jeg hadde bilen, i tillegg til en del som er regelrett dårlige designvalg (startknapp f.eks.) lovede oppdateringer kom aldri, vi er halvveis i juli og de er forsinket. Og jeg hadde hverken svarte skjermer, klima som ikke fungerte, dørhåndtak som ikke kom ut eller støvlekkasje gjennom bakdørene eller bakluka, ei heller problem med DC-lading. Egentlig ikke grunn til å klage?

Insignia i Oslo har solgt noen 1000 av alle i-pace i Norge og har massive skaleringsutfordringer på ettermarked.

Det er synd, I-pace er i bunn en meget tiltalende bil om enn ganske uferdig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Pro:
It's a Jag - vakker, elegant.
Rask
Godt bygget
Behagelig å kjøre, svært oversiktlig fremover og ligger godt på veien.
Gode seter, også for langtur
Godt lydisolert med panoramatak
God bakkeklaring og mulighet for å heve bilen offroad
Firehjulstrekk
Bra rekkevidde ved kjøring på landevei 50-90

Cons:
Relativt stor, kombinert med dårlig utsikt bakover og lang akselavstand gir litt vanskelige forhold i trange parkeringshus - men dette er en treningssak
Hurtiglader tregere enn konkurrentene hos ionity
Vært trøblete hurtiglading hos fortum de siste månedene, men dette skyldes ikke jaguar alene, og er nok løst innen du får bilen
Noe softwaretrøbbel, tar litt tid før denne blir kvitt barnesykdommene
Dårlig rekkevidde ved hastighet over 100km/t

Personlig mening: litt stor bil som konebil, selvom det er en vakker bil. Vurder ladebehov, får dere ladet hjemme er denne uproblematisk. Hadde selv vurdert å velge noe mindre hvis den primært blir en bybil

RayBomb

Kom også på at regnsensoren i bilen er helt på bærtur... alle andre biler jeg har hatt er vesentlig bedre på dette. Nesten ubrukelig.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

JorgenM

Regnsensor er betydelig bedre enn på vår Model S, dog ikke like bra som på i3.

Synes treghet i infotainment er ubetydelig. Det er ikke ofte man har behov for å trykke på noe uansett :)


Stort sett er vi kjempefornøyde med bilen, null problemer så langt, men har bare hatt bilen i to uker.

Småting som irriterer meg er:
- bilen kan ikke låses hvis dør er åpen (slik som på BMW etc). Så man må vente til siste ungen har lukket døra og deretter låse, ellers piper bilen og du får all oppmerksomheten utenfor butikken :)
- varmetrådene i frontruta er godt synlige. Ville valgt bort dette på ny bil
- girvelger skulle vært på rattet, hendler som på f.eks TMS og i3, har blitt "uvane" med elbil
- pipelyd ved rygging som ikke kan deaktiveres såvidt jeg vet

Men PLUSS-lista overskygger dette med god margin  :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Eyvind Bernhardsen

Jeg vet ikke hvor mye feil det er med Tesla, men mitt inntrykk er at feilene på I-Pace går på software (trege menyer, innstillinger som glemmes) og hurtiglading, mens Tesla har mest problemer med byggekvaliteten.

Sitat fra: JorgenM på søndag 14. juli 2019, klokken 13:11
- bilen kan ikke låses hvis dør er åpen (slik som på BMW etc). Så man må vente til siste ungen har lukket døra og deretter låse, ellers piper bilen og du får all oppmerksomheten utenfor butikken :)

Dette gjør meg sprø også, men pipingen kan du i det minste skru av hvis du finner innstillingen (den er bortgjemt i instrumentpanelmenyen et sted).

JPM

Pro

Akselerasjon
Byggekvalitet
Interiør
Plass bak til ungene
ganske realistisk den rekkeviddetipper´n (guess-o-meter`n)
Kartfunksjon i head-up
Gode seter
Veldig god service hos Nardo bil

Cons

Rekkevidde. ligger mellom 360 og 380 på sommer
Ladehastighet. kun relevant om du ofte må lade på tur. Om det er snakk om et par turer i året, er det ikke viktig. Lader uansett 98% gangene hjemme.
Tregt ryggekamera



JorgenM

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 14. juli 2019, klokken 13:44
pipingen kan du i det minste skru av hvis du finner innstillingen
Takk, da skal jeg ut og lete :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Super7

Hvordan er det generelle inntrykket av forhandlere da? Jeg har benyttet meg mye av Sandven til andre biler og har stort sett positive erfaringer.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Super7 på mandag 15. juli 2019, klokken 10:55
Hvordan er det generelle inntrykket av forhandlere da? Jeg har benyttet meg mye av Sandven til andre biler og har stort sett positive erfaringer.
Dette vil jo være avhengig av hvor i landet du er. Jeg forholder meg til Nardo Bil i Trondheim. Da salget tok av i fjor var alle nedsylta og du fikk rett og slett ingen oppfølging uten at du selv tok kontakt, og det ga jeg dem litt pepper for når det ble forsinkelser og jeg ikke hørte noe.

Samtidig kjøpte jeg et par eGolf da de kom i 2015 og vet at selv Møller som er mange ganger så store hadde samme utfordringene - ny elbil-teknologi som alle skal lære seg samtidig med masse kundeoppfølging og etterhvert utleveringer tar på, og når hele organisasjonen tidligere har solgt like mange biler i året som de nå skal håndtere pr. måned blir det nok stressfullt til tider.

Etter at jeg fikk bilen har jeg ingenting å klage på mot forhandler, det jeg har hatt behov for oppfølging på har jeg fått fikset innenfor en uke eller to.
Siden jeg var innom Møller kan jeg nevne at når jeg skulle bestille service på konebilen var det over en måneds ventetid der også, så de som selger elbil i Norge nå har nok generelt mye å gjøre.

xyzzy

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 10:50
På jakt etter ny konebil. Hva er pro/con med bilen? Jeg har ikke eid Jaguar før og kjenner ikke til annet enn rykter og det som står i media.

Mine pros/cons - bakgrunn Hyundai Ioniq, Volvo diesel(stasjonsvogner). Har ikke kjørt den på vinterføre ennå, fikk den i april. Har kjørt en Model S et par turer, men det er snart 3 år siden nå.

Pros:
Kjørefølelsen - svingete småveier er gøy!
God byggekvalitet.
Gode materialer, god finish.
God lydisolering.
Panorama-tak
CarPlay. Ville ikke hatt en bil uten - bruker podcast-app, audible og Tidal/Apple Music.
HUD. Vil ikke lenger ha en bil uten.
Ganske god oppbevaringsplass - med 12V-uttak i bagasjerommet
USB-porter også til baksetene
Mange praktiske lagringsrom
Sammenlignet med Ioniq: App og oppvarmet frontrute (antar jeg). Har ihvertfall et håp om at jeg kan starte oppvarmingen noen minutter før jeg går fra et sted, og komme til en oppvarmet bil med ruter som er klare til å kjøre.
Pluss standard elbilfordeler - umiddelbart moment, lite lyd

Cons:
Softwaren er treg når bilen nettopp har startet. Den er grei når er kommet i gang, men spesielt navigasjonen tar noen minutter før den er happy og svarer på tastetrykk.
Farten føles ikke, så man kjører raskt litt fortere enn man bør - og da går rekkevidden ned. Med mye motorvei får jeg vel drøyt 300 km, hadde nok fått litt mer om jeg hadde kjørt slik jeg kjørte Ioniqen.
Det er en stor bil. Garasjen min holder akkurat, med lite margin... men det blir litt finnavigering hver gang for å få nok cm på sjåførsiden.
Fartsgrensevisningen i HUDen er svært ofte gal.

Trond.m

#14
Hvis fartsgrensevisningen ofte er feil så kan det være at den henter informasjonen fra kartene i navigasjonen og ikke fra optisk skiltleser. Vet du om den har optisk skiltleser ? Jeg merket meg at Tesla Model 3 bare viste informasjon fra kartene. Hvis informasjonen ofte er feil er det verre enn ikke å vise noen informasjon i det hele tatt etter min oppfatning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA