Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan sette opp frittstående lader?

Startet av kodax, lørdag 13. juli 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

kodax

Jeg får en X snart, men får ikke bygget garasje før om et år eller to.
Jeg tenkte derfor å sette opp en frittstående lader på biloppstillingsplassen, som jeg senere kan få montert på garasjen.
Det er ca. 10 meter fra husveggen til der laderen skal stå, og jeg tenkte jeg skulle gjøre selv det jeg har lov til, dvs grave kabelgrøft og lage fundament og stativ til laderen.
Er det noen som vet hvor dypt det skal graves, hva som evt skal ligge under kablene (for drenering?), hva som skal fylles rundt?
Er det noen regler ift fundamentet?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amatøren

#1
Det skal brukes K-rør med dobbel vegg (krav fra Bravida ut fra kabeltypen de brukte da jeg fikk innstallert).

Dessverre er bilder lagt inn før en katastrofal oppgradering av forumet tydeligvis gått tapt:

Hjemmelader (min vei til elbil)

Går helt fint å sette opp lader først og så støpe plate etterpå til carport eller garasje.

Måtte bare være ekstra forsiktig når jeg gravde ut for oppukking.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Det er ikke krav til rør, men en må da bruke kabel som kan ligge direkte i grunnen. Selvfølgelig ikke noen ulempe å bruke rør (annet enn dyrere på leggetidspunktet).

Du kan som regel lempe heftig på kravene til forlegning (dybde) på en privattomt, avhengig av trafikken over kabelen, og om det legges noe hardt over kablene eller ikke (eller om den er i rør). Det er eventuelt elektriker som skriver ut samsvarserklæring som må si hva han forlanger.

Man bruker som regel kabelsand rundt rør/kabel. Kan sanden renne bort i massen under bør det legges duk under først..

Legg opp flere ledige rør slik at du kan bruke de i garasjen, til nett, strøm, solcelleanlegg og annet kjekt å ha. :)

Amatøren

Vet det ikke er krav, men avhengig av kabel.

Som jeg skrev; Bravida ville ha rør på grunn av kabelen de ville bruke.

La to rør da signalkabler skulle i annet rør en strøm. Har nettverkskabler til ladere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

kodax

Takk for strålende svar:)
Usikker på om jeg har lyst til å støpe inn rør/kabler i fundamentet, da jeg ikke er sikker på om fundamentet kommer akkurat der garasjeveggen kommer, men det er vel ikke noe problem å føre rørene utenpå fundamentet opp til ladeboksen slik at jeg kan flytte dem senere?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cra

Sitat fra: kodax på mandag 22. juli 2019, klokken 19:24
Takk for strålende svar:)
Usikker på om jeg har lyst til å støpe inn rør/kabler i fundamentet, da jeg ikke er sikker på om fundamentet kommer akkurat der garasjeveggen kommer, men det er vel ikke noe problem å føre rørene utenpå fundamentet opp til ladeboksen slik at jeg kan flytte dem senere?

Dette fundamentet blir sikkert ikke så kjempestort? Tre et litt større rør (en bit avløpsrør eller lignende; du kan sågar spikre ihop noen planker til et firkanta rør) i midten av fundamentet, og tre røret til kabelen gjennom dette. Da kan du fremdeles ha det hele pent skjult inni fundamentet/stolpen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA