Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ionity

Startet av Chimp, fredag 05. juli 2019, klokken 10:09

« forrige - neste »

Tellus

Tror ikke dette kan være korrekt da jeg er rimelig sikker på at jeg har sett dokumentert at folk har fått 100 kw også over 10% SOC.

Forøvrig testet jeg på nytt lading ved Ionity på Rygge. Denne gangen ble jeg stående og observere hva som skjedde. Ladingen startet opp på 92 kW og rundt 220-230 A. Denne effekten ble holdt konstant i helt nøyaktig 2 minutter. Deretter datt den brått ned til 80 kW og 200A.

Dette er jo veldig symtomatisk på at noe gikk galt mellom bil og lader og at de ble enige om å fortsette med CCS1 protokollen som gir maks 200A.


daktari


SitatI-PACE lader med opp til 100 kW på DC ladere. Det kommer flere og flere ladestasjoner med denne hastigheten. For å oppnå 100 kW, må batteriet være varmt (pre-conditioned) og SOC (State of Charge) skal være under 10%. Du vil ikke få 100 kW hele tiden ettersom bilen automatisk senker hastigheten for å ikke belaste selve batteriet. Dette er helt bevisst for å sikre din I-PACE et langt og godt liv. (Og oss i Jaguar lave kostnader til reklamasjoner)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: daktari på onsdag 17. juli 2019, klokken 12:03

SitatI-PACE lader med opp til 100 kW på DC ladere. Det kommer flere og flere ladestasjoner med denne hastigheten. For å oppnå 100 kW, må batteriet være varmt (pre-conditioned) og SOC (State of Charge) skal være under 10%. Du vil ikke få 100 kW hele tiden ettersom bilen automatisk senker hastigheten for å ikke belaste selve batteriet. Dette er helt bevisst for å sikre din I-PACE et langt og godt liv. (Og oss i Jaguar lave kostnader til reklamasjoner)

Bortsett fra at ladekruven som er programert inn ikke blir fulgt fordi det fortsatt tydligvis er kommunikasjonsproblemer mellom bil og lader.


Chimp

Tråden har beveget litt på seg, det er helt greit.
Svaret på spørsmålet jeg hadde (lest en del om det på facebook i det siste) er at det er svært få (om noen) som får til ionity med app. Elbilforeningens brikke med kobling til cirkle k skal fungere, men da bør man gjøre motsatt av det som står på ladestasjonen: identifisere med brikke FØR man setter lader i bilen.
HELT UTROLIG sier jeg da, hvordan kan ionity ha en løsning som viser at man skal sette i ladekabel først, når det er det motsatte som fungerer? Og hvordan kan de ha laget det så ræva at deres egen app ikke fungerer? Jeg fatter ikke dette. Forstår jo veldig godt at folk vurderer å kjøpe tesla bare for å slippe alt ræl med forskjellige tilbydere av hurtiglading.
Videre fungerer lading "alltid" med plugsurfing brikke. Jeg har fått denne i posten, koster drøye 70 kr og tok en liten uke å få denne. Anbefales før langtur :)

Jeg synes det er rart at jaguar velger å holde igjen på ladekurve og makshastighet slik at de får et dårligere produkt enn konkurrentene på akkurat dette. Hvis de også hadde løst opp i enheten som visstnok (?) har for heftig kjøling av batteriet, ville også bilen gått lenger (?)
Får håpe det skjer. Vet jo at risikoen er raskere degradering av batteriet, men det får være måte på hvor forsiktige man skal være..

Ingeniøren

Leste et sted at ved utvikling av ny modell så står kostnadene ved software for ca 50% av totalkostnaden. Da er det lett og spare noen kroner på den biten som ikke synes før etter salg. Det straffer seg når man skal flikke på et dårlig grunnarbeide fra starten av.  Tror vi kan si at ting tyder på det her...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Sitat fra: Chimp på torsdag 18. juli 2019, klokken 09:12
Tråden har beveget litt på seg, det er helt greit.
Svaret på spørsmålet jeg hadde (lest en del om det på facebook i det siste) er at det er svært få (om noen) som får til ionity med app. Elbilforeningens brikke med kobling til cirkle k skal fungere, men da bør man gjøre motsatt av det som står på ladestasjonen: identifisere med brikke FØR man setter lader i bilen.
HELT UTROLIG sier jeg da, hvordan kan ionity ha en løsning som viser at man skal sette i ladekabel først, når det er det motsatte som fungerer? Og hvordan kan de ha laget det så ræva at deres egen app ikke fungerer? Jeg fatter ikke dette. Forstår jo veldig godt at folk vurderer å kjøpe tesla bare for å slippe alt ræl med forskjellige tilbydere av hurtiglading.
Videre fungerer lading "alltid" med plugsurfing brikke. Jeg har fått denne i posten, koster drøye 70 kr og tok en liten uke å få denne. Anbefales før langtur :)

Jeg synes det er rart at jaguar velger å holde igjen på ladekurve og makshastighet slik at de får et dårligere produkt enn konkurrentene på akkurat dette. Hvis de også hadde løst opp i enheten som visstnok (?) har for heftig kjøling av batteriet, ville også bilen gått lenger (?)
Får håpe det skjer. Vet jo at risikoen er raskere degradering av batteriet, men det får være måte på hvor forsiktige man skal være..

At man skal bruke brikken før man setter inn ladekabel har jeg aldri hørt og heller aldri gjort. Det som derimot er tilfelle er at hvis man bruker app eller web bør man ha alt klart til å betale før man setter inn ladekabel. Grunnen til det er at systemet timer ut relativt raskt og oppstart av web/app tar tid. Derfor skal man gjøre absolutt alt klart til å trykke start ved bruk av app/web så snart man setter inn ladekabel. Ved bruk av brikke har man ikke dette problemet. Man setter inn kabel og deretter setter brikken umiddelbart bort til leseren etter å ha trykket start på displayet.

Problemet med ladekurven er ikke først of fremst at den er konservativ (man kan sikkert kritisere Jaguar for dette også når man ser hvordan e-trob og Model-3 lader). Problemet er at de aller aller fleste av oss ikke får denne konservative ladkurven fordi noe galt skjer i kommunikasjonen. De fleste som har de siste oppdateringene ser ut til kun å få 2 minutter med effekt i området 92-96kW før ladefeffekten umiddelbart faller ned til 80 kW. Dette skjer uavhengig av hvor varmt batteriet er og hvor lav prosent man har på SOC.

Noen få ser ut til å ha 100 kW ladeeffekt over lengre tid på samme lader. I mitt hode må det derfor være programvarefoskjeller (eller til og med maskinvareforskjeller) mellom bilene.

Jeg avventer at SOTA blir aktivert før jeg tar dette opp med forhandler. Forhandler hevder at ingen av de mange oppdateringer jeg ikke har er av betydning for lading. Er ikke helt overbevist om at de vet hva de snakker om.

DonG

#21
Info er på en annen tråd, men min efaring fra lading på Ionity Hole er:

1. SOC% Start 10% fikk 93kW for max 2 minutter og gikk ned til 79kW og opp igjen rask til 82kW
2. Tid til 50% SOC 22,1 minutter
3. Levert strøm 30,2kW
4. Beregnet snitt effekt 82kW

Beregnet effekt er veldig likt hva lader vist var levert minutter for minutter

Du kan ikke vise dette vedlegget.

5. Mellom 51% SOC og 80% SOC falt effekt til 51kW
6. Tid fra 50% SOC til 80% SOC 20,1 minutter
7. Levert strøm 22,3kW
8. Beregnet snitt effekt 50%- 80% SOC = 54kW

Men Ionity lader vist en mye høyere levert effekt mellom 50-80% SOC

Test var 3 juni og 100kW oppgradering var gjørt november 2018

daktari

Sitat fra: Tellus på torsdag 18. juli 2019, klokken 09:41


Jeg avventer at SOTA blir aktivert før jeg tar dette opp med forhandler. Forhandler hevder at ingen av de mange oppdateringer jeg ikke har er av betydning for lading. Er ikke helt overbevist om at de vet hva de snakker om.
Bare et vennlig tips: det er smart å ta det opp fortløpende og skriftlig mtp. senere frustrasjon og eventuelt reklamasjon som gir prisavslag/omlevering/heving.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: daktari på torsdag 18. juli 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Tellus på torsdag 18. juli 2019, klokken 09:41


Jeg avventer at SOTA blir aktivert før jeg tar dette opp med forhandler. Forhandler hevder at ingen av de mange oppdateringer jeg ikke har er av betydning for lading. Er ikke helt overbevist om at de vet hva de snakker om.
Bare et vennlig tips: det er smart å ta det opp fortløpende og skriftlig mtp. senere frustrasjon og eventuelt reklamasjon som gir prisavslag/omlevering/heving.

Har rapportert det inn for flere uker siden  :)

Stikkkontakt

Da jeg bestilte i mars i fjor var Jaguars påstand at bilen skulle lade fra 0-80% på 40 minutter. Pr idag er man ikke i nærheten.
Er det ikke snart på tide å få VG eller noen andre til å skrive om dette? Det er slike oppslag som får folk til å snakke.

geear

Reklamasjon skal skje "innen rimelig tid" etter feilen er oppdaget, eller noe sånt. Har inntrykk av at mange av oss som er elbileiere nå har et knepp høyere toleransegrense enn normalt og går og venter på at ting skal bedres i stedet for å legge inn en formell reklamasjon, enten det heter ladefart på i-Pace, bråbremsende autopilot på Tesla eller noe annet. Plutselig kan den ventetiden gjøre at vi faktisk mister reklamasjonsretten iht. forbrukerkjøpsloven.

Sitat fra: Chimp på torsdag 18. juli 2019, klokken 09:12
Hvis de også hadde løst opp i enheten som visstnok (?) har for heftig kjøling av batteriet, ville også bilen gått lenger (?)
Kan ikke noe om kjemi i batterier, og vet ikke om kaldt batteri også gir direkte høyere slitasje slik "for varmt" batteri gjør, men høyere strømforbruk må vel gi høyere belastning på batteriet, altså en kilometer gir mer slitasje på et kaldt batteri enn på et varmt batteri? Hvis dette hadde vært saken er det vel rart de ikke har prioritert å løse det? Ser jo ut som de er veldig opptatt av levetid med tanke på ladehastighet.

Sitat fra: Tellus på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:44
Tror ikke dette kan være korrekt da jeg er rimelig sikker på at jeg har sett dokumentert at folk har fått 100 kw også over 10% SOC.

Forøvrig testet jeg på nytt lading ved Ionity på Rygge. Denne gangen ble jeg stående og observere hva som skjedde. Ladingen startet opp på 92 kW og rundt 220-230 A. Denne effekten ble holdt konstant i helt nøyaktig 2 minutter. Deretter datt den brått ned til 80 kW og 200A.

Dette er jo veldig symtomatisk på at noe gikk galt mellom bil og lader og at de ble enige om å fortsette med CCS1 protokollen som gir maks 200A.
Hvis man har tid og interesse av det, så burde det vel gå an å få Fortum, GK eller Ionity sin kundeservice med på å logge/følge med under en ladesesjon, og se hva som skjer? Om det er laderen som begrenser eller bilen? Og om det er riktig at den hopper over på CCS1? I så fall bør det være en grei sak å ta videre med produsent av bil og lader?

bmw2002

Det er noe som gjør at hastighet skrus ned etter kort tid. Har fått 100kW på både og 25%, men går alltid ned til litt over 80kW etter kort tid.

Dlira

Sitat fra: Chimp på torsdag 18. juli 2019, klokken 09:12
Svaret på spørsmålet jeg hadde (lest en del om det på facebook i det siste) er at det er svært få (om noen) som får til ionity med app. Elbilforeningens brikke med kobling til cirkle k skal fungere, men da bør man gjøre motsatt av det som står på ladestasjonen: identifisere med brikke FØR man setter lader i bilen.
Vi kjørte Oslo-Frankrike-Oslo i månedsskiftet juni/juli og ladet nesten utelukkende på IONITY. Brukte kun app. Fungerte over all forventning.

xyzzy

Sitat fra: Chimp på torsdag 18. juli 2019, klokken 09:12
Tråden har beveget litt på seg, det er helt greit.
Svaret på spørsmålet jeg hadde (lest en del om det på facebook i det siste) er at det er svært få (om noen) som får til ionity med app. Elbilforeningens brikke med kobling til cirkle k skal fungere, men da bør man gjøre motsatt av det som står på ladestasjonen: identifisere med brikke FØR man setter lader i bilen.
HELT UTROLIG sier jeg da, hvordan kan ionity ha en løsning som viser at man skal sette i ladekabel først, når det er det motsatte som fungerer? Og hvordan kan de ha laget det så ræva at deres egen app ikke fungerer? Jeg fatter ikke dette. Forstår jo veldig godt at folk vurderer å kjøpe tesla bare for å slippe alt ræl med forskjellige tilbydere av hurtiglading.
Videre fungerer lading "alltid" med plugsurfing brikke. Jeg har fått denne i posten, koster drøye 70 kr og tok en liten uke å få denne. Anbefales før langtur :)

Jeg synes det er rart at jaguar velger å holde igjen på ladekurve og makshastighet slik at de får et dårligere produkt enn konkurrentene på akkurat dette. Hvis de også hadde løst opp i enheten som visstnok (?) har for heftig kjøling av batteriet, ville også bilen gått lenger (?)
Får håpe det skjer. Vet jo at risikoen er raskere degradering av batteriet, men det får være måte på hvor forsiktige man skal være..

Nå har jeg ikke brukt elbilforeningens brikke, men med Plugsurfing-brikken fungerer fremgangsmåten på laderne utmerket. Appen fungerte også grei den gangen jeg brukte den for å sjekke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA