Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Visning av regen ved bremsing

Startet av RuneW, fredag 12. juli 2019, klokken 12:41

« forrige - neste »

RuneW

Jeg har Regen satt til LOW. Slipper jeg wattpedalen, viser min TM3 en grønn regen-strek som varier litt i lengde med situasjonen. Men om jeg bremser i tillegg, har det ingen innvirkning på regen-streken. Dette synes jeg er veldig rart. I den gamle Leafen, kunne man med all tydelighet se hvordan (moderat) bremsing virket på regenereringen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
(illustrasjonsbilde...)

Er det sånn på alle TM3'er ?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sjokomelk

Bremsepedalen i alle Tesla (S/3/X) aktiverer kun bremseklossene. Den gjør ingenting med regenerering. På godt nynorsk betyr det at bilene ikke har "blended braking" som kombinerer både regen og vanlige bremser ved bruk av bremsepedalen. All regen styres av wattpedalen, og om du har satt innstillingen på "normal" eller "low".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RuneW

Wass? Det hadde jeg aldri vurdert muligheten for engang... ???
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

stefse

Og det er smart fordi man da er sikker på å få aktivert bremseanlegget, som må holdes ved like. Antagelig er det best å ha regen på low, ihvertfall hele vinteren.

Andre elbiler lar deg få "belønning" for spart energi i form av nye bremser annen hver service, hvis du ikke passer på å bråbremse på slutten av hver tur vinterstid.
Har faktisk seriøst vurdert å sette inn bremsene bak på egolfen med olje  :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Lynkjapp

Hvis regenereringsstreken ikke blir mindre når man bremser manuelt (eller pedoelt blir det vel egentlig...) så betyr det at den ikke viser reelt hvor mye som blir tilbakeført til batteriet.

La oss si at man bremser fra 100 til 50 på tre sekunder bare med regen. Da blir all energien brukt til regenerering (med et lite tap i produksjonen selvfølgelig).

Hvis man bremser fra 100 til 50 på tre sekunder med foten på bremsen i tillegg så er det den samme energien som skal skrubbes vekk, men nå går noe vekk som varme i bremsene. Da er det mindre energi tilgjengelig til regen.

Hvis regenstreken ikke viser noen særlig forskjell mellom disse to tilfellene så er det enten fordi bremsene får utført en veldig liten jobb, eller fordi streken sier noe om retardasjon og ikke om faktisk energiproduksjon.

Amoss

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 13. juli 2019, klokken 08:23
La oss si at man bremser fra 100 til 50 på tre sekunder bare med regen. ...
Hvis man bremser fra 100 til 50 på tre sekunder med foten på bremsen i tillegg så ...

Dersom man kan bremse fra 100 til 50 på tre sekunder kun ved bruk av regen, og man så prøver - under de eksakt samme forhold - å bruke fotbremsen i tillegg, så bør vel den samme oppbremsingen ta mindre enn 3 sekunder? Og da kan vel regenereringen vise like mye regenerering i f.eks. 2 sekunder? Energien fra regenerering i det sekundet du sparte inn vil da som du korrekt sier gå over til varme istedet.

Eller er det noe jeg har missforstått her?
Model S 85D

Lynkjapp

Sitat fra: Amoss på lørdag 13. juli 2019, klokken 10:03
Eller er det noe jeg har missforstått her?

Nei, jeg måtte tenke lenge og hardt på akkurat det jeg også. :) Det blir litt teoretisk fordi som du sier så vil nok bremsing med pedal i tillegg til regen bare gjøre at det går raskere å bremse. Ingen vei utenom det resultatet. Så sannsynligvis blir vel regnstykket at ved retardasjon fra 100-50 får man den samme regenererte effekten. Men hvis man fotbremser i tillegg så får man ned bremsetiden. Resultatet blir samme regen-effekt, men over kortere tid, altså mindre energi, og overskuddsenergien for 100-50-retardasjonen er den som blir omvandlet til varme i bremsene.

olekvi

Nå er det vel slik, som det er skrevet over, at Tesla ikke gir regen når man bruker bremsepedalen, så denne teorien deres er ikke så aktuell?

Og om den nå var aktuell så vil jo ikke bilen kunne bremse fortere enn hva friksjonen mellom dekk og veibane tillater, og denne håper jeg da at bilens konvensjonelle bremser med ABS allerede klarer å nytte fullt ut ...
'19 TM3P

turfsurf

Sitat fra: olekvi på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:35
Nå er det vel slik, som det er skrevet over, at Tesla ikke gir regen når man bruker bremsepedalen, så denne teorien deres er ikke så aktuell?
Nei, slipper man wattpedalen på Tesla så regenererer den maks. Trykker man så på bremsen vil det komme i tillegg til dette. Det er jo heller ikke slik at regen er nok til å låse hjulene (utenom på særskilt glatt føre). Så man vil alltid bruke maks regen ut i fra hva som er mulig før man bruker bremser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Stemmer det, bremsepedalen på Tesla øker ikke regen siden den allikevel alltid er på, så vil man ha mer bremsekraft enn det gir å slippe gasspedalen, så påfører man bremsene. I praksis blir det svært lik løsning som biler som går med lav regen og ved bruk av bremsepedal først legger inn opp til maks regen og så veksler til mekanisk brems når regen ikke klarer å ta resten. Hvor mye regen vil gi i tillegg til mekanisk brems på Tesla, kommer an på hvor hardt man bremser.. ;)

Low regen på vinteren høres unødvendig ut, man må som regel bremse mekanisk med kaldt batteri..

olekvi

#10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:53
Sitat fra: olekvi på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:35
Nå er det vel slik, som det er skrevet over, at Tesla ikke gir regen når man bruker bremsepedalen, så denne teorien deres er ikke så aktuell?
Nei, slipper man wattpedalen på Tesla så regenererer den maks. Trykker man så på bremsen vil det komme i tillegg til dette. Det er jo heller ikke slik at regen er nok til å låse hjulene (utenom på særskilt glatt føre). Så man vil alltid bruke maks regen ut i fra hva som er mulig før man bruker bremser.

Ser at jeg skrev litt klønete; det jeg mente var "gir ikke mer regen når man bruker bremsepedalen" :-)

Og jeg tenkte på ekstremtilfelle hvor man vil ha maks bremseeffekt, da må de mekaniske bremsene kunne klare dette på egenhånd uten regen (om denne av en eller annen grunn ikke skulle være tilgjengelig)
'19 TM3P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA