Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul 18" vs 19"

Startet av Magster, lørdag 13. juli 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

Magster

Hei!

Lurer på om jeg skal bestille 18 eller 19" felger til vinteren. Er det noen store fordeler med 18" ? Noen grunn til at alle skal ha mindre på vinteren enn sommeren?

olavxxx

Større ser finere ut. Du får samme bredde uansett.
Mindre veier mindre, så litt mer energieffektive.

Kjøper du en LR kan du hive vinterdekk på org 18", rive av dekslene og kjøpe deg noen 19 eller 20" til sommer. Så selger du dekkene du fikk med bilen

Amoss

Sitat fra: olavxxx på søndag 14. juli 2019, klokken 00:09
Større ser finere ut.

Nja, akkurat det er vel strengt talt smak og behag. Joda, jeg vet at moten i dag dikterer at felger skal være så store som mulig og dekk som lavprofilte som mulig. Ja, også så brede som mulig.

Selv synes jeg det motsatte. Felgene bør være så små/smale som mulig innen det handlingsrom man har.

Fordeler/ulemper (her er det sikkert flere som kan mer om meg som kan fylle ut videre):
Mindre felger gir høyere dekk som betyr mer luft mellom deg og veien, og derved mer komfortabel kjøring. Større felger og tynnere dekk vil gi mindre fleksibilitet og derved komfort, men så vidt jeg har forstått også mer "sportslige" kjøreegenskaper. Så om du ønsker en komfortabel kjøring velg de minste, om du mener du har en "sportslig kjørestil" velg de større. Vekt kan også ha en betydning, men der finner man sikkert også større felger laget i andre materialer som derved likevel blir lettere. Men da blør du gjennom nesa for å få råd ;)

Ellers så er vel neppe forskjellene mellom 18" og 19" så veldig store, så kan egentlig være like greit å velge basert på hva du selv liker farge/utførelse/pris. Selv synes jeg f.eks. at mørke biler bør ha lyse/blanke felger, mens lyse biler godt kan ha mørke felger. Ender jeg selv opp med en f.eks. sort eller blå bil, så kan det vippe meg over på 19" for å få blanke felger, men om jeg ender opp på en hvit bil (det skulle jo bli standard/gratis fargen fra og med denne måneden) så ender jeg nok helt sikkert med 18" til Tesla. Man får dog ikke kjøpt bil fra Tesla uten felger ;)

Vinterfelgene kommer jeg nok til å kjøpe fra tredjepart, og da får jeg noe jeg selv liker.

Så forresten i en felgkatalog her i våres noen som averterte ett par 17" felger til Tesla Model 3. Om dette er reelt eller ei - eller om de virkelig passer - aner jeg ikke, men kommer til å sjekke opp dette nøyere når den tid kommer...

Grunnen til at mange velger mindre felger om vinteren enn om sommeren tror jeg rett og slett går på at de koster på seg det beste de tar seg råd til for skrytefelger om sommeren, og derfor bare har billigere/enklere/original felgene til vinteren. Som anbefalt av olavxxx rett over.
Model S 85D

E_S

Jeg har Performance og har bestilt 18" til vinterbruk. Rett og slett fordi mindre hjul gir bedre komfort, mindre fare for skader og har mye billigere dekk. Performance leveres jo som kjent med 20" sommerhjul og det ser jo bra ut, men "it comes at a cost" med dyrere dekk, mer støy og mer utsatt for skader.

17" passer på TM3 (ikke Performance), men ikke alle felger, så da må man prøvemontere først og se at det faktisk er plass mot bremser og hjuloppheng. TÜV praktiserer en grense på min. 4 mm mellom felg og bremser/hjuloppheng, så det er en grei retningslinje.
:)

Cowboystrekk

Billigere dekk og mindre sjanse for kantkjørt felg med 18 og :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

HCO

Sitat fra: olavxxx på søndag 14. juli 2019, klokken 00:09
(...) Så selger du dekkene du fikk med bilen

Dette ser jeg flere skriver. Men hvor stort er markedet for dekk i dimensjonen 235/45-18? Er det i det hele tatt noen andre biler som bruker det?

Man kan selvsagt la dekkene ligge i 3-4 år og selge de til de første som har slitt ut dekkene på sin Model 3, men da begynner dekkene å bli gamle.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Amoss

Sitat fra: E_S på søndag 14. juli 2019, klokken 09:40
17" passer på TM3 (ikke Performance), men ikke alle felger, så da må man prøvemontere først og se at det faktisk er plass mot bremser og hjuloppheng. TÜV praktiserer en grense på min. 4 mm mellom felg og bremser/hjuloppheng, så det er en grei retningslinje.

Takk for oppdatering. Regner da med at når de markedsfører felgene for Tesla Model 3 at de da også vil passe. Har ingen planer om å kjøpe noen P-modell :)   

Men ja, vil kreve å se dem montert på bilen før aksept, for å sikre meg mot noen missforståelser på veien og sjekke at det virkelig er godt nok mellomrom....

(Så forresten ikke noe bilder av felgene (skifte av hjul på nåværende bil var ferdig før jeg kom så langt - satt på venterommet på dekkhotellet og bladde i katalogen), så må jo ta forbehold på om de ser ok ut også...)
Model S 85D

Magster

Takk for svar alle sammen. Har bestilt Tesla sine 19" til sommerdekkene. Grunnen til at jeg vurderer 19" til vinteren også er jo mest for utseende sin skyld, men også det at jeg prøvekjørte en performance med 20" og synes de var mye bedre enn forventet. Har ikke testet 19" og 18".

TøddiVedder

Syntes blå bil med original 18" uten aero med kit, er finere enn 19"

E_S

Sitat fra: HCO på søndag 14. juli 2019, klokken 12:19

Dette ser jeg flere skriver. Men hvor stort er markedet for dekk i dimensjonen 235/45-18? Er det i det hele tatt noen andre biler som bruker det?

Man kan selvsagt la dekkene ligge i 3-4 år og selge de til de første som har slitt ut dekkene på sin Model 3, men da begynner dekkene å bli gamle.

Ganske vanlig dimensjon for nyere "vanlige" personbiler. Blant annet VW Passat, Skoda Superb og Ford Mondeo er levert med den dimensjonen på 18" hjul..
:)

Ludde

Jeg gikk for 235/45-19 hakka r3 på 19" 8,5 bredde niche targa m129 i gun metal. Litt trangt for bremsene på performance men disse synes jeg står bedre til bilen (blå) enn mine originale 20" sommerfelger. På grunn av utseende og ikke størrelse. Jeg hadde lett tatt de i 20" om de var til sommerbruk.
Ellers når man velger vinterfelger så kan det kanskje være lurt å finne noen som er lett å rengjøre for snø og is, så man slipper ubalanse.
Totalt med felg, dekk, tpms og balansering havnet det på ca 28k for min del  :)

samotholt

Vær klar over at mindre felger (i diameter) fort vil gi følelsen av mindre kontakt med underlaget (pga. mer dekk/luft i mellom bil og vei). Dette kan føre til at man ikke helt vet om bilen slipper. Ikke spesielt gunstig på vinterføre.

Nå vil både lufttrykk og type dekk spille inn - så det er selvsagt ingen fasit på hva som vil være best. I tillegg vil smalere dekk fortere grave seg gjennom løs snø/sørpe, og på den måten kunne veie opp for ovenfornevnte ulempe.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

ethoring

#12
Det nærmer seg vinterhjulsesong, så her vekker jeg en sovende tråd 😊

Jeg venter på P uten package, rett og slett for å spare penger og å slippe stivere understell. Vurderte lenge å rive av 18" aerofelgen sommerdekkene. Det ville vært en fornuftig vinterfelg, effektiv og tett mot snø, samt litt mer komfort på ujevnheter og trygghet mot kantskader.  Landet tilslutt på å likevel kjøpe 19" uoriginal felg og dekk (CVC6). Model 3 er en sportslig bil, og fortjener både sportslig utseende og sportslige kjøreegenskaper (subjektiv mening of course). Nå vil nok kjøreegenskapene ikke være så ulike da dekkbredden uansett er 235, men mindre sidevegg på dekk gir større stivhet / mindre "wobbliness". Skal høste erfaring.  Blir 19" stivt så blir det vel ikke mer enn 19" til sommeren også. Synes jeg dog det går helt fint, så er nok ikke 20" uaktuelt 😊

PS. Hvis noen vil kjøpe 18" aero m/sommerdekk som maks blir brukt 3 uker, PM meg 😊
(edit: i Trondheimsområdet)

Magster

Hvilke felger gikk du for? Her er forresten en god youtube film hvor han sammenlikner 18 vs 20" på tm3.


https://www.youtube.com/watch?v=zqFT0tsusUY

ethoring

Sitat fra: Magster på fredag 06. september 2019, klokken 11:13
Hvilke felger gikk du for? Her er forresten en god youtube film hvor han sammenlikner 18 vs 20" på tm3.

Det ble disse https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=146712

Mat Black til Pearl White bil 👍

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA