Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vil ikke utlevere servicehistorikk

Startet av kristoffer, fredag 12. juli 2019, klokken 18:16

« forrige - neste »

BatteriOgFossil

Sitat fra: kristoffer på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:59
Jeg har ingen anelse hvem som har hatt bilen før.

Du har fått det forklart hvordan du ved hjelp av en telefonsamtale kan finne ut hvem som eide bilen før deg.

Tuxedo

#31
Det er vel ganske klart at Tesla har både loven og Datatilsynet på sin side her.  Hvis kjøper var interessert i servicehistorikk, burde han selvsagt ha bedt om å få denne tilgjengelig før han inngikk kjøpekontrakt.

Når du kjøper en bruktbil så har du ikke automatisk tilgang til servicehistorikken, med mindre det er eksplisitt nevnt i kontrakten.

Rosstopher

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 20. juli 2019, klokken 20:09
Det er vel ganske klart at Tesla har både loven og Datatilsynet på sin side her.  Hvis kjøper var interessert i servicehistorikk, burde han selvsagt ha bedt om å få denne tilgjengelig før han inngikk kjøpekontrakt.

Når du kjøper en bruktbil så har du ikke automatisk tilgang til servicehistorikken, med mindre det er eksplisitt nevnt i kontrakten.

At Tesla har loven på sin side regner jeg med, men jeg har aldri kjøot en bil hvor jeg har blitt nektet å se serviceheftet.
Altså:
«Har den fulgt alle servicer?»
«Jada, det er masse stempler i serviceheftet.»
[kontrakt skrives]
«Jeg skal bare ta ut serviceheftet av bilen før du kjører avgårde. Du så jo ikke på det før du underskrev, og vi skrev jo ikke eksplisitt i kontrakten at du skulle få det med.»
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

Når jeg har solgt Tesla her kjøperne normalt bedt meg om dokumentasjon, og jeg har oversendt de kvitteringene jeg har. Dvs arbeidsordre som viser all jobb og at servicer er tatt. Men selv om jeg ikke har noe å skjule blir det helt feil om hvem som helst kan ringe og få historikken på min bil. Det ville vært uhørt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kristoffer

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. juli 2019, klokken 22:05
Men selv om jeg ikke har noe å skjule blir det helt feil om hvem som helst kan ringe og få historikken på min bil. Det ville vært uhørt.
Men det er jo ikke hvem som helst - jeg eier bilen nå. Så hvem som helst er jeg ikke. Jeg har kjøpt bilen, og betalt en del penger for den. Så det er mer spørsmålet (prinsipielt sett) om jeg har krav om å vite om hva som er gjort på bilen i den tiden du har eid den.
Jeg har ikke svaret - jeg bare luftet problemstillingen og ser at det er forskjellig hva en tenker.

La oss si at du oppgir bare 30% av det som er gjort og leverer kvitteringene på dette. (Bilen har vært mer hos Tesla enn hjemme i garasjen.) Hvordan skal kjøper finne ut at du har solgt en mandagsbil
eGolf 2014
ModelX 90D

dundun

Dette hadde latt seg løse enkelt om man lot selger godta å frigjøre informasjonen ved salg, sånn at alle fremtidige kjøpere fikk se.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

1000kwh

Sitat fra: dundun på tirsdag 30. juli 2019, klokken 07:16
Dette hadde latt seg løse enkelt om man lot selger godta å frigjøre informasjonen ved salg, sånn at alle fremtidige kjøpere fikk se.
Dette kan allerede løses ved at selger oversender kjøper kvitteringer fra service osv som er mottatt på epost.

Jeg er ikke interessert i at Tesla utleverer noe som helst om meg og min bil til noen, hverken nå eller i fremtiden.

Rævedilter

Det blir nok vanligere og vanligere at det nektes å utlevere dette, Toyota har også samme holding (iallefall ein del plasser).
Eg har bedt selger om utskrift av all service og reperasjonshistorikk før eg ser på bilen, får eg ikkje det kan ein jo mistenkte selger for å skjule noko.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA