Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vil ikke utlevere servicehistorikk

Startet av kristoffer, fredag 12. juli 2019, klokken 18:16

« forrige - neste »

kristoffer

Hentet en preowned model X forrige uke.
Gått 29.000km, 2016 modell reg i desember.

Når jeg etterspør hva som er servicehistorikk på bilen, får jeg et noe spesielt svar fra Tesla:
Tidligere servicehistorikk er en avtale mellom Tesla og den eier av bilen i tidsrommet hvor eventuelle reklamasjoner, eller reperasjoner var aktuelle, og vi har ikke lov å videreføre denne informasjonen til andre eier med mindre vi får dette skriftlig godkjent av vedkommende, ettersom dette regnes som personopplysninger.

Slik er dessverre vår policy, og vi kan ikke gjøre unntak. Beklager dette.


Har aldri vært borti noe tidligere fra andre merker: er dette kutyme?
Jeg har jo kjøpt bilen fra Tesla - Hvordan tenker de at jeg skal finne ut hvem som har hatt bilen før?  ::)
eGolf 2014
ModelX 90D

Super7

Seriøst? Hva er dette for noe bull.... Jeg kjøpte en pent brukt Audi en gang fordi den modellen jeg ville ha var vanskelig å framskaffe ny i Norge. Jeg spurte om service historikk fra Møller. Det var ikke noe problem, og etter noen dager kom det et brev i posten med all info (nyttig og unyttig). Kan nesten lure på om Tesla har noe å skjule.

kristoffer

Sitat fra: Super7 på fredag 12. juli 2019, klokken 18:20
Seriøst? Hva er dette for noe bull.... Jeg kjøpte en pent brukt Audi en gang fordi den modellen jeg ville ha var vanskelig å framskaffe ny i Norge. Jeg spurte om service historikk fra Møller. Det var ikke noe problem, og etter noen dager kom det et brev i posten med all info (nyttig og unyttig). Kan nesten lure på om Tesla har noe å skjule.

Har også fått ut historikk fra Møller ved flere anledninger, uten noe spørsmål.
Er tross alt en grunn til at serviceheftet regnes omtrent som et verdidokument når en skal selge bilen...
eGolf 2014
ModelX 90D

Rosstopher

Så Tesla, som har et anbefalte serviceintervaller for forskjellige ting, nekter å si når de forskjellige tingene sist ble sjekket/byttet? Det betyr altså i praksis at om man kjøper brukt Tesla så må man gå utifra at bilen aldri har vært på service, og gjøre alt på lista umiddelbart (https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

BatteriOgFossil

#4
Sitat fra: kristoffer på fredag 12. juli 2019, klokken 18:16
Hvordan tenker de at jeg skal finne ut hvem som har hatt bilen før?  ::)

Eierhistorikk på biler kan hvem som helst få... Så lenge du har skiltnummer eller VIN på bilen, så er det bare å ringe til Statens vegvesen, så finner de ut hvem som var eier før deg. Jeg har gjort det alle ganger jeg har handlet bruktbil for å sjekke at historikken har vært ryddig. https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/kontakt-oss/ring-oss

Jalla

Sitat fra: kristoffer på fredag 12. juli 2019, klokken 18:16
Hentet en preowned model X forrige uke.
Gått 29.000km, 2016 modell reg i desember.

Når jeg etterspør hva som er servicehistorikk på bilen, får jeg et noe spesielt svar fra Tesla:
Tidligere servicehistorikk er en avtale mellom Tesla og den eier av bilen i tidsrommet hvor eventuelle reklamasjoner, eller reperasjoner var aktuelle.
Dette høres helt vilt ut, men du kan kanskje prøve deg med at du ikke etterspør informasjon om reklamasjoner og reperasjon - du etterspør om spesifisert service er utført på bilen.
Hvis ikke de vil utlevere dette så kan du vel velge å levere bilen igjen.

Tuxedo

"Service" betyr vel lite når det gjelde Tesla. De gjør ikke mye der.

Rosstopher

Sitat fra: Tuxedo på fredag 12. juli 2019, klokken 21:10
"Service" betyr vel lite når det gjelde Tesla. De gjør ikke mye der.

Sjekk linken jeg la ved. Det blir nok en del tusenlapper dersom man skal forvente å måtte gjøre alt det der når man kjøper bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

Toskete svar fra Tesla, og selvmotsigende. Hvis servicehistorikken var å regne som personopplysninger ville de ikke ha lov til å lagre dem, jamfør GDPR. Så enten er det personopplysninger og de lagrer dem ulovlig, eller så lyver de kunden i trynet for å slippe å utlevere historikk på hvor mye de har reparert på bilene.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på fredag 12. juli 2019, klokken 21:49
Toskete svar fra Tesla, og selvmotsigende. Hvis servicehistorikken var å regne som personopplysninger ville de ikke ha lov til å lagre dem, jamfør GDPR..
Uh, man har lov å lagre personopplysninger, men kunden må ha godtatt det. Så er det og en haug med andre krav rundt det. Men ulovlig er det ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

#10
Og du tenker at det har Tesla i orden, fortsatt forutsatt at servicehistorikk er å regne som personopplysninger?

Det ville overraske meg stort.

EDIT: Tesla netktet å utlevere servicehistorikk lenge før GDPR ble innført. Men da hørte vi ikke et kvekk om "personopplysninger". Dette høres egentlig bare ut som at de skyver direktivet foran seg.

Tuxedo

#11
Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. juli 2019, klokken 21:21
Sitat fra: Tuxedo på fredag 12. juli 2019, klokken 21:10
"Service" betyr vel lite når det gjelde Tesla. De gjør ikke mye der.

Sjekk linken jeg la ved. Det blir nok en del tusenlapper dersom man skal forvente å måtte gjøre alt det der når man kjøper bilen.
Men det meste av dette tar de jo uansett penger for, fordi det bare er sjekken som er inkludert i service, ikke utbedringen. Både utbedring av hjulstilling og oppsmøring av bremser kommer økonomisk i tillegg.

Servicehistorikken for en Tesla er temmelig uinteressant.  Garantireparasjoner derimot,...

kristoffer

Har sendt epost til delivery team om å få utlevert historikk. Så får vi se om det er annerledes "policy" der.
Svaret over kom fra serviceavdeling i Bergen, så la oss håpe at det er manglende kunnskap/forståelse som gjør at det noe spesielle svaret.
eGolf 2014
ModelX 90D

Rosstopher

Sitat fra: Tuxedo på fredag 12. juli 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. juli 2019, klokken 21:21
Sitat fra: Tuxedo på fredag 12. juli 2019, klokken 21:10
"Service" betyr vel lite når det gjelde Tesla. De gjør ikke mye der.

Sjekk linken jeg la ved. Det blir nok en del tusenlapper dersom man skal forvente å måtte gjøre alt det der når man kjøper bilen.
Men det meste av dette tar de jo uansett penger for, fordi det bare er sjekken som er inkludert i service, ikke utbedringen. Både utbedring av hjulstilling og oppsmøring av bremser kommer økonomisk i tillegg.

Servicehistorikken for en Tesla er temmelig uinteressant.  Garantireparasjoner derimot,...

Nå vet jeg ikke hvor detaljert servicehistorikken til Tesla er, men man vil jo gjerne vite om de tingene som er anbefalt er gjort. Står det bare "service" og en dato, eller står det faktisk hva som er gjort. Dersom førstnevnte er tilfelle har du rett i at det er uinteressant. Dersom man får vite hva som er gjort er det absolutt interessant.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ellemelle

Men hvor skal grensen gå?
Skal forsikringsselskapet kunne be Tesla om full historikk for å se om de kan kjøre regress mot deg hvis du totalvraker bilen?
Etter at du har fått oppgjøret står nemlig forsikringsselskapet som eier av bilen.

Ikke vet jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA